خبرهای داغ:
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم مطرح کرد

حضور ناشران کشور‌های عربی در نمایشگاه بین‌الملل کتاب دین

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در قم بسیار ارشمند است، گفت: ناشران برخی از کشور‌های اسلامی مانند لبنان، سوریه، عراق و اردن مستقیما جهت حضور در نمایشگاه کتاب دین ثبت‌نام کردند و ناشران کشور‌هایی مانند عربستان، کویت، امارت و مصر نیز به برخی از کشور‌ها نمایندگی دادند تا حضور پیدا کنند.
کد خبر: ۸۹۸۹۱۸۲
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
حضور ناشران کشور‌های عربی در نمایشگاه بین‌الملل کتاب دین
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حمید خرمی با اشاره برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین اظهار کرد: نمایشگاه‌های کتاب در جهان به این صورت است که ناشران در نمایشگاه‌ها تنها کتاب‌های خود را معرفی کرده و در معرض مشاهده مردم قرار می‌دهند و مخاطبان برای خرید کتاب باید به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند، اما نمایشگاه‌های کتاب در ایران به فروشگاه تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم گفت: تا کنون چهار نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در قم برگزار شده است که متولی برگزاری آن اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان قم، شرکت تعاونی ناشران و اتحادیه ناشران قم بوده‌اند.

مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی این نمایشگاه به‌همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد، گفت: این تصمیم از سال گذشته گرفته شد و با تعیین شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دین، دبیرخانه دائمی این نمایشگاه فعالیت خود را شروع کرد.

خرمی در رابطه با فاصله زمانی که میان نمایشگاه چهارم و پنجم کتاب دین ایجاد شد، اظهار کرد: بنای ما بر این بود که پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین را سال گذشته برگزار کنیم و حتی برخی از ناشران خارجی، کتب خود را تا گمرک نیز فرستادند؛ اما به‌دلیل کمبود فضا نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان با بیان اینکه مقدمات برگزاری پنجمین دوره این نمایشگاه را با جدیت پیگیری کردیم تا گسترده‌تر از دوره‌های گذشته برگزار شود، گفت: در این راستا از ناشران بین‌المللی دعوت کردیم و تا کنون ۷۶ ناشر از کشور‌های دیگر جهت حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در قم بسیار ارزشمند است ادامه داد: ناشران برخی از کشور‌های اسلامی مانند لبنان، سوریه، عراق و اردن مستقیما جهت حضور در نمایشگاه کتاب دین ثبت‌نام کردند و ناشران کشور‌هایی مانند عربستان، کویت، امارت و مصر نیز به برخی از کشور‌ها نمایندگی دادند تا حضور پیدا کنند.

مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با تلاش‌هایی که توسط دوستان ما در سفارت عراق صورت گرفت، مشکل قانون این کشور مبنی بر عدم انتقال کتاب به کشور‌های دیگر نیز برطرف شده است.

خرمی با بیان اینکه تاریخ چاپ اکثر کتاب‌هایی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین توسط ناشران خارجی توزیع می‌شوند از سال ۲۰۱۲ به بعد است، گفت: ۴۲ غرفه مستقیما و ۳۴ غرفه نیز با‌واسطه به ناشران کشور‌های دیگر جهت حضور در این نمایشگاه تخصیص داده شده است.

وی با اعلام حضور ناشران ایرانی از سراسر کشور در این نمایشگاه، بیان کرد: حضور ۱۶۷ ناشر و ۶۷ نمایندگی از ناشران داخلی در نمایشگاه قطعی شده است که مجموعا ۲۵۰ ناشر داخلی و ۷۶ ناشر خارجی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مبلغ یک میلیارد تومان بن کتاب با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نمایشگاه کتاب دین اختصاص داده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که نمایشگاه کتاب دین نمایشگاهی تخصصی است، برای پژوهشگران و استادان حوزه بن‌های ویژه اختصاص داده‌ایم، همچنین برای طلاب و حتی طلاب غیر ایرانی نیز بن‌های تخصیص داده شده تا بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه کتاب دین در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۶ بعد از ظهر و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود اظهار کرد: بازدید از نمایشگاه کتاب دین از ۲۶ بهمن برای عموم آزاد است و ساعت فعالیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و از ساعت ۱۵ تا ۲۰ است.

خرمی با بیان اینکه برای پنجمین نمایشگاه کتاب دین برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است، گفت: نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه خواهیم داشت که حضور عموم مردم در آن آزاد است؛ برخی از این نشست‌ها مربوط به بحث معرفی موسسات مهم شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات نشست‌های تخصصی نمایشگاه کتاب دین، مربوط به کمبود‌ها و کاستی‌های نشر کتب دینی خواهد بود؛ موضوعات دیگر این نشست‌ها شامل کار‌های کتابخانه‌ای، اقتصاد نشر، نشر دیجیتال، کتب دفاع مقدس، کتب دینی کودک و نوجوان و ... است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه کتاب دین، در زمینه اطلاع‌رسانی و سهولت دسترسی به کتب برای بازدیدکنندگان، فعالیت‌های خوبی انجام شده است، گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب دین همانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پایگاه اطلاع‌رسانی ایجاد کردیم که اطلاعات همه کتاب‌های ناشران داخلی و بین‌المللی را می‌توان در آن جست‌وجو کرد و به راحتی به کتاب و غرفه مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان با بیان اینکه سیزدهمین دوره نمایشگاه استانی به صورت همزمان با پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دین برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه ظرفیت برگزاری دو نمایشگاه به‌صورت جداگانه را نداشتیم، این دو نمایشگاه به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

وی گفت: نام‌نویسی ناشران جهت حضور در نمایشگاه استانی توسط موسسه فرهنگی نمایشگاه ایران انجام شد که ۳۲۲ ناشر ثبت‌نام کردند؛ همچنین باتوجه به محدودیت‌های مکان با اولویت‌بندی‌هایی که صورت گرفت تنها ۱۴۶ ناشر را انتخاب کردیم که با احتساب ۱۵۰ نمایندگی که در این نمایشگاه وجود دارد، جمعا حدود ۳۰۰ ناشر در نمایشگاه استانی کتاب حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه موضوعات نمایشگاه استانی کتاب در قالب‌های عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، حقوقی، پزشکی و ... است، اظهار کرد: در نمایشگاه‌های استانی و کتاب دین، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب عرضه خواهد شد که از این تعداد سهم کتب ناشران بین‌المللی بیش از ۲۰ هزار عنوان می‌باشد.

خرمی با اشاره به اینکه ۳۵۰ میلیون تومان بن کتاب برای نمایشگاه استانی عرضه خواهد شد، گفت: مجموعا ۱ میلیارد و ۳۵۹ میلیون بن کتاب در هردو نمایشگاه عرضه می‌شود؛ همچنین حداقل تخفیف در این نمایشگاه ۱۰ درصد است و حداکثر میزان تخفیف نیز به ناشران بستگی دارد بنابراین با لحاظ کردن بن‌های کتاب حداقل تخفیف در نمایشگاه ۳۰ درصد است.

وی در رابطه با نظارت بر کتاب‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، گفت: کتاب‌های ناشران ایرانی قبل از چاپ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده اند؛ کتاب‌های بین‌المللی نیز پیش از حضور در نمایشگاه بررسی می‌شوند و اگر مشکل خاصی نداشته باشند عرضه خواهند شد.

مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با قدرت خرید مردم در عرصه کتاب بیان کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم کاغذ‌های مصرفی در ایران وارداتی است، با نوسانات ارز، کتاب نیز گران‌تر می‌شود؛ اما با طرح‌های پاییزه، زمستانه و ... که با حمایت دولت انجام می‌شود قدرت خرید مردم در این عرصه افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم گفت: یکی از بحث‌های دیگر که باید به آن توجه نمود مسئله نشر دیجیتال است؛ این امر گریبان‌گیر ما شده است و بسیاری از کتب در اینترنت وجود دارد؛ ناشران برای اینکه متضرر نشوند باید در نشر دیجیتال ورود پیدا کنند. البته مسئولان ذی‌ربط باید با فعالان مجازی که کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی در اینترنت انتشار می‌دهند، مقابله کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار