با نزدیک شدن به پایان سال
تنظیم بازار شب عید یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین حوزه اقتصاد محسوب می‌شود، به همین دلیل این بخش نیازمند تدابیر ویژه و توزیع مناسب کالا در چنین ایامی است.
کد خبر: ۸۹۸۹۳۴۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مركزی؛ هرچه به روزهای آخر سال نزدیک می شویم، بوی عید به مشام می رسد و بهار نوید آن دارد که طبیعت زیبای خدا دوباره جان تازه گرفته و همه چیز مجددا نو می شود. این روزهای سال، حال و هوای خاصی دارد. گویا همه مردم در تلاطم هستند و وقتی به بازار مراجعه می کنیم با سیل عظیمی از جمعیت روبرو می شویم که برای خرید آخر سال در تکاپو هستند.

همواره دولت‌ها برای رفاه و آسایش مردم و دسترسی آسان آنها به مایحتاج ضروری در این روزها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و با روش های مختلف از جمله ذخیره سازی میوه، برنج، گوشت و... در انبارها و توزیع مناسب در زمان تعیین شده سعی در برطرف نمودن نیاز مردم دارد، اما در سال جاری شاید شرایط به گونه‌ی دیگری باشد.

بیشتر بخوانید:
درآمد‌زایی‌های یواشکی
نرخ ارز همچنان شعله‌ور می شود؟

متاسفانه در چند ماه اخیر، بهای دلار با همه تلاش های صورت گرفته همچنان بالا بوده و همین موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده که مهم‌ترین آن افزایش قیمت برخی محصولات است. در واقع این عامل می تواند ساز تنظیم بازار، مخصوصأ در روزهای پایانی سال را ناکوک کند و قیمت ها را با افزایش چشم‌گیری روبرو کند. پس باید چاره ای مناسب اندیشید تا مردم در شب عید با قیمت نامتعارف کالا و خدمات مواجه نشوند و روند عرضه کالا نیز به صورت مناسب صورت پذیرد.

نگران افزایش قیمت‌ها در شب عید باشیم یا نه؟


اقتصاد امروز همواره با مبحث تورم درگیر بوده به طوری که در برخی اوقات، این امر معضلات فراوانی را برای رفاه عمومی و قدرت خرید مردم به وجود آورده است. اگرچه دولت یازدهم با تلاش فراوان و برنامه ریزی دقیق در جهت کنترل و مهار این پدیده گام‌های مثبتی برداشته اما، وجود برخی عوامل مانند: فشارهای خارجی بخصوص آمریکا و مسئله تحریم‌ها، کنترل این روند را تا حدودی از دسترس خارج کرده است.

باید توجه داشت که تنها دلایل افزایش قیمت ها در بازار داخلی در بحث ارز خلاصه نمی شود و می تواند دلایل دیگری مانند وجود شبکه های دلالی، افزایش تقاضا و ... را داشته باشد.

اگرچه در سال 95 میزان تورم زیر 10 درصد اعلام شد و پیش بینی های دولت بر این مبنا بود که سال 96 نیز میزان تورم در همین حدود باشد اما نگرانی ها از جایی آغاز شد که نرخ برخی از کالاهای ضروری و غیر ضروی تا بیش از 20 درصد هم افزایش یافت و باید گفت قطعأ این نگرانی ها نیز همچنان ادامه دارد.

نکته ضروی این است که هم‌اکنون علیرغم کمبود آب ظرفیت تولید برخی از کالاهای ضروری و خوراکی با توجه به گستره و موقعیت جغرافیایی کشور بسیار بالاست.

 

شفاف سازی روند توزیع کالا امری ضروری


یکی از مواردی که می تواند در حوزه تنظیم بازار و مدیریت صحیح برای کنترل قیمت کالاها مخصوصأ در ایام پیش رو مؤثر باشد مسئله شفاف سازی روند عرضه است که البته مسئولین اقتصادی نیز به دنبال همین رویه هستند چرا که به خبر از ذخیره سازی مناسب برخی از کالاهای ضروری برای تنظیم بازار شب عید می دهند. اما شاید این ذخیره سازی جنبه منفی نیز داشته باشد که آن هم افزایش مقطعی قیمت برخی از کالا به دلیل کم شدن آن در بازار بوده ولی باید به صورت واضح برای هموطنان توضیح داد که دولت چه برنامه ای برای توزیع کالا در این ایام دارد.

یکی دیگر از کارکردهای شفاف سازی، کاهش روند شبکه های دلالی و کوتاه کردن دست های واسطه ها از بازار مصرفی است. همه می دانیم وقتی مردم از وضعیت آینده بازار با خبر باشند، دیگر هجمه ای برای خرید کالا و ایجاد تورم کاذب وجود ندارد.

اتکا به توان تولیدات داخلی برای تنظیم بازار


مسئولین اقتصادی همواره در تلاش هستند تا روند توزیع کالا در بازار را مدیریت و از فعالیت واسطه ها جلوگیری نمایند. نکته ضروی این است که اکثر کالاهای اساسی، کشاورزی بوده و نیاز اولیه آ‌ها "آب" است و از آنجایی که هم‌اکنون با کمبود آب روبرو هستیم، اما مشکل خاصی در روند توایدات محصولات کشاورزی مشاهده نمی‌شود. هرچند که اگر با معضل کم آبی هم روبرو باشیم، باید با برنامه ریزی و تدابیر خاص در خرید محصولات از کشاورزان تا حد زیادی بر این مشکل فائق آمد.

نحوه بهره گیری از توان تولیدات داخلی بسیار مهم بوده اما متاسفانه در شرایط فعلی به خوبی از این توان بهره‌مند نمی شویم که نیاز است با برنامه ریزی صحیح در این راستا حرکت نماییم تا هم، بازار مصرفی به درستی مدیریت شود و هم سود منطقی عاید تولید کننده گردد.

منبع : تبیان

ارسال نظرات