عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشرفت کشور در مقایسه با پیش از انقلاب و نظام‌های گوناگون به‌ویژه در عدالت در جهان خوب بوده اما با آرمان‌هایمان و آنچه اسلام از ما خواسته است، فاصله داریم.
کد خبر: ۸۹۹۴۱۱۲
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد ایروانی در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی‌خواهند انقلاب ایران به سرنوشت دیگر انقلاب‌های جهان دچار شود و عقبگرد داشته باشد، بنابراین خواهان نهادینه شدن عدالت در جامعه هستند.

وی گفت: البته شاخص‌های عدالت در مقایسه با پیش از انقلاب بهبود یافته که از جمله آن کاهش ضریب جینی از 49صدم به 37صدم و فاصله درآمدی 10 درصد بالایی جامعه به 10 درصدی پایین جامعه از حدود 20 برابر به 12 برابر کاهش یافته است.

ایروانی افزود: البته در دو سال اخیر وقفه‌ای در این موضوع ایجاد شده است و فاصله طبقاتی از 12 برابر به 14 برابر افزایش یافته است.

وی گفت: درآمد سرانه 53 درصد جمعیت کشور بیش از 20 هزار دلار در سال است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: فروش نفت پیش از انقلاب 6.1 میلیون بشکه بود که اکنون به دو و نیم میلیون بشکه کاهش یافته است.

ایروانی گفت: درآمد سرانه پیش از انقلاب 10 هزار و 800 دلار بود که تا پایان سال 2017 میلادی به 16 هزار و 395 دلار افزایش یافته است.

وی ابراز کرد: بر اساس اعلام بانک جهانی، ایران در برقراری عدالت ، بالاتر از آمریکا، روسیه و ترکیه است و در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل رتبه ایران را که در ابتدای انقلاب 110 بود به 62 کاهش داده است.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس این آمار بالاترین رشد را میان یکصد کشور داشته است.

وی اضافه کرد: 48 درصد افراد بالای 50 سال در ابتدای انقلاب باسواد بودند که به 98 درصد افزایش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعداد دانشجویان کشور از 12 هزار نفر در ابتدای انقلاب به 4.4 میلیون نفر رسیده و 9 هزار و 200 استاد تمام‌وقت به 63 هزار استاد افزایش یافته است.

ایروانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب 223 دانشگاه در کشور وجود داشت، اعلام کرد: اکنون 2515 دانشگاه داریم و رشد علمی کشورمان که در ابتدای انقلاب 150 بود به رتبه 17 در جهان رسیده است.

وی گفت: در منطقه در رشد علمی مقام نخست را داریم اما چگونگی استفاده از این موضوع به برنامه‌ریزی مسئولان نیاز دارد.

ایروانی این پیشرفت‌ها را زیرساخت‌های ایجاد عدالت در کشور برشمرد و افزود: 14 میلیون تحصیلکرده در کشور وجود دارد که باید برای کارآفرینی آنها ظرفیت‌سازی کرد.

وی گفت: اگر مدعی عدالت هستیم نباید رشد اقتصادی کشور فقرزا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: مسئولان باید برای پیشرفت اقتصادی جامعه طوری برنامه‌ریزی کنند که به بسته‌های کمکی برای فقرا نیاز نباشد.

ایروانی گفت: رشد اقتصادی باید همراه با عدالت و ساختاری و مبتنی بر گسترش تولید باشد.

وی همچنین گفت: اگر کنار تولید، واردات افسارگسیخته داشته باشیم، تولید، تهدید و برای عده‌ای انحصار ایجاد می‌شود.

ایروانی با بیان اینکه در اسناد بالادستی مشکلی وجود ندارد، گفت: اما در اجرا مشکل داریم.

وی اضافه کرد: یارانه‌ها باید بر اساس درآمد خانوارها پرداخت شود اما اکنون این موضوع رعایت نمی‌شود و این عین بی‌عدالتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف از هدفمندی یارانه‌ها؛ افزایش تولید بود اما درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به بخش تولید ندادیم.

ایروانی پرداخت سهام عدالت را بزرگترین کار برای خصوصی‌سازی دانست و اظهار کرد: پس از ارائه سهام عدالت، بهانه‌جویی‌ها آغاز شد در حالی که سهام عدالت مال مردم است اما دولت طوری رفتار می‌کند که انگار سهام عدالت واگذار شده است.

وی گفت: مسئولان شیرین‌ترین سهام را سهام عدالت می‌نامند اما نمی‌گویند چرا این سهام بازدهی نداشته است.

ایروانی افزود: مسکن مهر نیز طرح بسیار خوبی بود و کسانی که خواب مسکن می‌دیدند با بهای اندک صاحب خانه شدند، ولی به مسکن مهر خیلی کم‌لطفی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باید به‌جای خدشه به کارهای خوب، درباره آنها هم‌افزایی داشته باشیم.

ایروانی گفت: در حوزه اقتصاد نیازمند کار بیشتری هستیم و باید از خام‌فروشی جلوگیری کنیم.

وی در بخشی دیگر ابراز کرد: نهادهای انقلابی یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی کشور هستند اما رسانه‌های خارجی فضاسازی سنگینی بر ضد آنها انجام می‌دهند و می‌گویند این نهادها مالیات نمی‌دهند.

ایروانی گفت: آنها برای بزرگ کردن فعالیت‌های اقتصادی این نهادها می‌گویند 50 درصد جی‌دی‌پی یا تولید ناخالص داخلی کشور برای نهادهای انقلابی است.

ارسال نظرات