دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه باید هر چه سریعتر حقوق مربوط به مالیکت معنوی را تدوین کنیم، گفت: توجه به مالکیت معنوی می‌تواند صدها هزار شغل در کشور ایجاد کند.
کد خبر: ۸۹۹۲۶۷۸
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالحسن فیروزآبادی در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات با بیان اینکه فضای مجازی ما "هایبرید" و به عبارتی هم حقیقی و هم مجازی است، اظهار کرد: تمامی وقایع در این فضا دارای پیوست زمانی هستند و اطلاعاتی که در آن ثبت می‌گردد قابل توزیع هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: به عنوان مثال پول مجازی هم در فضای واقعی و هم فضای مجازی کاربرد دارد که دو پدیده مجزا هستند؛ از طرفی در حوزه اجتماعی شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد هستیم که نقش رسانه‌های سنتی به تدریج از قالب خود خارج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بنابراین نیازمند تنظیم سیستم قانونی و حقوقی متناسب با تحولات فضای مجازی هستیم، ابراز کرد: در حال حاضر شاهد نقش‌آفرینی فعال تمامی مردم در رسانه‌های اجتماعی و خلق پیام توسط آنها هستیم و نمی‌توانیم با نظامهای کهنه قانون‌گذاری که پروسه‌های سه ساله برای تدوین طی می‌کنند، به مدیریت این فضا بپردازیم.

او با تأکید بر اینکه باید اصلاح نهادی و ساختاری در کشور صورت گیرد، گفت: در این زمینه راه‌حلهایی ارائه شده که یکی از مدلها، بحث حکمرانی است؛ قطعا باید از نظامهای تنظیم مقرراتی استقبال کنیم به شرطی که نظامهای بومی آن شکل گیرد و فرآیندهای حکمرانی مانند بیگ‌دیتا در آن لحاظ شده باشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه قطعا مفهوم حریم خصوصی متناسب با زمان و مکان متفاوت است و به عنوان مثال زمانی که اینترنت اشیاء می‌آید و تمام امور زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حریم خصوصی به شکل دیگری تعریف می‌شود، گفت: باید به این مهم قائل باشیم که در حوزه مقررات‌گذاری، از لحاظ ابزاری و روشی مطالعات و دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح دنیا مقررات‌زدایی است در حالیکه ما تأکید بر مقررات‌گذاری داریم، به مقوله بیگ‌دیتا پرداخت و گفت: در مقوله بیگ‌دیتا مستقیما می‌توانیم تولید علم داشته باشیم و از روی پردازش داده‌های بزرگ مسائل اجتماع را حل کنید.

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه حتما باید تکلیف مالکیت معنوی را حل کنیم زیرا بخش بزرگی از اقتصاد دنیا، داراییهای معنوی است، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال پنج کمپانی بزرگ دنیا شامل گوگل، اپل، آمازون و... است که همگی از شرکتهای فناوری محور هستند و شاید بخش کوچک 20 تا 30 درصدی داراییهایشان، ملموس باشد و صدها هزار میلیارد دلار سرمایه معنوی داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را تقویت کنیم و شغل به وجود آوریم، تکلیف مالکیت معنوی باید مشخص شود زیرا تنها در این صورت می‌توان صدها هزار شغل در کشور ایجاد کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: با رعایت این نکته که نباید قوانین محدودکننده وجود داشته باشد و همچنین خلأ قانون هم نباید خطرآفرین برای کشور باشد، باید به سمت تبیین قوانین مربوط به مالکیت معنوی برویم.

وی اذعان کرد: این کار قطعا ظریف و پیچیده‌ای است و از همین جهت حمایت حقوق‌دانان را می‌طلبد؛ بنابراین اینگونه تعبیر می‌کنم که قانون‌گذاری نرم، مبتنی بر چالاکی و هوشمندی و قانون‌گذاری سخت، برای حوزه‌هایی است که می‌تواند به کشور لطمه بزند.

فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از موارد مطرح در شورای عالی فضای مجازی، جلوگیری از خروج داده‌هایی است که در مرزهای ملی ایجاد شده است، گفت: این قانون در اروپا هم به تصویب رسیده و قرار است از 25 مِی به اجرا گذاشته شود و هر اطلاعاتی که بخواهد از اروپا خارج شود باید مجوز دریافت کند.

ارسال نظرات