«زمین مجانی» روحانی رایگان نیست!

روحانی بارها در سخنرانی‌های خود درباره احیای بافت‌های فرسوده از عبارت «زمین مجانی» استفاده کرده است، عبارتی که در وحله اول شیرین به نظر میرسد اما با اندکی فکر غیرمنطقی نمود می‌کند.
کد خبر: ۸۹۸۹۵۲۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دولت روحانی بعد از 5 سال حمله به مسکن مهر اختلافات درون دولتی خود را کنار گذاشت و طرحی برای احیای بافتهای فرسوده ارائه داد که به زمین مجانی تکیه داشت. رئیس جمهور دوشنبه شب دوم بهمن ماه امسال در حالی در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت که بخش مهمی‌از گفت وگوی یک ساعته وی به موضوع بهسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داشت. وی در این نشست از طرحی برای بهسازی بافت‌های نابسامان شهری تحت عنوان زمین مجانی پرده برداشت که با واکنش گسترده فعالان بخش مسکن مواجه شد. روحانی 2 روز پیش نیز در جمع استانداران و وزرا بار دیگر بر «مجانی بودن زمین» برای احیای بافت‌های فرسوده تاکید و آن را به عنوان امتیازی برای بهسازی بافت‌های نابسامان شهری معرفی کرد.

زمین مجانی دولت
روحانی در گفتگوی دوم بهمن ماه خود گفت: «برای همین منظور در بودجه نیز پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری و یا مربوط به نهادهای عمومی، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی ۱.۲ در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم.»

کپی برداری از طرح «هر خانواده، هزار متر زمین» احمدی نژاد؟
بازی با عبارت «زمین مجانی» در حالی از سوی رئیس جمهور بارها تکرار شده که هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز همواره اعلام کرده است هزینه زمین‌های دولتی در بافت فرسوده که دولت‌های نهم و دهم با هدف تجمیع و مداخله مستقیم در فرآیند بازسازی بافت فرسوده خریداری و تسطیح کرد، در پایان کار از خریدار اخذ می‌شود. بنابراین هیچ زمین مجانی ای وجود ندارد. این درحالی است که طرح دولت در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده با طرح زمین مجانی، فضای رسانه‌ای را به یاد وعده زمین هزار متری برای هر خانوار انداخت که اوایل سال ۹۰ از سوی رئیس دولت دهم مطرح شد و عملا به دلیل غیرکارشناسی بودن طرح، هیچ‌گاه اجرایی نشد.

زمین صفر به معنی حذف قیمت زمین از خانه‌های ازنوساخته شده نیست
هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران موضوع زمین صفر ـ و نه مجانی ـ را نخستین بار در حاشیه مراسم کلنگ زنی احداث مجتمع ۱۰۰ واحدی در اراضی دولتی محله سیروس تهران مطرح کرد و به خبرنگار مهر گفت: قرار نیست زمین صفر به معنی حذف قیمت زمین و کاهش قیمت مسکن باشد بلکه سرمایه گذاران ترغیب می‌شوند که تا در بافت فرسوده سرمایه گذاری کنند. در این صورت سرمایه‌گذارقیمت ساخت را از خریدار دریافت می‌کند و به این معنی نیست که پول زمین پس داده می‌شود بلکه دولت انتفاعی در آن ندارد.

وی افزود: زمین صفر به این معنی است که دولت سودی عایدش نخواهد شد و اگر قرار باشد دولت از واحدهای ساخته شده برای خود بردارد این کار را انجام نمی‌دهد. بلکه پیمانکار صرفا ۱۸ درصد سود ساخت می‌گیرد. به این معنا که سازنده هزینه سرمایه گذاری به همراه ۱۸ درصد سود خود را از قیمت فروش واحدها برخواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بار دیگر هفتم بهمن ماه در حاشیه مراسم سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در خانه گفتمان معماری و شهر (خانه وارطان) درباره زمین صفر در بافت فرسوده ، به مهر گفت: در طرح پیشگام اراضی دولتی در بافت‌های فرسوده که در اختیار ماست و از قبل خریداری شده را در اختیار توسعه گرها قرار می‌دهیم و آنها هم ساخت و ساز و تولید مسکن و هم خدمات روبنایی را انجام خواهند داد. در این طرح به زمین ارزش گذاری اولیه نمی‌گذاریم و زمین را در اختیار توسعه گران قرار می‌دهیم و سازنده بخش خصوصی که کمترین قیمت پیشنهادی ساخت و ساز را ارائه داد برنده فعالیت در آن محله خواهد شد. وی یادآور شد: خانه‌ای را هم که توسعه گر ساخته است را قیمت کارشناسی می‌گذاریم؛ بر اساس قیمت کارشناسی، هزینه‌ای که توسعه گر (سازنده) کرده به همراه ۱۸ درصد سود متناظر آن را از خانه‌ای که ساخته کسر می‌کنیم. در حقیقت منظور از این اظهارات عشایری این است که قیمت زمین در نهایت از خریداری که ساکن بافت فرسوده نبوده، اخذ می‌شود ولی از ساکنان قبلی بافت اخذ نخواهد شد. این به این معنی است که اگرچه طرح بازآفرینی امید یا پیشگام قرار است به سود زوجین جوان باشد، اما عملا با قیمتی بسیار بیشتر از خانه‌های نوساز در بافت‌های دیگر شهری به فروش می‌رسد که عملا نه جذابیتی برای سازنده دارد و نه مصرف کننده.
قیمت زمین را می‌گیریم تخفیف هم نمی‌دهیم
عشایری همچنین ۲۱ بهمن در گفت وگویی که با روزنامه شرق داشت، برای اولین بار صراحتا اعلام کرد هزینه زمین از خریدار اخذ خواهد شد. وی تأکید کرد: «زمین در قیمت‌گذاری نهایی لحاظ می‌شود. ما روی زمین قیمت نمی‌گذاریم. به سازنده می‌گوییم روی زمین ما بساز. بعد از ساخته‌شدن، عملا قیمت زمین هم در ساختمان لحاظ می‌شود. شما وقتی می‌خواهید روی یک خانه قیمت بگذارید، قیمت زمین را که جداگانه محاسبه نمی‌کنید؛ بنابراین چون روی زمین قیمت نمی‌گذاریم، تخفیفی هم ندارد.»
باز هم اعلام تعریفی جدید از زمین مجانی
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت وگویی که ۱۹ بهمن با رادیو اقتصاد داشت اظهار کرد: دولت اراضی خود را با هدف جریان سازی احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در اختیار توسعه گران قرار می‌دهد توسعه گران نیز نیمی‌از این اراضی دولتی را در اختیار ساکنان محله قرار می‌دهد و به صورت معاوضه با ضریب ۱.۲ از توسعه گر واحد مسکونی می‌دهد و زمین خود را به توسعه گر می‌دهد نیم دیگر را هم توسعه گر در آن واحد مسکونی می‌سازد و در اختیار زوجین جوان خانه اولی قرار می‌دهد.
دولت با همین روال به احیا بافت فرسوده ادامه دهد شکست می‌خورد
در همین رابطه ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» گفت: منظور از زمین رایگان به این نحوی که بیان می‌شود نیست این نحوه ساخت‌وساز در بافت فرسوده به نحوی است که به مشارکت مردمی‌تأکید دارد به‌طوری‌که پول زمین و مشارکت ساخت کامل محاسبه می‌شود و به همان نسبت بین مالکان تقسیم و از آن‌ها اخذ می‌شود. رهبر افزود: یکی از ایرادات اساسی به این طرح این است که قیمت مسکن برای مصرف‌کننده بالا می‌رود و عملاً این نسبت مشارکت چه در بالای شهر و چه در پایین‌شهر فرقی باهم ندارد یعنی مشارکت به‌نحوی‌که باهم توافق شده بین سازنده و مالک زمین صورت می‌گیرد و زمین‌ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: تفاوت این در مناطق مختلف به این است که سرمایه‌گذار به دنبال هرچه سریع‌تر نزدیک کردن سرمایه خود به پول است و جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند هرچه سریع‌تر ملک خود را بفروشد و عملاً توجیه اقتصادی داشته باشد.

رهبر خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذار بخواهد سرمایه خود را به مناطق پایین‌شهر که قدرت خرید مردم پایین است، ببرد باید مشوق‌های خوبی در اختیارش قرار گیرد و به دلیل عدم توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار این مناطق همچنان پیشرفت نکرده است.

نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان بابیان اینکه دولت نباید به فکر تولید ثروت در مناطق فرسوده باشد، تأکید کرد: نباید دو این مناطق دولت زمین‌های خود را به مزایده فروش بگذارد تا بتواند بیشتر بفروشد این‌گونه موارد تاکنون جواب نداده است.

وی افزود: دولت باید جمع جبری هزینه‌های خود را در مناطق فرسوده حساب کند؛ هزینه‌های تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دولت در این بافت‌ها بسیار سنگین است و بر دوش دولت.رهبر یادآور شد: اگر دولت با همین روال به احیا بافت فرسوده ادامه دهد و از مکمل‌های تشویقی استفاده نکند در این کار شکست خواهد خورد.

 

منبع: عصرایرانیان

ارسال نظرات