برگزاری جشن باستانی نوروز ۹۷ پالنگان

مراسم جشن نوروز و سال نو از سوی مردم مناطق اورامانات با رقص و پایکوبی و برافروختن آتش در روستای "پالنگان" کامیاران سوم و چهارم اسفند برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۸۹۹۹۹
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مسئولین برگزاری این مراسم باستانی اعلام کردند با توجه به فرا رسیدن بهار جشن‌های فرهنگی و باستانی در سراسر زاگروس برگزار شود.

مناطق مختلف هورامان از جمله (پالنگان) نیز با شور و شوق به استقبال بهار می‌روند و به صورت نمادین نور خورشید را به خانه‌های خود می‌آورند تا از روشنی و گرمی سرشار شوند. لباس‌های رنگین زنان و مردان این سرزمین و رقص و شادی آن‌ها در اطراف شعله‌های آتش، هارمونی خاصی ایجاد کرده که دیده‌ی هر بیننده یی را به خود جذب می‌کند.

هر ساله در روستای پالنگان و چشمیدر مردم ۲۵ روز مانده به اول فروردین به استقبال سال نو می‌روند و با مراسم پایکوبی و رقص کردی، نوروز محلی خود را جشن می‌گیرند. اما در سالجاری بدلیل کشته شدن دو سیمبان چشمیدری بر اثر ریزش بهمن در منطقه اورامان این مراسم در این روستا برگزار نشد.

در سوم و چهارم اسفند مردم مناطق اورامانات از هنرمندان، شاعران، خبرنگاران و خواننده‌ها از سراسر کشور در روزهاحضور خواهد داشت.

گفتنی است این ناحیه از اورامانات بدلیل پایین بودن ارتفاع روستا نسبت به سطح آب‌های آزاد گرم‌تر از مناطق دیگر می‌باشد و رویش گیاهان زودتر اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات