۶۳ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران تاکنون شخم و شیار زمستانه شد.
کد خبر: ۸۹۹۰۸۸۵
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ابراهیم قربانژاد رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد آب زمین‌های شالیزاری استان با استفاده از هرز آب‌های زمستانه آماده سازی و شخم و شیار می‌شود، گفت: عملیات آب تخت تا کنون در ۲۲ هزار هکتار با استفاده از  هرز آب‌های موجود  و بارندگی‌ها انجام شد.

وی به کشاورزان توصیه کرد نسبت به شخم و شیار زمستانه زمین‌های شالیزاری برای پیشگیری از کم آبی تابستان اقدام کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت : کشاورزان با آب تخت اولیه و یخ آب زمستانه در اثر سرما هم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و هم در کنترل آفت نقش موثری دارد.

قربانژاد افزود: هرچه عملیات اولیه  شخم و شیار  زمین‌های شالیزاری سریع‌تر انجام شود نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه انهدام علف‌های هرز بویژه در داخل کانال‌های آبرسانی  برای انتقال بهینه آب و انهدام علف‌های هرز حاشیه مزارع برای کنترل آفات موثر است، گفت: اگر کشاورزان بعد از برداشت برنج اقدام به شخم و شیار کنند باعث ایجاد هوادهی در زمین می‌شود.

قربانژاد افزود: برخی از کشاورزان در زمین‌های شالیزاری اقدام به خزانه‌گیری کردند که توصیه ما بر این است در عملیات خزانه‌گیری و بذرپاشی عجله نکنند چراکه شرایط جوی قبل از فروردین و سرمای بیش از حد باعث خسارت خزانه‌ها می‌شود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت : کشاورزان در صورت انجام خزانه‌گیری حتما از پوشش‌های نایلونی برای حفظ خزانه و کنترل دما استفاده کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها