خبرهای داغ:
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: آمریکا برای انحراف اسلام هزینه می‌کند و امروز باید بیش از گذشته، کارآمدی اخلاق اسلامی در اجتماع ثابت شود.
کد خبر: ۸۹۹۲۱۶۰
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام احمد رهدار در مراسم ایام فاطمیه در مسجد غربای شاهرود با بیان اینکه فقه‌الجهاد فقه‌المقاومة در میراث شیعی اسلام است، اظهار کرد: جهاد دو نوع ابتدایی و دفاعی دارد که برخی از جهاد دفاع به فقه‌المقاومة نام برده‌اند و آیت‌الله عاصفی، فقه‌المقاومة را مطرح می‌کند که بالاتر از فقه‌الجهادی است؛ چراکه جهاد با مسلمانان ارتباط می‌گیرد و مقاومت کلمه مدنی است و آن‌ها که دین هم ندارند، ارتباط برقرار می‌کنند.
وی با بیان اینکه الگوی وحدت و تقریب مترقی و 40 سال است که مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایجاد شده است، افزود: ما به این موضوع نقد داریم و نخستین نقد این است که مذهب را بیان می‌کنیم و در این راستا خیلی از ظرفیت‌ها را حداقلی کردیم.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد نیازهای اقتصادی قریب به ۸۰ کشور اسلامی در داخل خودشان برطرف می‌شود، اما سطح تبادلات ۱۴ درصد بین این کشورهاست و ما می‌توانیم رویکرد مسالمت‌آمیز را تعریف کنیم، وحدت در جهان اسلام یعنی کشورهای مسلمان به‌جای تبادل با بیگانگان با هم قرارداد ببندند و در خیلی از حوزه‌ها علاوه بر حوزه مذهبی می‌توانیم تعامل داشته باشیم.
رهدار با بیان اینکه کنفرانس تقریب مذاهب باید در کشورهای مختلف برپا شود، بیان کرد: از زاویه مقاومت می‌توان با کشورهای مارکسیتی هم ارتباط برقرار کنیم؛ با واژه مقاومت همه ارتباط می‌گیرند و فقه‌المقاومه همان فقه‌الجهادیه است.
وی بیان کرد: تقسیم‌بندی جهاد اکبر و اصغر و اینکه ابتدا باید دشمن داخلی را نابود و بعد دشمن خارجی را از بین برد، غلط است؛ چراکه تا نتوانیم با دشمن بیرونی مبارزه کنیم، نمی‌توانیم دشمن درونی را از بین ببریم و این‌ها در راستای هم هستند و هم‌پوشانی می‌کنند.
کارشناس مذهبی صدا و سیما با تأکید بر اینکه دشمن درونی تجلی دشمن بیرونی است، گفت: آمریکا هزینه می‌کند که این تصور ایجاد شود که قلب اسلام، اسلام قلبی است و باید به خانقاه و رباط رفت و این دوگانه غربی- مسیحی است؛ در اسلام انسان امتداد بیرونی و اجتماعی دارد و درون و بیرون با هم یکی است و بسیاری از مکارم اخلاقی در اجتماع است.
وی ادامه داد: شهدا در اجتماع و در رویارویی با دشمن یاد گرفتند که باید تزکیه نفس کنند و نتیجه معنویت تجلیل در اجتماع است.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به فرق خدای فلسفه با خدای قرآن اظهار کرد: فلسفه خدا، خودش است و تعریف می‌کند که واجب‌الوجوب است اما خدا نسبت به بندگان تعریف می‌شود که رزاق، رب، خالق و غفار است.
رهدار با بیان اینکه فقهی که به اجتماع نیاید به درد نمی‌خورد، بیان کرد: کارآمدی اسلام و اخلاق اسلامی باید در اجتماع عرضه و ثابت شود؛ چراکه دین برای اصلاح دنیا و زندگی ماست و دین برای دنیا آمده که مزرعه آخرت است.
وی با اشاره به سکولاریسم فقهی گفت: سکولاریسم فقهی این است که فقه سکولار می‌شود و فقه نباید اداره جامعه را داشته و به پایگاه‌های معرفتی دیگر واگذار می‌شود؛ مانند حقوق که سکولاریسم است و بر مبنای فقهی تعریف‌نشده و وارداتی و غربی است و مانند این دست موضوعات داریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها