خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد

استفاده ناصحیح از شبکه‌های مجازی تهدید جدی برای خانواده‌ها

استاد حوزه و دانشگاه استفاده ناصحیح از شبکه‌های مجازی را تهدید جدی برای خانواده‌ها برشمرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی به مکانی برای تخلیه احساس و هیجان زودگذر افراد جامعه تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۹۸۹۲۷۲
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

استفاده ناصحیح از شبکه‌های مجازی تهدید جدی برای خانواده‌هابه گزارش خبر‌گزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون در نشستی پیرامون «سبک زندگی ایرانی- اسلامی» با بیان اینکه در حال حاضر میزان استفاده افراد جامعه از شبکه‌های اجتماعی به مرز هشدار رسیده است، اظهار داشت: طبق تحقیقات معاونت سیمای رستنه ملی ، مردم کشورمان روزانه بیش از 4 ساعت را در شبکه‌های مجازی سپری می‌کنند.

وی استفاده ناصحیح از شبکه‌های مجازی را تهدید جدی برای خانواده‌ها برشمرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی به مکانی برای تخلیه احساس و هیجان زودگذر افراد جامعه تبدیل شده است.

کارشناس مسائل تربیتی، فضای مجازی را همانند غریبه‌ای توصیف کرد که در جمع‌های خانوادگی حضور پیدا کرده است و گفت: البته نمی‌توان تاثیرات مثبت رسانه‌ها و فضای مجازی را نادیده گرفت، ضمن اینکه افراد جامعه باید دانش استفاده مفید و کارکرد مثبت وسایل ارتباط جمعی را بیاموزند.

وی محتویات فضای مجازی را دارای اعتبار کوتاه مدت و زودگذر برشمرد و عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی درحال حاضر وقت، سرمایه انسانی و اجتماعی قشر عظیم کابران را اتلاف می‌کند و زمینه بروز اختلاف خانوادگی و انحرافات اجتماعی را افزایش داده است.

تراشیون مطالعه و کتابخوانی را جایگزین مناسب فضای مجازی برشمرد و تاکید کرد: کتاب به عنوان یک جاگزین بسیار مناسب، ضمن پوشش بهینه وقت افراد اهل مطالعه قادر است به رشد و اعتلای اجتماعی و فرهنگی فرد و جامعه منجر شود.

وی آسیب‌های احتمالی که کانون خانواده‌های ایرانی را ممکن است درگیر کند به چهار دسته تقسیم‌‌بندی کرد و گفت: تغییر الگوی سبک زندگی، دخالت بی‌جای اطرافیان در زندگی زوجین، عدم توانایی حل مسئله نزد افراد جامعه و اشتغال خانم‌ها در بیرون از منزل می‌تواند کشمکش و درگیری در خانواده را باعث شود.

 تراشیون یکی از عوامل درگیری و تنش در خانواده‌ها را ناشی از دخالت نزدیکان زوجین برشمرد و ابراز داشت: دیگران باید بنابر ضرورت فقط نقش مشورت دهنده را برای سایر افراد جامعه ایفا کنند و نباید اشخاص به خودشان اجازه دهند در زندگی و تصمیم گیری‌های دیگران دخالت کنند.

وی یکی از نمود‌های عینی تغیییر الگوی سبک زندگی ایرانیان را استفاده روز افزون از غذا‌های به اصطلاح فست فود برشمرد و گفت: به طور میانگین مردم ایران سالیانه 124هزار میلیارد تومان را برای خرید غذاهای آماده و فست فود هزینه می‌کنند.

کارشناس معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران عدم ثبات شخصیت و عدم توانایی حل مسئله را یکی دیگر از چالش‌های کنونی جامعه ایران برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه برخی اقوام و خویشاوندان با دخالت در زندگی دیگران تاثیرات منفی را بر روح و روان و زندگی اشخاص بر جای می‌گذارند.

وی حضور بانوان را در محیط‌های اجتماعی باعث دوگانگی و تضاد نقش برای این طیف از افراد جامعه برشمرد و گفت: مسئولان کشور باید رفاه اجتماعی را در جامعه افزایش دهند تا دیگر بانوان نیاز به اشتغال درمحیط بیرون از منزل را احساس نکنند.

تراشیون گذراندن وقت با کودکان را نوعی تربیت قلمداد کرد و افزود: وقتی ارتباط بین والدین و کودک کاهش می‌یابد فاصله و گسست فکری و اعتقادی رقم می‌خورد و بچه‌ها دیگر در این شرایط از بزرگتر‌ها حرف شنوی ندارند.

وی گفت: خستگی و تنش‌های روحی و روانی ناشی از استرس‌های محیط کار می‌تواند سلامت مردان و زنان شاغل در اجتماع را تحت تاثیر قرار دهد و کارکردهای نامطلوبی را در زمینه عدم دقت و رسیدگی به تربیت فززندان، درگیری و از هم گسستگی کانون خانواده، طلاق عاطفی و در نهایت متارکه دائمی زوجین را برجای گذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات