مسئول گروه جهادی شهید همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس:
خبرگزاری بسیج: مسئول گروه جهادی شهید همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس گفت: همگان با برخورداری از تفکر و فرهنگ جهادی و رعایت ویژگی ها و شاخصه های آن؛ سربازان حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء خواهند بود.
کد خبر: ۸۹۸۹۶۷۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷

محسن کرمی ناوه کش مسئول گروه جهادی شهید همت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس اظهار داشت: از سال ۸۹ به واسطه هم اتاقی های خوبم با امور جهادی و محرومیت زدایی آشنا شدم و حدود ۲ سال خادم گروه جهادی شهید همت و مرکز نیکوکاری حضرت ابوالفضل (ع) نیز هستم.

گروهی که حلقه اصلی و اولیه آن در سال ۱۳۹۱ تشکیل شده و در سال ۱۳۹۵ به عنوان گروه جهادی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قدس ثبت شد.

مجموعه جهادی شهید همت در شهرستان قدس در طول چند سال گذشته خدماتی متعددی در حوزه های عمران، بهداشت و درمان، حوزه‌های فرهنگی و تربیتی، اقتصادی و تهیه جهیزیه برای زوج های جوان ارائه و گام‌هایی نیز در زمینه خودکفایی اقتصادی مردم محروم منطقه برداشته است. با توجه به فعالیت هایی که برای این مجموعه تعریف شد محرومیت زادیی، سازندگی و خدمت رسانی به طور خاص و ویژه به محرومان در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد نحوه ورود به امور خیریه گفت: بعد از محفل عزاداری برای امام حسین (ع) در حال پخش اطعام بودیم و آن شب سهم غذای خود را نذر کردم که برای یکی از نیازمندان محله ببرم و وقتی غذا را بر درب خانه او بردم دختر بچه ای کوچک با شوق و ذوق آمد و در را باز کرد و آنچنان خوشحال شده بود که وصف ناپذیر بود. لباس ساده اش، خنده های شیرین و معصومانه اش، ذوق و شوقش برای یک وعده غذای ساده و گرم نقطه شروعی برای من بود که وقتی این کودک را دیدم حس کردم ثمره تمام زحمات فرهنگی و تربیتی چند سال گذشته ام در خنده ها و متانت آن دختر کوچک  خلاصه می شود. آن لحظه برایم لحظه فوق العاده ای بود که از نظرم میتوان خدا را حس کرد ! می توان خدا را دید! لبخند امیرالمومنین (ع) و فاطمه الزهرا (س) را مشاهده نمود، انگار شرکت در روضه های کریم اهل بیت بی نتیجه نبود! صدای لبخند رضایت خدا را در میان خنده های این کودک می توان حس کرد! نمیدانستم بخندم یا گریه کنم، خدایا شرمنده که تا بحال در خواب بودیم و خواستی که ما را با این شیوه از خواب غفلت بیدار کنی و این افتخار را نصیب بنده حقیر خود کردی که به لبخند دل انگیز خویش متصل گردانی و آنجا بود که با خدای خود عهد بستم تا زمانی که توان دارم در راه شاد کردن نیازمندان گام بردارم و از هیچ تلاش دریغ ننمایم و هر روز نگاه مهربان آنها بود که تمام خستگی هایم را از تن بیرون می کرد.

از آن روز بود که متوجه شدم نه تنها با امور خیریه و جهادی، می توان لبخندی بر لبان دیگران نهاد بلکه تجارت پرسودی نیز خواهد بود که تا آخر عمر از ذهنم بیرون نخواهد رفت. در آغوش خدا محبت کردیم و محبت دیدیم هرچند محبتمان در مقابل قلب پاک و مهربان آنها ناچیز بود اما فهمیدم این ما هستیم که به محرومان احتیاج داریم برای آرامش روح، برای چشیدن محبت خالص و بی ریایی مردمانشان برای رهایی از خویشتن.

از آن روز به بعد سر آغاز این بود که با کمک دوستان پایگاه شهید همت و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) حرکت جدیدی را رقم بزنیم و با کمک به محرومین منطقه قدمی در این راه برداشته باشیم. آرام آرام همه پای میدان آمدند، پیر، جوان، شیعه و سنی  از هر قومیت و مذهبی که می توان فکر کرد همه و همه حاضر شدند، تا حدی که هنگام مراسمات بیش تر دوستانم از سهم غذای خویش گذشته و آن را نذر نیازمندان می کردند. تلاش ها  و فعالیت های  مخلصانه ی بچه ها در کارهای باشکوه  جهادی انسان را به یاد شهدای گمنام سرافراز وطن می اندازد این کارها ثابت کرد که این بچه ها از نسل و ادامه ی همان شهیدان هستند با این تفاوت که جبهه آنها تحول یافته ست.

    برگزاری امور جهادی دو هدف اصلی و عمده دارد. هدف اول که بیشتر به چشم می‌آید خدمت رسانی خالصانه به مردم محروم و نیازمند است از طرفی مردم ما با روحیه جهادی و انقلابی نمی‌توانند پذیرای این باشند که در بخش‌های متعددی از این جامعه مردم از سری امکانات اولیه بی‌بهره باشند. البته این را باید یاد آور کرد که رفع محرومیت های مردمی صرفا در زمینه‌های عمرانی نیست بلکه در زمینه های متعددی   همچون  فرهنگی، آموزشی و کاهش آسیب های اجتماعی نیز فعالیت دارد.

هدف بعدی که شاید کمتر به چشم بیاید رشد معنوی و شخصیتی افراد شرکت‌ کننده در کارهای جهادی است. که به نظر بنده از اهمیت بسزایی برخوردار است. از طرفی خود بنده نیز در این امور جهادی تجربیات و اندوخته‌های فراوانی کسب کرده ام که شاید در هیچ جای دیگری نتوان آن را بدست آورد. از طرفی برکت و لذت معنوی که از حضور در اردوهای جهادی نصیب انسان می شود در کمتر محیطی می توان یافت کرد. در واقع زندگی جهادی یک نوعی سبک زندگی است. متاسفانه امروزه زندگی‌های شهری ما دچار آسیب‌هایی شده که یکی از نمونه های آن مصرف گرایی و از نمونه های دیگر آن بی‌توجهی از حال یکدیگر است. یکی از اهداف اردوهای جهادی خودسازی شخصیتی و معنوی جهادگر است که یکی از جنبه‌های این خودسازی می‌تواند تربیت مدیرانی با روحیه و سبک مدیریت جهادی باشد. مدیران ما نباید با شیوه‌های معمول مدیریتی کار کنند. نباید درگیر کاغذبازی‌ها، امور اداری و تشریفاتی شده و فقط به گزارش‌ها اکتفا کنند. بلکه باید آستین‌ها را بالا بزنند و از پشت میزها بیرون بیایند و با همت جهادی وارد این عرصه شوند. باید از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های مردم را ببینند و حتی سعی کنند در آن فضا زندگی کنند و این چیزی است که ما در اردوهای جهادی آن را باچشمان خود می بینیم.

در خصوص جنگ نرم جوانان باید در جبهه‌ های فرهنگی و محرومیت ‌زدایی در برنامه ‌های دراز مدت تلاش بیشتری داشته باشند. جوانان بسیجی با برنامه ‌ریزی، آسیب ‌های فرهنگی ناشی از جنگ نرم را در خانواده‌های خود برطرف می ‌کنند و این ‌جز با روحیه جهادی محقق نمی ‌شود.

تربیت جوانان نخبه و انقلابی در قالب حلقه های صالحین با روحیه جهادی از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی این مجموعه است و در حوزه فرهنگ ۹۰ دانش‌آموز تحت تربیت این مجموعه قرار دارند که در قسمت های مختلف سازماندهی شده اند.

در چند سال گذشته کلاس‌های نقاشی، اعتقادی، سیاسی و قرآن و احکام برای کودکان و نوجوانان در این مجموعه برگزار شده و همینطور اردوهایی زیارتی و سیاحتی مشهد، قم، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  برای این دانش آموزان برگزار گردیده است.

در واقع جهاد کبیری که مد نظر بزرگان ما هست به معنای تبعیت نکردن از دشمن در میدان اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر است که می توان در حیطه امور جهادی به جوانان آموخت و در چنین مسیری اردوهای جهادی راهی مناسب برای خودسازی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب با روحیه‌ای جهادی است. همینطور  حضور قشر جوان و آینده ساز جامعه در چنین میادینی، آشنایی ملموس با مشکلات و ایجاد دغدغه برای رسیدن به جامعه مهدوی و آرمان شهر مطلوب را نیز سبب می‌گردد.

فردی که به اردوی جهادی می‌رود خیلی سرزنده‌تر و شاداب‌تر از کسی است که وقتش را به بطالت می‌گذراند و این موضوع در زندگی و تحصیل دانش آموزان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت تا جای که جهادگر به شخصیت‌های پویایی در زندگی تبدیل می‌شوند، زیرا در فضای امور جهادی به لحاظ معنوی دارای روحیات شادی می‌شوند.

 

 

وی در مورد اقداماتی که تا بحال صورت گرفته گفت: در اجرای طرح‌های اقتصادی توانمند سازی خانوارها در امور اقتصادی است که در این راستا نیز گام‌های مؤثری برداشته شده است اینکه ۴۰۰۰ نفر از اهالی منطقه در مراسمات مختلف مانند (ماه محرم و صفر ) پذیرایی این مهمانان هستیم و از طرفی  تأثیرات بسیار مثبتی در جذب اهالی به این مجموعه داشته است.

در این راستا گروه جهادی شهید همت با همکاری شهروندان و خیرین تا کنون در تهیه جهیزیه نوعروسان، هزینه بهداشت و درمان، اطعام نیازمندان، هزینه تحصیل، تجهیز وسایل ضروری خانواده های نیازمند، کمک به زلزله زدگان و  اقدامات شایان توجهی را انجام داده است.

البته باید توجه داشت که امور جهادی به ‌تنهایی نمی ‌تواند مشکلات یک منطقه را ریشه ‌کن کند بلکه دستگاه‌های دولتی نیز نباید نقش خود را در امر محرومیت‌ زدایی  فراموش کنند.

وی در مورد ارزیابی خود از نقش مسئولان گفت: ما از تک تک مسئولان در هر جایگاه و مقام و منصبی که هستند درخواست همکاری داریم تا بسیاری از گیرودارهای اداری از همان ابتدا رفع شوند. در کنار این موضوع باید گروه ها قبل از اقدام به عملیات اجرایی، به مناطق نیازمند رفته و به نیازسنجی و شناسایی مشکلات بپردازند و سپس با همکاری مسئولان شهری و استانی برای مرتفع کردن آنها اقدام نمایند. قطعا با این روش، نتایج چشمگیر و بهتری حاصل خواهد شد. همیشه نتیجه کار بسیار اهمیت دارد و باید بدانیم که کمک به یکدیگر، زمان انجام امور را پایین می آورد و در مقابل، کیفیت کار را بالا می برد. اما نباید فراموش کنیم که همکاری و همراهی مسئولان امر بهترین و مهمترین بخش کار است.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات