۲۳ بهمن ماه به علت شهادت ۲۹ شهید گلوگاهی همزمان در یک عملیات، به‌عنوان روز گلوگاه انتخاب و نام‌گذاری شده است.
کد خبر: ۸۹۸۹۳۹۹
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی و تبلیغات ناحیه گلوگاه، روزهاى بزرگ و سرنوشت‌ساز باید در تاریخ این مرز و بوم ثبت شود تا آیندگان از تاریخ پر افتخار سرزمین و اجداد خود آگاه شوند، نامگذاری روزهای خاص نیز می‌تواند الهام گرفته از پیام آسمانی «لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور» (سوره ابراهیم – آیه ) باشد.

نامگذاری روزی به‌عنوان روز شهرستان نقش مؤثرى در بیدارى، هوشیارى، تأمل و تدبر شهروندان و نسل‌های‌ امروز و فردا دارد و موجب نیل به آرمان‌ها و تحقق اهداف مردم آن سرزمین می‌شود.

شهرستان گلوگاه واقع در شرقی‌ترین نقطه مازندران، با تقدیم ۳۵۰ شهید در دوران دفاع مقدس و تامین نیرویی و پشتیبانی گردان امام حسین(ع) از لشکر ۲۵ کربلا نقش به‌سزایی در دفاع از میهن اسلامی درآن زمان داشته است، در واقع شهر گلوگاه به شهر گردان امام حسین(ع) مشهور بوده و است.

در تاریخ ۱۵ دی ۹۳ بود که خبری مبنی بر ۲۳ بهمن، روز ملی گلوگاه می‌شود منتشر شد.

۲۳ بهمن به این علت روز گلوگاه نامیده می‌شود که در شب ۲۳ بهمن ۶۴ در عملیات والفجر ۸، رزمندگان گردان امام حسین(ع) در جاده فاو – بصره برای تصرف قرارگاه تاکتیکی(عبدالکاظم) دشمن با گارد ریاست جمهوری عراق وارد عمل می‌ شوند، عراقی‌ها که تا دندان مسلح بودند و علاوه بر موانع و استحکانات پیچیده و بسیار مستحکم، با انواع آتش‌های سبک و نیمه‌سنگین و سنگین اجرای آتش کرده و در مقابل آنها ایستادگی می‌کردند.

در این عملیات بیش از ۵۰ نفر از فرماندهان و نیروهای رزمی گردان امام حسین(ع) شهید شدند که قریب یک سوم آنها گلوگاهی بودند.

تعداد کل شهدای شهرستان گلوگاه در این عملیات با احتساب شهدای این گردان و سایر گردان‌های عمل کننده لشکر، ۲۹ نفر بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، ۲۳ بهمن ماه به عنوان روز گلوگاه از سوی مدیران مربوطه انتخاب و نامگذاری شده است، تا با زنده نگه داشتن یاد و خاطره این روز خاص، فرهنگ جهاد و شهادت در سطح جامعه همچنان زنده و پایدار بماند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها