فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این مطلب که علم متعلق به یک ملت و منطقه نیست بلکه متعلق به همه بشریت است اظهار کرد: اندیشمندان و متفکران اسلامی نزدیک به ده قرن حرف اول را در همه رشته‌ها می‌زدند و در طول ۱۰ قرن اول، اندیشمندان از کشور‌های غربی به کشور‌های اسلامی می‌آمدند درس می‌خواندند و مدرک اخذ می‌کردند.
کد خبر: ۸۹۹۲۸۳۹
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ سردار " غلامعلی ابوحمزه" عصر امروز ۵ بهمن‌ماه در همایش روز مهندس و بسیج مهندسین عمران و معماری ضمن گرامی‌داشت روز مهندس، گفت: چرا در مراکز آموزش عالی ما فلسفه علوم تدریس نمی‌شود؟

وی ادامه داد: فلسفه علم از قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی همه مسایل را مطرح می‌کند و همه مسایل علمی را از اندیشمندان و متفکران غربی بیان می‌کند و واقعیت امر نیز این است و متاسفانه شاهد غفلتی در این حوزه در کشور هستیم که همچنان نیز این روند ادامه پیدا کرده و به هیچ عنوان به فلسفه علوم پرداخته نمی‌شود.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این مطلب که علم متعلق به یک ملت و منطقه نیست بلکه متعلق به همه بشریت است اظهار کرد: اندیشمندان و متفکران اسلامی نزدیک به ده قرن حرف اول را در همه رشته‌ها می‌زدند و در طول ۱۰ قرن اول، اندیشمندان از کشور‌های غربی به کشور‌های اسلامی می‌آمدند درس می‌خواندند و مدرک اخذ می‌کردند.

وی افزود: واقعا جای سوال دارد که چه جفایی غرب در حق مسلمانان و کشور‌های اسلامی کرد که کسانی که روزی درس و علم خود را در کشور‌های مسلمان می‌خواندند، علم را به نام خود زدند؟ در حالی که با علوم روز در کشور‌های اسلامی آشنا شدند بعد همه این علوم را به نام خود زدند.

سردار ابوحمزه با طرح این سوال که چرا قبل از قرن ۱۶ هیچ رد پایی از علوم نیست و هیچ کس به این موضوع توجه نمی‌کند؟ اظهار کرد: ریشه همه علوم در کشور‌های اسلامی است و ده قرن کشور‌های اسلامی سرور علوم در دنیا بودند. پ.
وی بیان کرد: ریشه توسعه یافتگی و پیشرفت کشور‌های غربی به کشور‌های اسلامی برمی گردد و وقتی به تاریخ نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که غربی‌ها چه جفای در حق مسلمانان و کشور‌های اسلامی کردند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بر لزوم آموزش فلسفه علوم تاکید کرد و افزود: در کدام دروس ما ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... است؟ غربی‌ها از قرن حدود ۱۷ روی این موضوع کار کرده اند که همه چی متعلق به آن‌ها است، اما این درست نیست لذا باید یک حرکت حماسی انجام شود تا همه ذهن‌ها را به سمت واقعیت‌هایی که بود و هست سوق دهند.

وی با بیان اینکه ده قرن ما استاد بودیم و غربی‌ها شاگردی ما می‌کردند و این موضوع نیز در سخنان مقام معظم رهبری مشهود است، عنوان کرد: باید از میان برها، با ابتکار، خلاقیت و ابداع ۱۵۰ سال عقب ماندگیمان را جبران کنیم تا به غربی‌ها برسیم.

سردار ابوحمزه با اشاره به تحریم‌های ایران تصریح کرد: ترامپ گفته است که زمانی از تحریم هسته‌ای ایران برداشته می‌شود که ایران نباید موشک‌های بالستیک داشته باشد، ضمن آنکه حقوق بشر غربی را بپذیرد و از دمکراسی آن‌ها تمکین کند حال ما سوال می‌کنیم که شما چه کاره هستید که برای ما تعیین تکلیف می‌کنید.

وی رفتن به سمت خلاقیت، نوآوری و ابتکار را مهمترین تکلیف مهندسین در شرایط کنونی دانست و اظهار کرد: ارتقای سطح علمی از نیاز‌های کشور است و مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که باید در سطح دنیا در ۳۰ تا ۵۰ سال آینده رتبه اول علمی را کسب کنیم.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدیریت جهادی و انقلابی را گام دیگر پیشرفت و توسعه کشور برشمرد و عنوان کرد: کار، تلاش، محاسبه باخدا، علم، تدبیر و درایت از ویژگی‌های مدیریت جهادی می‌باشند، لذا باید این نوع مدیریت پویا کنیم.

وی رمز و راز موفقیت در رسیدن به قله‌ای که مقام معظم رهبری تبیین کردند را تقوی دانست و عنوان کرد: تبعیت و اطاعت از مقام ولایت نیز بسیار مهم است و در بحث هدایت جامعه اسلامی باید به کسی که از دیگران بصیرتر، شجاع تر، آگاه تر، عادل‌تر و ... مراجعه کرد، لذا اگر می‌خواهیم راه را گم نکینم باید به بیانات مقام معظم رهبری گوش شنوا داشته باشیم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:ایسنا
ارسال نظرات