حمایت بوم‌گردی توسعه اقتصادی مازندران

محمودی با بیان اینکه تاکنون 650 میلیون تومان برای اجرای طرح بوم‌گردی ‌«ننه گل ابرو» هزینه شد افزود: در توسعه اقامتگاه می توانیم کل این روستا را به شکل بوم‌گردی در بیاورم که این طرح قابلیت اجرا در همه روستاهای مازندران را دارد.
کد خبر: ۸۹۹۳۵۷۵
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بوم‌گردی یعنی رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است و این سفری است مسؤولانه که موجب رشد و پایداری زیست‌بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان یک منطقه گردشگری می‌شود.

اقامت‌گاه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» چالوس که چندی قبل با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری کشور در روستای «کریم‌آباد» افتتاح شد و به بهر‌ه‌برداری رسید در پاسخ به میل و اشتیاق به طبیعت و پایداری زیست‌بوم و فرهنگ مناطق گردشگری، اقدام به ایجاد یک مجموعه بسیار کم‌نظیر و زیبا با رویکرد بوم‌گردی در این روستا کرده است که یکی از مهم‌ترین دستاورد این کار، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی روستای «کریم‌آباد» به ویژه برای زنان و دختران است و حال و هوای تازه‌ای به این روستا و اهالی آن بخشیده است.

«سیده‌نساء سیدمحمودى» مجری و مدیر اقامت‌گاه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» در روستای «کریم‌آباد» چالوس در گفتوگو با فارس، با اشاره به اینکه من از خانواده کشاورز هستم و به این نوع زندگی کشاورزی و بومی از دوران کودکی علاقه‌مند بودم، اظهار کرد: مدرک کارشناسی ارشد دانشگاهی خودم را در رشته باستانی‌شناسی گرفتم و همین امر سبب شد تا به لوازم و ابزارآلات زندگی گذشتگان علاقه‌مند شدم.

وی خاطرنشان کرد: از سال 76 و پس از ازدواج، به همراه همسرم کار جمع‌آوری ابزارآلات قدیمی زندگی مردم منطقه و یا مناطق مشابه را آغاز کردیم و البته در این سال‌ها از آن به‌عنوان دکوری منزل خودم استفاده می‌کردم و این موجب شد تا سال به سال علاقه‌مندی ما بیشتر شود به‌طوری که هرگز نتوانستیم با لوازم و ابزارآلات زندگی مدرن و جدید ارتباط برقرار کنیم و همیشه با لوازم زندگی گذشتگان به سر بردیم و در نهایت مجموعه ما گسترده‌تر شد و این لوازم و ابزارآلات زندگی قدیمی امسال کامل شد و نخستین حرکت فرهنگی و بوم‌گردی در این خانه سنتی، برگزاری شب یلدا بود که کاملاً با لوازم و سنت زندگی قدیمی انجام شد با استقبال بسیار بالای مردم روبه‌رو شد و این آغاز حرکت ما برای ایجاد و گسترش مجموعه «بوم‌گردی» شد و یقین دارم که خداوند نظر ویژه‌ای به ما داشته است و این طرح بوم‌گردی«ننه گل ابرو» را یک طرح الهی می‌دانم که به لطف او همه این کارها انجام شد.

مدیر اقامت‌گاه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» گفت: زندگی صنعتی امروز و استرس‌های زندگی شهری و از طرفی وجود فضای مجازی و سرگرم بودن همه در این محیط‌ مجازی و دور شدن از یکدیگر، سبب شد تا بسیاری از افراد از نظر روحی و روانی شرایط مطلوبی نداشته باشند و بنابراین از شب یلدا سال قبل طرح بوم‌گردی «ننه گل ابرو» را به میراث فرهنگی چالوس پیشنهاد دادم و بسیار از این طرح استقبال کردند و همکاری‌های فراوانی با من داشتند و در گام به گام اجرایی شدن این طرح همراهی کردند و طرح در مرکز استان به ثبت ملی رسید.

وی یادآور شد: من در تهران زندگی می‌کردم ولی هر زمان که به شهرستان چالوس و این روستا می‌آمدم به شکل سنتی زندگی می‌کردم و خانه من همیشه پر از مهمان بود و این شکل ذوق و شوق بسیار زیبایی در من ایجاد می‌کند و بنابراین طرح بوم‌گردی«ننه گل ابرو» را اجرا کردم.

محمودی تصریح کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، مجموعه بوم‌گردی ما را نخستین مجموعه بوم‌گردی اجرا شده در مازندران و شهرستان چالوس خواند که به‌عنوان طرح نمونه روستایی نیز شناخته شد.

وی افزود: در این محیط انواع غذاها، آش و نان محلی توسط زنان همین روستا در محوطه مجموعه و در مقابل چشم گردشگران پخته می‌شود که این خود نیز جلوه‌ای از آیین و سنت‌های زندگی پیشینیان ما را به تصویر می‌کشد و خلاصه آن فرهنگ، سنن و زندگی اصیل و سنتی روستایی در این روستا و توسط اهالی انجام می‌شود.

مدیر اقامت‌گاه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» با اشاره به اینکه طرح مجموعه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» را با زیربنای یک‌هزار و 300 متر به میراث فرهنگی معرفی کردیم که در حال حاضر نصف آن اجرایی شده است، بیان کرد: تعداد افراد شاغلی که اکنون می‌توانیم زیر پوشش قرار دهیم فعلاً 15 نفر به‌صورت مستقیم است که این میزان به‌زودی افزایش نیز خواهند یافت.

وی گفت: مردم این روستا استقبال زیادی از این کار کردند و تکاپوی خاصی در بین روستائیان ایجاد شد چرا که هر نوع محصولات تولیدی خودشان را می‌توانند در اینجا به فروش برسانند و از این فرصت ایجادشده برای کسب و کار خودشان استفاده ببرند.

محمودی اظهار کرد: همه سعی و تلاشم را می‌کنم تا روستای کریم‌آباد، نخستین روستای بدون بیکار در مازندران شود و با توجه به استقبال بسیار خوب مردم و اهالی باصفا و مهربان این روستا، تحقق این امر دور از دسترس نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون 650 میلیون تومان برای اجرای طرح بوم‌گردی ‌«ننه گل ابرو» و بدون دریافت یک ریال تسهیلات دولتی، هزینه کردیم، این اقامت‌گاه قابلیت پذیرایی از مهمانان خارجی را هم داراست و طرح توسعه این مجموعه در برنامه ما قرار دارد که برای انجام آن نیاز به تسهیلات دولتی دارم تا بتوانم حتی کل این روستا را به شکل بوم‌گردی در بیاورم که این طرح قابلیت اجرا در همه روستاهای مازندران را دارد.

مدیر اقامت‌گاه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» با اشاره بر ضرورت حفظ و پاکیزه نگه داشتن محیط‌زیست انسانی و طبیعی در شهرها و روستاها، افزود: متأسفانه وجود انواع زباله به ویژه زباله‌های پلاستیکی در محیط‌های زندگی شهری و روستایی و در کنار رودخانه‌ها و سواحل دیده می‌شود و بنابراین باید در مقام عمل برای این داشتن محیط‌زیست پاک و زیبا کار کنیم.

وی تأکید کرد: انتظار دارم همه دست به دست همه بدهیم و تا قبل از فرا رسیدن نوروز 97 تمامی سطح روستاها و شهرها را برای استقبال از بهار و نوروز پاکیزه کنیم و یک گردشگر همواره احساس خوبی از محیطی که وارد آن می‌شود، داشته باشد.

محمودی تصریح کرد: آیین استقبال از بهار و نوروز 97 به همراه اجرای سنتی آئین چهارشنبه‌سوری و نوروزی‌خوانی را اجرا خواهیم کرد و برای سیزده‌بدر هم برنامه‌ریزی کردیم و برگزاری عروسی به سبک قدیمی و سنتی هم یکی دیگر از برنامه‌های آیینی و بومی و محلی در اینجاست.

وی در پایان گفت: از مسؤولان امر می‌خواهم علاوه بر مناسب‌سازی و آسفالت طول مسیر و راه دسترسی روستای «کریم‌آباد» و منتهی به مجموعه بوم‌گردی «ننه گل ابرو» تابلوهای راهنما برای هدایت و تردد آسان مسافران و گردشگران نصب کنند تا راحت‌تر بتوانند مقصد را پیدا کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها