مدیر ارتباطات حوزوی دفتر تولیت آستان قدس رضوی گفت: در موضوع انتساب به حضرت زهرا (س) در قالب عنوان فاطمیون باید به ائمه معصومین (ع) که جلودار مکتب فاطمی هستند اقتدا کرد.
کد خبر: ۸۹۹۰۷۳۱
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام والمسلمین عباس فرازی نیا، در مراسم عزاداری سوگواره یاس نبوی که در محل مهدیه امام خامنه‌ای مشهد برگزار شد، بیان داشت: در تفاسیر شیعه، اخبار مربوط به کیفیت نزول قرآن و ولادت حضرت شباهتی وجود دارد که اهل قرآن و ارادتمندان به ساحت اقدس زهرای مرضیه (س) باید در این شباهت جایگاه خود را بشناسند.

وی افزود: وقتی که قرار بود قرآن به پیامبر اعظم (ص) نازل شود ایشان در سن چهل سالگی چهل شبانه روز در جبل النور به عبادت و راز و نیاز به درگاه احدیت پرداختند که ۲۷ ماه رجب جبرئیل به محضر حضرتش تشرف یافته و نزول تدریجی قرآن کریم آغاز شد که در این قالب حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شدند.

فرازی نیا با اشاره به اینکه نزول قرآن به دو صورت دفعی و تدریجی از سوی خداوند متعال انجام شد تصریح کرد: نزول دفعی قرآن در ماه مبارک رمضان و در شب قدر بود، اما نزول تدریجی در شب ۲۷ رجب و بعد از چهل شبانه روز عبادت خالصانه پیامبر اعظم (ص) و با نزول سوره علق شروع شد.

مدیر ارتباطات حوزوی دفتر تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وجودی مادی ائمه اطهار (ع) از ۱۴۰۰ سال پیش با ولادت حضرت رسول (ص) آغاز و با ولادت حضرت ولیعصر (عج) پایان یافت، اما وجود نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به تاریخ قبل از اطلاعات بشر باز می‌گردد.

فرازی نیا در تشریح این مطلب افزود: بر اساس روایات اولین مخلوق خداوند حضرت زهرا (س) است و پیامبران از آدم تا خاتم به وجود اقدس حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) شناخت داشتند، آنجا که جبرئیل به حضرت آدم (ع) گفت: برای قبول توبه ات به درگاه الهی خداوند را به حق پنج تن بخوان و حضرت نوح (ع) نیزبر کشتی نام پنج تن را حکاکی کرد و آنجا که آتش نمرود بر حضرت ابراهیم (ع) گلستان شد خدا را به انوار پنج تن قسم داد.

وی در خصوص ظاهر ولادت حضرت زهرا (س) بیان کرد: این بانوی بزرگوار سبب خلقت هستند و در حدیث قدسی نیز آمده که اگر فاطمه نبود پیامبر (ص) و علی را خلق نمی‌کردیم لذا برای خلقت ایشان نیز مقدماتی فراهم شد و حضرت رسول (ص) مجدد به جبل النور مشرف شدند و پس از چهل شبانه روز عبادت و خلوت گزینی با حضرت حق در غار حراء جناب جبرئیل از طعام بهشتی برای پیامبر آوردند.

این استاد عالی حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت رسول (ص) به اتفاق حضرت خدیجه (س) از طعام بهشتی تناول کردند و نور فاطمه زهرا (س) از صلب پیامبر (ص) به رحم حضرت خدیجه انتقال یافت تا خداوند سوره کوثر را با خلقت فاطمه زهرا (س) مانور دهد.

فرازی نیا در ادامه در خصوص جایگاه انس با قرآن عنوان کرد: شریفترین افراد کسانی هستند که با قرآن مأنوس بوده و به تعبیری حمله القرآن هستند و در روایات داریم که در قیامت به مومن خطاب می‌شود قرآن بخوان و از درجات دارالسلام بالا برو که این نشان می‌دهد درجات دارالسلام به تعداد آیات قرآن کریم است.

وی گفت: در دیداری که آیت الله شبیری زنجانی با آیت الله رئیسی داشتند فرمودند:اخیرا که به محضر رهبر معظم انقلاب رفته بودم ایشان فرمودند: قرآن را موضوعی حفظ بودم، اما دو سال است که حفظ ترتیبی قرآن را آغاز کردمکه یوم الحسرت حسرت نخورم.

استاد عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیت الله خویی نیز در سه سال آخر عمرشان به حفظ و مرور آیات قرآن اهتمام کرده و با عنوان حافظ قرآن از این دنیا رحلت فرمودند.

مدیر ارتباطات حوزوی دفتر تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س) که فرمودند: از دنیای سه چیز بیشتر نمی‌خواهم که یکی از آن سه چیز تلاوت قرآن است تصریح کرد: انتظار از امت قرآن این است که در لیست محبوبین قرآن باشند.

فرازی نیا در ادامه در تشریح اینکه محبوبین قرآن چه کسانی هستند؟ افزود: با تأملی در کلام وحی آنجا که خواوند می‌فرماید: «ان الله یحب المتقین» (همانا خدا افراد باتقوا را دوست دارد) «ان الله یحب المحسنین» (همانا خدا نیکوکاران را دوست دارد)، «ان الله یحب الصابرین» (همانا خدا کسانی را که صبر پیشه می‌کنند دوست دارد)، «ان الله یحب التوابین»، «ان الله یحب المطتهرین»، و ... محبوبین خدا در آیات قرآن معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» و در جای دیگر می‌فرماید: «فضل الله مجاهدین علی الکافرین اجرا عظیما» همچنین واژه هایی، چون یحبک که ارزش و اعتبار دارد آمده که مصداق آن درجه دانشمندان نزد خداوند است.

فرازی نیا با بیان اینکه اندک انتساب فرد در عالم برزخ با پرسش از فلان ابن فلان در قیامت نیز قطع خواهد شد و تنها اعمال فرد است که با وی می‌ماند، گفت: در روایات نیز داریم که عده‌ای از مردم در روز قیامت که هر روز از مقطع زمانیش به اندازه ۵۰ هزار سال دنیا است از اعتباری پیش خداوند متعال برخوردار هستند که محبوب خدایند که در برخی روایات آمده این افراد قدشان از بقیه بلندتر و در برخی روایات آمده که روی سکو راه می‌روند و به عرصه قیامت اشراف دارند.

استاد عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: در برخی روایات نیز آمده که این افراد بدون معطلی به حسابشان رسیدگی شده و از صراط جون برق عبور می‌کنند که از آن می‌توان به موذنان اشاره کرد که، چون مردم را به اوقات عبادت آگاه می‌نمایند از جایگاه ویژه برخوردارند.

مدیر ارتباطات حوزوی دفتر تولیت آستان قدس رضوی گفت: آن عده از افراد که ماه رجب را تکریم کرده و به عبادت، اعتکاف و روزه در این ماه اهتمام می‌کنند در قیامت به تعبیر آئن الرجبیون جلودار هستند.

فرازی نیا تصریح کرد: بر اساس روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) زائران امام رضا (ع) با عنوان رضویون نیز مورد عنایت قرار می‌گیرند و همانطور که امام هشتم (ع) فرمودند: در سه جا به دیدار زائرانم خواهم رفت در قیامت نیز یکی از آن سه وعده دیدار به زائران خویش عنایت خواهند داشت.

استاد عالی حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در زمان امام جواد (ع) فردی در مکه به نیابت از همه ائمه (ع) طواف کرد و، چون امام زمانش (امام جواد (ع)) زنده بود برای ایشان طواف نکرد. پس از اینکه به محضر امام(ع) رسید از ایشان پرسید که آیا طواف به نیابت از شما صحیح بود که ایشان در جواب فرمودند: بله صحیح بود، اما اگر یک طواف به نیابت از مادرمان فاطمه زهرا
(س) می‌کردی همه امامان را مدیون خود می‌کردید.

وی عنوان کرد: در مقام احساس شیعیان دلسوخته و اشک ریزان اهل بیت (ع)هستند که این نیز محترم است، اما فاطمیون که به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) ارادت ویژه دارند و در مقام انتساب به حضرتش به ائمه معصومین که جلودار هستند اقتدا می‌کنند در روز حساب مورد عنایت قرار می‌گیرند.

استاد عالی حوزه و دانشگاه افزود: باید در ایام فاطمیه نیت کنیم که فاطمی باشیم و اقتدایمان به ائمه اطهار (ع) مداوم باشد که برای این استمرار باید بین ما و امام حائلی نباشد که این امر با گناه نکردن میسر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها