یک کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت درگز:
یک کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت درگز گفت: معضلات اجتماعی معمولا تک بعدی نبوده و به عوامل مختلفی همچون بیکاری بستگی دارند و بسیاری از مسائل و مشکلات در سطح اجتماع از معضل پنهان و مزمن بیکاری نشات می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۹۲۲۸۵
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
معصومه امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ ضمن اشاره به مقوله بیکاری به عنوان یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی، عنوان کرد: آمار‌های کشوری حاکی از این است که 23/5  درصد از مردم جامعه مبتلا به اختلالات روانی و عصبی هستند.
 
وی افزود: این رقم در شهرستان درگز حدود سه درصد بوده که می‌توان گفت: ۲۵۰۰ نفر از همشهریان درگزی در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روانی هستند؛ این آمار برای شهرستانی با جمعیت تقریبی ۷۰ هزار نفر تکان دهنده بوده و به عنوان زنگ خطر محسوب می‌شود.
 
کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت درگز گفت: معضلات اجتماعی معمولا تک بعدی نبوده و به عوامل مختلفی همچون بیکاری بستگی دارند، خیلی از مسائل و مشکلات در سطح اجتماع از معضل پنهان و مزمن بیکاری نشات می‌گیرند.
 
امینی تصریح کرد: بیکاری به عنوان یک عامل، زمینه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، سوء مصرف مواد، طلاق، سرقت، مشکلات اخلاقی و انحرافی و رفتار‌های پر خطر جوانان و نوجوانان محسوب می‌شود.
 
وی تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که سبب گسترش بیکاری می‌شود، سطح تحصیلی افراد است، به این معنی که عده‌ای از جوانان تحصیل کرده امروزی حاضر نیستند تن به مشاغل خدماتی و کارگاهی دهند و همین عامل باعث اشباع افرادی در جامعه می‌شود که پشت در‌های بسته استخدام باقی مانده اند.
 
این کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت درگز گفت: کاهش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله مواردی است که در پی بیکاری ایجاد شده و منجر به بروز مشکلاتی همچون از بین رفتن توانمندی، عزت نفس، سوء ظن و بدبینی نسبت به آینده و کاهش حس امید به زندگی می‌شود.
 
افسردگی ریشه اصلی خودکشی در میان افراد جامعه است
 
امینی با اشاره به آمار اقدام به خودکشی در شهرستان، تاکید کرد: این آمار در شهرستان مقوله قابل توجهی است و متاسفانه اکثر افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از بین نوجوانان و جوانان هستند؛ افسردگی ریشه اصلی خودکشی در میان افراد جامعه است.
 
وی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان قشر پر بار جامعه هستند و باید در راستای شکوفایی استعداد‌های آن‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد؛ اما متاسفانه امروزه به دلیل کمبود اشتغال دولتی و نبود بخش خصوصی، جوانان هیچ انگیزه‌ای برای شروع به کار نداشته و ممکن است کاری را پس از شروع، به صورت نیمه کاره رها کنند؛ چراکه هیچ امیدی نسبت به آینده شغلی خود ندارند.
 
کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت درگز در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان هم از تبعات منفی بیکاری است، البته ذکر این نکته نباید فراموش شود که جوان‌های امروزی تاب آوری در مقابل سختی‌های زندگی را نداشته و سعی می‌کنند این اقدام خود را با بهانه‌هایی همچون نبود شغل و بیکاری توجیه کنند.
 
امینی در پایان با اشاره به ضرب المثل سنگ بزرگ نشانه نزدن است، خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم اقدامی را در راستای اشتغال آفرینی جوانان انجام دهیم باید به صورت پله پله باشد و با شیب ملایم پیشروی کنیم؛ چراکه نه سرمایه زیادی داریم و نه امکانات کافی؛ بنابراین هر گونه اقدام شتابزده در جهت اشتغال آفرینی برای قشر زیادی از افراد ممکن است سرنوشتی جز شکست نداشته باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها