خبرهای داغ:
مینو اصلانی در خصوص فعالیت های قرآنی این سازمان گفت: پس از انقلاب اسلامی، این سازمان جز اولین برگزار کنندگان مسابقات قرآنی در کشور اسلامی است و امسال که 25 امین دوره مسابقات را برگزار می کنیم، این افتخار را داریم که همیشه در برپایی مسابقات قرآنی و شناسایی استعدادهای قرآنی، توجه ویژه داشته ایم.
کد خبر: ۸۹۹۳۶۰۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرنگار «بسیج زنان کشور» خبرگزاری بسیج، 500نفر نخبه قرآنی از سراسر کشور، روز چهارشنبه، 9 اسفند ماه، در بیست و پنجمین دوره «مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج» در تهران به مدت 4 روز به رقابت می پردازند. شعار این دوره از مسابقات «قرآن منادی اتحاد و مقاومت» انتخاب شده است که با یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، حافظان حریم قرآن و عترت مزین است.

کمیته بخش خواهران نیز میزبان 64 نخبه خواهر قرآنی در دو بخش حفظ کل و قرائت است و برای حضور این نخبگان سازمان بسیج جامعه زنان کشور برنامه های فرهنگی نیز در نظر گرفته است.

به همین بهانه، با مسئول بسیج جامعه زنان کشور که خود در رشته علوم قرآنی دارای تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد است، در خصوص ظهور و بروز قرآن در نظام مقدس جمهوری اسلامی و زندگی بسیجیان به گفت و گو نشستیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، مینو اصلانی، در خصوص اهمیت قرآنی شدن بانوان و تبیین و تعمیق سبک زندگی قرآنی در جامعه اسلامی، به خبرنگار «بسیج زنان کشور» گفت: تمسک به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام جز وظایف همه مسلمانان در همه دوران و اعصار است.

وی در ادامه بر لزوم ورود جدی مردم و سازمان ها برای محقق کردن این مهم، تأکید کرد و افزود: انقلاب اسلامی اساساً بر پایه پیاده سازی قرآن و عترت شکل گرفت و مردم با توجه به تمسک به این دو حبل الله متین، حکومتی را بر مبنای احکام الهی تشکیل دادند.

این کارشناس علوم قرآنی با بیان اینکه اهمیت قرآن، زندگی قرآنی و سبک زندگی قرآنی بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: قرآن راهنمای بشر برای هدایت و برنامه ای جامع و سعادتمند برای زندگی اوست، زندگی که ابدی است و با مرگ تمام نمی شود و ترسیم این مسیر با بهره گیری از قرآن می تواند نسخه ی رهایی بشر در قرن معاصر و همه قرون باشد.

وی با اشاره به جولان نگاه مادی گرایانه به انسان در برخی از جوامع به ویژه جوامع غربی، اظهار داشت: جایگاهی که قرآن برای انسان به عنوان خلیفه الله رقم می زند، جایگاه بی نظری است که متأسفانه امروزه شاهد تنزل این جایگاه و شأن هستیم چرا که کرامت انسان ها دستخوش سودجویی قرار گرفته است.

اصلانی تصریح کرد: امروزه احیای جایگاه انسان از منظر قرآن می تواند یکی از ملاک های بسیار مهم در فرایند سبک زندگی قرآنی باشد.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص فعالیت های قرآنی این سازمان گفت: در مجموعه سازمان بسیج بر اساس این دیدگاه و راهنمایی های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که دائما بر عمل و تمسک به قرآن و حفظ و توجه به مفاهیم قرآن، تأکید داشته و دارند، بعد از انقلاب اسلامی جزو اولین برگزار کنندگان مسابقات قرآنی در کشور اسلامی هستیم و امسال که 25 امین دوره مسابقات را برگزار می کنیم، این افتخار را داریم که همیشه در برپایی مسابقات قرآنی و شناسایی استعدادهای قرآنی، توجه ویژه داشته ایم.

وی همچنین با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حداقل باید 10 میلیون حافظ و قاری قرآن کریم در کشور داشته باشیم، افزود: بسیج به ویژه بسیج جامعه زنان کشور در مباحث فعالیت های قرآنی گام وسیع تری برداشته است، از جمله تشکیل دارالقرآن بسیج که از جمله پیشتازترین مراکز قرآنی است که توجه ویژه ای به تولید محتوا، توجه به تفاسیر، تجدید چاپ تفاسیرقرآنی، توجه به مفاهیم قرآن و آشنایی با مفاهیم قرانی دارد.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: تشکیل هیأت های قرآنی در پایگاه های مقاومت سراسر کشور از دیگر اقدامات قرآنی بسیج است، همینطور اجرای برنامه بسیار باشکوه «با شهدا در ضیافت نور» که در ماه مبارک رمضان به یاد شهدا  سالانه ده ها هزار ختم قرآن در کشور صورت می گیرد.

وی افزود: با وجود تمام این فعالیت ها ما تا رسیدن به مرحله مطلوب خیلی خیلی فاصله داریم، اگرچه این مسابقات قرآنی می تواند این فاصله را کم کند اما باید توجه بیشترمان را به پرورش استعدادهای قرآنی و از همه مهم تر سبک زندگی قرآنی معطوف کنیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در پاسخ به این سوال که قرآن و مبانی آن تا چه اندازه در کشور جریان دارد، گفت: انقلاب اسلامی ایران براساس شاخصه های قرآنی شکل گرفته است، «نگاه توحید محور به مقوله حکومت و تشکیل حکومت» برای تشکیل نظام اسلامی انجام پذیرفته، همچنین نظام اقتصادی و سیاسی نیز مبتنی بر اسلام و قرآن کریم است و همین ها، اصل و ریشه ی پیروزی انقلاب و حضور مردم برای ایجاد یک نظام مبتنی بر قرآن را شکل داده است.

وی افزود: اما اینکه آیا امروز به آن نقطه مطلوب رسیده ایم یا نه! طبیعتا فاصله داریم ما در مراحل انقلاب اسلامی در مرحله دولت سازی هستیم و طبیعتا هنور تا جامعه سازی و تمدن اسلامی فاصله داریم. در مرحله دولت سازی حتما باید تربیت کادر مؤمن انقلابی بر مبنای محورهای قرآن و نهج البلاغه شکل بگیرد و مدیرانی تربیت شوند و در مسند امور قرار بگیرند که به گفته امام علی علیه اسلام از بهترین ها و از خالص ترین و مؤمن ترین مردم هستند و آشنا به احکام اسلامی و قرآنی هستند. و ما آن مرحله هنوز ما فاصله داریم منتها حرکت کلی نظام ما به سمت قرانی شدن است.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: محافل انسل با قرآن و یا مجالسی مانند اعتکاف یا برنامه های شب قدر که بر مبنای آموزه های قرآن شکل می گیرد بسیار ارزشمند است و باید گسترده تر شود، همینطور این آموزه ها باید در در متن درس های دانشگاه و مدارس بروز و ظهور داشته باشد به نحوی که قرآن در دست همه نوجوانان و جوانان باشد و با آن مأنوس شوند، از معارفش بهره ببرند و از نگاه به قرآن دیدگانشان پرنور شود.

وی با تأکید بر اهمیت مانوس شدن جوانان و نوجوانان با قرآن و مفاهیم قرآنی، افزود: به نظر می رسد در این مسیر در حد انتظار و خوب عمل نکردیم، آشنایی و مانوس شدن جوانان با مفاهیم و آموزه های قرآنی باعث می شود آن ها در مسیر غیرالهی قرار نگیرند و از آسیب ها و انحرافات ناشی از فضای مجازی مصون بمانند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص ویژگی ها و خصیصه های بانوی قرآنی و به طور خاص، بانوی بسیجی قرآنی گفت: بانوی بسیجی که با روحیه انقلابی و بسیجی در جامعه حضور پیدا می کند و منتسب به قرآن است طبیعتا ویژگی های خاصی چون مردمداری، احترام به قوانین جامعه، احترام به استاد و مربی و احترام به بزرگتر ها را دارد و در رفتارش بروز می کند. همچنین تواضع، فروتنی، ایمان راسخ و توجه به عبادت از شاخصه های این فرد است که او را به کمال می رساند.

وی تاکید کرد: یک بسیجی قرآنی به عنوان یک زن توجه خاص به و ظایفی که اسلام و عرف بر عهده او در کسوت همسر، مادر، خواهر و فرزند می گذارد دارد و آنها را درستی و اکمال بازشناسی کرده و انجام می دهد؛ به قول فرمایش حضرت امام(ره) هر کسی هر جایی هست اگر کار خود را خوب انجام دهد به قرآن و کشورش خدمت کرده است؛ در حقیقت رفتار یک بانوی قرآنی بسیجی قطعا بر جامعه و به طور ویژه تر بر روی هم سن و سالانش عمیق تر و پایدارتر است.

اصلانی در زمینه فعالیت ها و مشارکت های قرآنی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با سایر کشورهای مسلمان نیز گفت: ما با کشورهای مختلفی که زنان قرآنی و قاریان قرآنی تربیت می کنند، تعاملات خوبی داریم از جمله کشورهای مالزی، اندونزی، لبنان، عراق، سوریه، کویت؛ به گونه ای که از بانوان قرآنی و قاریان آنها برای شرکت در برنامه ها و محافل قرآنی خودمان در سراسر کشور، دعوت به عمل می آوریم.

وی با بیان این که توانمندی بانوان قرآنی کشورمان نسبت به سایر قاریان زن کشورهای مسلمان بی نظیر است، افزود: در مسابقات قرآنی، این توانمندی مشهود بود و خیلی وقت ها وقتی بانوان قاری ما به تلاوت می پرداختند، آنها می گفتند: «وقتی اول قاری های ایرانی قرائت می کنند ما دست و پایمان را در برابر این همه توانمندی شان گم می کنیم و نمی توانیم به خودمان اجازه ابراز وجود بدهیم.»

این کارشناس علوم قرآنی در پایان گفت: الحمدالله توانمندی قرآنی بانوان ایرانی در انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی فوق العاده بالاست و به اذعان بانوان قرآنی سایر کشورهای مسلمان این توانمندی در دنیا بی نظیر است و این مهم برای سایر کشورها ملاک قرار گرفته است تا در زمینه پرورش بانوان در زمینه قرآن تلاش کنند تا بتوانند در رقابت های بین المللی با جمهوری اسلامی رقابت سالم قرآنی داشته باشند.

ارسال نظرات