وزیر آموزش و پرورش:

اهمیت آموزش و پرورش در چشم جامعه کاهش یافته است

وزیر آموزش و پرورش گفت: اهمیت آموزش و پرورش در چشم جامعه کاهش یافته است و مردم دیگر برای آموزش و پرورش و فرزندان خود اهمیتی قائل نیستند.
کد خبر: ۸۹۹۰۰۳۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نیازمند اقدامات تحولی هستیم, اظهار کرد: امروز میان برنامه‌های آموزشی مدارس با زندگی اجتماعی گسست مشاهده می‌شود و اهمیت آموزش و پرورش در جامعه کاهش یافته است و مردم دیگر برای آموزش و پرورش امروز فرزندانشان اهمیتی قائل نیستند.

وی درباره دلایل این موضوع گفت: یکی از دلایل آن ایجاد فاصله میان نیازهای اجتماعی و نیاز دانش‌آموزان با آموزش های مدارس است, امروز مهارت اجتماعی نیاز اصلی است و تکیه بر محفوظات زمان تمرین مهارت‌های اصلی را از مدارس گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به معلم ریاضی و علوم می‌گوییم سرفصل مسائلی که باید آموزش دهد این موارد است در چنین شرایطی فرصت انجام سایر امور را از معلمان می‌گیریم.

بطحایی با اشاره به اینکه ضرورت امروز پرداختن به مسائل اجتماعی و مهارتی در آموزش و پرورش است, خاطرنشان کرد: هر فردی که سابقه فعالیت تربیتی دارد می‌داند برگزاری آزمون‌های سخت و طاقت فرسا برای کودکان دبستانی به چه معناست. قبل از اینکه این تصمیم را بگیرم بسیاری از دوستانم می‌گفتند میدانی چه می‌گویی و با این تصمیم در چه مسیر دشواری قدم خواهی گذاشت؟ اما تحول باید از جایی شروع شود. بسیار سخت است یک دانش‌آموز دبستانی در یک سال هر یک هفته درمیان آزمون تستی بدهد آن هم به خاطر اینکه در پایان پایه ششم باید در آزمون مدارس خاص شرکت کند و در این آزمون از هر 17 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموز دبستانی باید مراحل کنکور سراسری را پشت سرگذاشته و تست‌زنی را فرا بگیرد, عنوان کرد: 250 هزار دانش‌آموز دبستانی درگیر آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بودند و این اوضاع آموزش ابتدایی ما است در حالیکه روش آزمون برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش اشتباه است و آنها باید در کنار سایر دانش‌آموزان تحصیل کنند و استعداد خاصشان هم مورد حمایت قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره احتمال فربه شدن مدارس غیردولتی با این روش، گفت: البته ممکن است برخی مدارس سوءاستفاده کنند اما برای کنترل مدارس غیردولتی دو روش در نظر گرفتیم نخست آنکه آزمون در این مدارس هم ممنوع است و دوم طراحی سامانه نظارت بر این مدارس است.

بطحایی گفت: این مبارزه بسیار سخت است و روش‌های سنتی و منافع مالی مانع از این تحول خواهد شد اما عزم ما جدی است و موفقیت آموزش و پرورش به شرطی است که اساتید علوم تربیتی نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند.

وی افزود: مسیر فعلی مسیری نیست که ما را به تحول برساند و در این مسیر تلف شدن و کنار رفتن هم وجود دارد و باید آن را بپذیریم و مصمم باشیم تا هر زمانی که هستیم مسیر درست براساس سند تحول بنیادین است و ممکن است فشارها و تهمت‌ها زیاد باشد. خوشبختانه مجلس و کمیسیون آموزش در تمام زمینه‌های مربوط به سند تحول و موضوع اخیر همراه ما بودند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات