کارشناس امور آموزشی گفت: فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان به طوری طراحی شده اند که امروزه عهده دار تربیت فرزندان و نسل جدید در جامعه هستند که این یک ضربه به بنیان‌ خانواده‌ها می باشد به طوری که هدف اصلی فضای مجازی فروپاشی بنیان خانواده‌ها است.
کد خبر: ۸۹۹۰۰۰۴
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

بنیان خانواده‌ها توسط فضای مجازی در حال فروپاشی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، پیمان ساجدی کارشناس امور آموزشی در یادداشتی آورده است، بیشتر ابزار تولید شده توسط دست بشر همانند چاقو دوپهلو می باشد و قابلیت های مثبت و منفی فراوانی دارند و این به افراد استفاده کننده از آن بستگی دارد که تا چه حدی از این ابزار در راستای پیشبرد اهداف خوب خود استفاده کنند، در این یادداشت می خواهیم دنیایی را مورد بررسی قرار دهیم که زمینه هایی از فرصت ها و تهدیدها را در خود جای می دهد. با صرف نظر کردن از نکات خیلی محدود مثبت این فضا (فضای مجازی) سعی بر بازگو کردن نکات منفی این فضا می کنیم تا در زندگی روزانه خود کمترین تاثیرپذیری منفی از آن را قبول کنیم.


امروزه بخش های مختلف مربوط به فضای مجازی بخش مهمی از زندگی ایرانیان از جمله درس، سرگرمی و فعالیت های اجتماعی و ... را تحت تاثیر قرار می دهد. شکی نیست که فضای مجازی دارای ظرفیت های وسیعی می باشد ولی تسریع ارتباطات اجتماعی ابعاد تازه ای به سبک زندگی می دهد که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ، هجوم عقاید و باورهای نادرست در میان ملت فرهیخته ی ایرانی می شود. تاثیرات منفی چنین ابزاری به گونه ای است که جامعه را به سمتی سوق می دهند که به شخصیت و ساختار فکری و رفتارها و کنش های اجتماعی آنان لطمه وارد می شود.

فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان به طوری طراحی شده اند که امروزه عهده دار تربیت فرزندان و نسل جدید در جامعه هستند که این یک ضربه به بنیان‌ خانواده‌ها می باشد به طوری که هدف اصلی فضای مجازی فروپاشی بنیان خانواده‌ها است.


استفاده ناآگاهانه و تبلیغات غربی از این فضا که خود کنترل کننده ی آن هستند به نحوی است که بر باورها و هویت فرهنگی جوانان جامعه نشانه روند و نیروهای مومن و متعهد را با هویت های جعلی و شیطانی غرب آشنا کنند، بی شک تداوم این کم رنگ بودن تأثیر مراجع دینی در فضای مجازی، منجر به شکل گیری نسلی از جوانان خواهد شد که دین در زندگی آنان کمترین نقش و رنگ را خواهد داشت. متأسفانه اغلب برنامه های اجرا شده در این فضا، به ویژه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، بدون توجه به وضعیت علمی و فرهنگی و نیاز جوانان تدارک دیده شده است.


از تاثیرات مخرب دیگر فضای مجازی می توان به افشای اسرار شخصی و خانوادگی از هزاران کانال فضای مجازی اشاره کرد که این امر ممکن است خواسته و یا ناخواسته اتفاق بیافتد که در نتیجه باعث تخریب بنیان های خانواده و افزایش طلاق و جنگ و جدال در میان خانواده های اسلامی می شود. نکته قابل تامل این است که دشمنان ایران تحقیقاتی بسیاری برای نابودی ایران و جوانان این مرز و بوم انجام داده اند که در این میان آن ها تنها راه کاری که برای آن پیدا کرده اند نابودی کامل بیان خانواده ی اسلامی است که با افشای اطلاعات خانوادگی و افزایش بی بندوباری به این هدف می رسند.


از پیامدهای دیگر این فضا می توان به مشکلات اجتماعی و ارتباطی این فضا اشاره کرد که موجب نادیده گرفتن خانواده و دوستان و مشکلات مالی و تحصیلی می شود افراد معتاد به فضای مجازی عموما افرادی کم رو، خجالتی، دارای مشکلات خواب و دارای اضطراب و افسردگی و مبتلا به خودبیمارپنداری، حساسیت فردی و پرخاش گری می باشند.


بعد خانوادگی و گفتگوهای صمیمی در زمان های با هم بودن نیز از جمله مواردی است که در زندگی امروزه در کنار استفاده از فضای مجازی کاهش یافته است که این امر نیز باعث می شود که فعالیت های روزانه بین افراد خانه کاهش یابد و به تدریج بی اعتمادی و فاصله ها بیشتر شود و زمانی که این امر اتفاق بیافتد راه برای ورود افراد سودجو به خانواده باز می شود و تک تک اعضای خانواده اعم از مادر، پدر، برادر و خواهر برای پر کردن شکاف های روحی و عاطفی خود به گفتگو با افرادی در این فضا می پردازند که این گفتگوها در نهایت موجب شکل گیری پدیده های ناخوشایندی در زندگی خانواده ها می شود.
سرگرم شدن و گم شدن در فضای مجازی علاوه بر اینکه جوانان را از کار و زندگی می اندازد مشکلات فردی، جسمی و روانی را نیز در پی خواهد داشت به طوری که این مشکلات گاها غیر قابل جبران و بازگشت می باشد که از جمله موارد می توان به اختلالات جسمانی و مشکلات بینایی و اسکلتی ستون فقرات اشاره کرد.


گمنام بودن کاربران شبکه های مجازی، یکی دیگر از عوامل مخرب باری است که باعث عدم شناسایی هویت افراد می شود؛ اما واقعیت این است که پشت پرده هر دوستی نیت خوب وجود ندارد و گاهی بیشترین لطمه ها را کاربران از مشخص نبودن هویت اشخاص می خورند.


دانش اموزان به خاطر اعتیادی که به فضای مجازی پیدا می کنند بیشتر از دیگر افراد جامعه تحت تاثیر عوامل مخرب بار این فضا قرار می گیرند، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان از جمله مشکلات این قشر می شود


با توجه به اینکه متاسفانه هدف دشمنان دین و نظام، ایجاد جنگ نرم و تخریب پی دین می باشد در این میان وظیفه ما در برابر این سکه ی دو رو (فضای مجازی) ، ایجاد بستری از آموزش ها و فرهنگ سازی هایی است که روی مثبت آن را تقویت کنیم و مضررات تاثیر گذار روی منفی را به صفر برسانیم.

یادداشت: پیمان ساجدی- کارشناس امور آموزشی

ارسال نظرات