خبرهای داغ:
به همت محققان جوان بیرجندی انجام شد

اختراع دستگاهی برای تشخیص سلامت آب

شرکت تجهیزات هوشمند آب وانرژی (تهاوا) توانسته با ساخت دستگاهی، سم موجود در آب را در کمتر از ۳۰ثانیه تشخیص دهد و سلامت آب را تضمین کند.
کد خبر: ۸۹۹۳۱۱۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، شرکت تهاوا متشکل از دو عضو هیأت علمی دانشگاه و سه تن از فارغ التحصیلان دانشگاه بیرجند می باشد.

مهران تقی پور، دکترای مهندسی مکانیک در گفتگو با این خبرگزاری اظهار داشت: این شرکت در دو بخش عمده آب و انرژی فعالیت می کند. فعالیت هایی که در حوزه آب انجام می شود، به بحث سلامت آب بر می گردد و ما روی پروژه های مرتبط با سلامت آب کار می کنیم.

 

وی افزود: در حال حاضر دو طرح داریم که در اولویت های کاری ما هستند. یکی دستگاه فیش تاکسیمتر که در واقع فرآیند سم شناسی را انجام می دهد و دیگری مخازن هوشمند اضطراری است که در زمان وقوع بلایای طبیعی یاحملات به اصطلاح فیزیکی، وارد مدار می شوند و از تکنولوژی خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: دستگاه فیش تاکسیمتر با استفاده از نوع خاصی از ماهی ها که قادرند سم را شناسایی کنند، کار می کند. دستگاهی که مشاهده می کنید نمونه اولیه و آزمایشگاهی آن است که در آینده ای نزدیک ان شاء الله قرار است تجهیزات مدرن و با کارایی بالاتر در آن به کار رود.

اختراع دستگاهی به منظور تشخیص سلامت آب

تقی پور توضیح داد: این دستگاه را می توان صنعتی کرده و برای مصارف خانگی به کار برد؛ بدین صورت که دستگاه را روی مخزن اصلی آب شرب شهری نصب نمود اما به دلیل اینکه هزینه ساخت و تولید و همچنین به کارگیری این دستگاه بسیار زیاد است، باید با حمایت دولت وارد فاز تولید انبوه گردد.

این مخترع جوان افزود: با توجه به اینکه امروزه دشمن از روش های گوناگون برای ضربه زدن به افراد مهم و شاخص نظام بهره می برد، بعید نیست که از طریق آلوده کردن آب نخواهد وارد عمل شود. لذا ضروری است برای منازل افراد مهم و تأثیرگذار نظام و همچنین دانشمندان از دستگاه های سم شناسی استفاده کرد.

وی در انتها یادآور شد: این طرح از مرکز رشد پارک علم و فناوری تأییدیه ابتدایی را دریافت کرده و در مرحله رشد است. ان شاء الله در آینده این شرکت به سمت دانش بنیان شدن قطعی خواهد رفت.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار