خبرهای داغ:
عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دین اعلام کرد
مدیرعامل موسسه فرهنگی خرد وحیانی گفت: ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دین وجود دارد که ۲۰ هزار عنوان توسط ناشران خارجی و ۸۰ عنوان کتاب نیز توسط ناشران داخلی عرضه می‌شود.
کد خبر: ۸۹۸۹۱۰۰
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
عرضه بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم شمس با اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دین در استان قم اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دنیا فرصتی را برای ناشر، نویسنده و مخاطب ایجاد می‌کنند تا با یکدیگر آشنا شوند و تعامل داشته باشند.

وی افزود: در تمام نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود، کتاب‌ها تنها به نمایش عموم گذاشته می‌شود به عنوان مثال در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان که از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در دنیا است، کتاب‌ها تنها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و فروش کتاب انجام نمی‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب دین خاطرنشان کرد:در حال حاضر به دلیل مشکلات بسیار زیادی که در فروشگاه‌ها، ویترین و توزیع کتاب در کشور وجود دارد، نمایشگاه‌های کتاب در ایران به فروشگاه کتاب تبدیل شده‌اند، البته ناشران حرفه‌ای همواره تلاش می‌کنند تا از کارکرد‌های نمایشگاهی آن نیز بهره‌مند شوند، اما به دلیل اینکه ناشران بیشتر اوقات خود در نمایشگاه را به فروش کتاب اختصاص می‌دهد، زمان کافی برای ارتباط و آشنایی میان نویسندگان و مخاطبان وجود ندارد و مخاطبان نیز به دلیل اینکه اینکه در نمایشگاه‌های کتاب توانایی خرید بیشتری کسب می‌کند، سعی می‌کنند کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه حضور ناشران خارجی و بین‌المللی در نمایشگاه کتاب دین بسیار ارزشمند است ادامه داد: یکی از مسائلی که در نمایشگاه کتاب دین به دنبال آن هستیم، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی موضوعی است تا به عنوان مثال در این نمایشگاه به حوزه کودک، خانواده، کتاب‌های دانشگاهی و ... پرداخته شود چراکه این موضوعات نیز مخاطب خاص و ویژه خود را دارد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی خرد وحیانی عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین یک نمایشگاه تخصصی در حوزه دین است که با حضور ناشران داخلی و خارجی و با گستردگی بیشتری نسبت به موضوعات دیگر و در زمینه‌های کلام، قرآن، حدیث و ... برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب دین در پی درخواست ناشران شهر قم که بیشترین فعالیت را در حوزه نشر دین دارد، و با اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت وظیفه‌ای که در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی دارد برگزار می‌گردد؛ این نمایشگاه در سطح نمایشگاه بین‌المللی تهران است؛ با این تفاوت که نمایشگاه کتاب تهران، یک نمایشگاه عمومی است، ولی نمایشگاه کتاب دین یک نمایشگاه تخصصی است.

شمس اظهار کرد: ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین از اقداماتی بسیاری ارزشمندی بود که با حمایت‌ها و تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجام شد؛ این اقدام موجب می‌شود که نگاه موضوعی به نمایشگاه داشته باشیم و با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، اهداف نمایشگاه را تعیین کنیم.

عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دین بیان کرد: خوشبختانه نگاه وزارت ارشاد تاکنون نگاه حمایتی بوده است و اگرچه نمایشگاه در استان قم برگزار می‌شود، اما در سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی خرد وحیانی گفت:با ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب به دنبال این هستیم تا خلل‌ها و ضعف‌ها را جبران کنیم و این نمایشگاه را به جایگاه اصلی خود برسانیم؛ تا جایی که این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی بین‌المللی گنجانده شود.

وی بیان کرد: مقرر شده است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین تنها با حضور کشور‌های اسلامی برگزار شود البته امکان داشت که کشور‌های دیگر نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

شمس افزود: تاکنون مراد از دین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، اسلام بوده است که طبیعتا در نمایشگاه‌های بعدی می‌توانیم از ظرفیت‌های ادیان دیگر نیز استفاده کنیم و کتاب‌های دیگر ادیان را نیز عرضه کنیم.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه ۴۲ ناشر بین‌المللی از کشور‌های منطقه حضور دارند؛ البته به‌خاطر مسائل سیاسی و بین‌المللی میان کشور‌های منطقه، ممکن است برخی ملاحظات وجود داشته است؛ اما سعی کردیم که مشکلات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی خرد وحیانی گفت: استقبال از نمایشگاه توسط ناشران بسیار گسترده بود و حدود ۴۰۰ ناشر داخلی تقاضای حضور کردند که از میان آن‌ها حدود ۲۰۰ ناشر غربال و تایید شدند؛ ۴۲ ناشر بین‌المللی نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دین بیان کرد: ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود دارد که ۲۰ هزار عنوان توسط ناشران خارجی و ۸۰ هزار عنوان کتاب نیز توسط ناشران داخلی عرضه می‌شود.

وی با اشاره برگزاری همزمان نمایشگاه استانی کتاب با نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین خاطرنشان کرد: برگزاری همزمان نمایشگاه استان کتاب با نمایشگاه کتاب دین به دلیل این است که بسیاری از مخاطبان به کتاب‌های عمومی علاقمند هستند و در حوزه تخصصی فعالیتی ندارند.

شمس اظهار کرد: گاهی اوقات برداشت‌ها از اهداف نمایشگاه کتاب دین متفاوت بوده‌است؛ در برخی موراد فکر می‌کردند که مراد از حوزه دین، حوزه‌علمیه است و طبیعتا ناشران علوم حوزوی کمتر هستند؛ اما لزوما اینگونه نیست و این نمایشگاه در رابطه با جامع کتاب‌های دینی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به گونه‌ای عمل کنیم که جایگاه این نمایشگاه را با همت دست‌اندرکاران اجرایی نمایشگاه و دوستان روابط عمومی به سطح بین‌المللی برسانیم؛ چراکه اولا این نمایشگاه با اینکه در استان قم برگزار می‌شود، اما یک نمایشگاه ملی است؛ همچنین در دوره‌های بعدی نیز باید بتوانیم نمایشگاه را گسترده‌تر برگزاری کنیم و موضوعات ادیان دیگر را مطرح کرده و آثار آن‌ها را عرضه کنیم تا حوزه‌های علمیه و علما، جهت بررسی، پاسخگویی و نقد، از آثار آن‌ها اطلاع کافی پیدا کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها