بیمه‌ها نیز پولشان را در بانک می‌گذارند و سود می‌گیرند

یک مقام مسئول گفت: حدود ۷۰ درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در ایران در سپرده‌های بانکی است این موضوع نشان از نوعی بیماری در صنعت بیمه کشور دارد، بنابراین از سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه، بانک‌زدایی شود.
کد خبر: ۸۹۹۴۰۷۰
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا در سی‌امین نشست تخصصی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران که با موضوع "نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه" برگزار شد، با اشاره به چشم‌انداز توسعه صنعت بیمه در بازار پول و سرمایه کشور گفت: با توجه به شرایط صنعت بیمه و بازار سرمایه باید ابزارهای جدیدی در این زمینه تعریف و راه‌اندازی شود.

سید محمد صادق الحسینی در خصوص ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه اظهار داشت:حوزه بیمه در کشور به دلیل این که از توسعه کمتری نسبت به سایر حوزه‌ها برخوردار بوده، از شرایط و پتانسیل مناسبی برای رشد و سرمایه‌گذاری برخوردار است.

وی با بیان این که به طور معمول سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح بیمه‌ای در کشورهای اروپایی حدود 72 درصد در دارایی‌های مرتبط با بازار سرمایه از جمله اوراق و سهام است افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در دیگر کشورها در خارج از اوراق بورسی بسیار کم است که به عنوان مثال این سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان حدود 3 درصد می‌باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود این بررسی پرتفوی دارایی‌های شرکت‌های بیمه در ایران نشان می‌دهد حدود 30 درصد از دارایی‌های این شرکت‌ها در املاک و مستغلات و حوزه‌های مرتبط با آن است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر حدود 70 درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در ایران در سپرده‌های بانکی است که این موضوع نشان از نوعی بیماری در صنعت بیمه کشور دارد و بازار سرمایه نیز سهم قابل توجهی در صنعت بیمه کشور ندارد.

وی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری شرکت‌های حاضر در صنعت بیمه کشور در بازار سرمایه کمتر از 20 درصد است تصریح کرد: این پدیده در نوع خود عجیب و نادر است و در هیچ جای دنیا تسلط محکم بازار پول بر صنعت بیمه مشاهده نمی‌شود.

صادق الحسینی ادامه داد: با توجه به بازدهی پایین سپرده بانکی، سرمایه‌گذاری چشمگیر شرکت‌های بیمه در بانکها موجب می‌شود شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری مناسبی را از این رهگذر عاید نشوند.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری شرکتهای بیمه در حالی در اوراق بهادار و بورس است که این آمار برای کشورهای آسیایی 60 درصد و برای ایران کمتر از 20 درصد می‌باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر این اساس صنعت بیمه در کشور چاره‌ای ندارد مگر این که از سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بانک‌زدایی شود؛ چرا که هر بحرانی در بانکها به سادگی در صنعت بیمه نیز قابل سرایت است و مشکلات فراوانی را برای بیمه‌ها بوجود می‌آورد.

نقدشوندگی فاکتور مهم در بازار سرمایه

در ادامه این نشست معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران نیز با بیان اینکه  تقریبا همه شرکت های بیمه در بازار سرمایه حضور دارند و  سهام بخش قابل توجه این صنعت با ارزش 5000 میلیارد تومان در بورس دادوستد می شود، گفت: سهام شرکت‌های بیمه‌ای نقدشونده نیستند و آزادی ورود و خروج سرمایه برای آنها وجود ندارد.

روح الله حسینی مقدم ادامه داد: نقدشوندگی سهام صنعت بیمه فاکتور مهمی در بازار سرمایه است و باید به آن توجه ویژه داشت. بعلاوه این که در حال حاضر ابزارهایی برای افزایش نقدشوندگی صنعت بیمه در بازار سرمایه مهیا است.

وی افزود: در شرکت‌های بیمه هر چند شفافیت وجود دارد اما این موضوع رو به رشد نبوده و ارتقای شفافیت در صنایع بیمه‌ای محقق نشده است.

حسینی مقدم با اشاره به این که صورت‌های مالی بیمه متغیر است گفت: اصلاح روش گزارش‌های مالی در صنعت بیمه ضروری است و حقوق همه ذی‌نفعان باید رعایت شود. همچنین سهامداران شرکتهای بیمه در سال‌های اخیر سود مورد نیاز را کسب نکرده‌اند و باید در این مسیر تحول ایجاد شود.

همکاری بورس و بیمه؛ فرصت طلایی

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیز در این نشست گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران سال مالی منتهی به 30 آذر را به پایان رسانده و امیدواریم به‌زودی (در هفته آینده) مجمع عمومی خود را برگزار کنیم.

سعید اسلامی بیدگلی ادامه داد: کانون با افزایش درآمد 50 درصدی و ارتقای جایگاه خود در بازارهای مالی و ارتباط موثر با سیاست‌گذاران، سال به‌نسبت موفقی را پشت سر گذاشت. همچنین صورت‌های مالی کانون منتشر شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه ارکان بازارهای مالی صورت‌های مالی خود را منتشر کنند.

وی با بیان اینکه کانون در سال گذشته علاوه بر توسعه فعالیت‌های خود به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم توجه داشته است گفت: به‌دلیل همین رویکرد و به واسطه تلاش و تدبیر در طراحی استقرار و اجرای معیارهای مسئولیت اجتماعی در دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای کانون موفق شد جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت را دریافت کند.

اسلامی بیدگلی افزود: این موفقیت را به همه اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تبریک می‌گویم و امیدواریم در توسعه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بازارهای مالی کشور موفق باشیم.

 دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ادامه داد: ما همچنین به‌زودی از فعالیت‌های جدیدی در حوزه ارتقای دانش و آموزش و همچنین ارتباطات بین‌المللی رونمایی خواهیم کرد.

 وی با اشاره به اینکه فعالان بازار سرمایه کشور به‌شدت متاثر از سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور هستند، گفت: اجازه گواهی سپرده یک ساله از این نوع سیاست‌ها است که متاسفانه بدون مشورت و نظرخواهی فعالان و متخصصان بازار سرمایه اخذ شده است. در این مورد نشست‌ها و جلساتی برگزار کرده و می‌کنیم.

 دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بیمه به ‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های بازارهای مالی هنوز به توسعه‌یافتگی مطلوب در اقتصاد ایران نرسیده و حتی بازار سرمایه هم از منافع بسیار ابزارهای مالی مربوط به بیمه بهره‌مند نشده است.

وی ادامه داد: این البته فرصتی بسیار طلایی برای سال‌های پیش رو است و بازار سرمایه و صنعت بیمه می‌توانند با همکاری هم یکی از مهمترین مسیرها برای پیشرفت را بپیمایند.

ارسال نظرات