دکتر بسیج با بیان شاخصه‌های سلامت فرهنگی در جامعه گفت: سلامت فرهنگی در حوزه‌های مختلف دارای4 مؤلفه اساسی از جمله اقامه نماز، ایتای زکات امربه معروف و نهی از منکر است.
کد خبر: ۸۹۸۹۰۳۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

به گزارش بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، دکتر بسیج با بیان شاخصه‌های سلامت فرهنگی در جامعه، اظهار کرد: بر اساس آیه 41 سوره حج سلامت فرهنگی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای چهار مؤلفه اساسی از جمله اقامه نماز، ایتای زکات امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز یکی از شاخص‌های مهم برای فعالیت‌های فرهنگی در جامعه است، ادامه داد: اگر فعالیت‌های فرهنگی مانند تولید فیلم، نگارش کتاب، تدریس، آموزش و ... در راستای اقامه نماز نباشد، این کار نمی‌تواند منجر به تغییر در جامعه شود.

قیمت‌گذاری جهت ارائه خدمات موجب بی‌نصیبی اقشار محروم جامعه می‌شود

استاد دانشگاه اضافه کرد: دومین شاخصه سلامت فرهنگی در جامعه ایتای زکات در انجام امور فرهنگی است، یعنی اگر شخصی برای توانمندی خود از جمله قدرت و علم، قیمتی تعیین کند که دیگران نتوانند از آن استفاده کنند و یا از این توانمندی‌های خود در امور خلاف جهت آرمان‌های کشور استفاده کند، قطعاً این فعالیت‌ها دارای سلامت فرهنگی نیست.

بسیج با بیان اینکه اگر فعالیت‌های ما در جامعه منجر به گسترش معروف‌های جامعه و بیزاری از منکرها نشود به معنای آن است که از شاخصه‌های سلامت فرهنگی در جامعه عقب هستیم، خاطرنشان کرد: این شاخصه‌ها یک ترازو برای سنجش درستی اقدامات ما در جامعه است و گاهی شاهد هستیم که اقدامات صورت گرفته در جامعه برخلاف این شاخص‌ها است.

وی افزود: دولت، مجلس، قوه قضاییه و نهادهای فرهنگی موظف هستند در انجام امور خود، شاخصه‌های سلامت فرهنگی را بگنجانند، زیرا تقویت اقامه نماز، ایتای زکات، امر به معروف و نهی از منکر باید منجر به کاهش منکرات جامعه شود.

مرتفع شدن مشکلات جامعه با اقامه نماز/ اقامه نماز با قرائت نماز متفاوت است

مسؤول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه اقامه نماز با قرائت نماز متفاوت است، عنوان کرد: اقامه نماز باید به‌صورتی باشد که شروط و لازمه‌های مرتبط با نماز را به‌وجود بیاورد؛ به‌طور مثال اقامه نماز باید جلوی حق‌الناس، کم‌فروشی، کم‌کاری، خرابکاری و ظلم در جامعه بگیرد و اگر این اتفاق در جامعه‌ای رخ دهد، مشکلات آن جامعه مرتفع می‌شود.

بسیج اضافه کرد: منظور از اقامه نماز در جامعه طراحی پوستر نماز، برگزاری همایش‌های نماز و تبلیغات محلی جهت این فرضیه الهی نیست، بلکه اگر در جامعه‌ای اقامه نماز به‌صورت صحیح صورت بگیرد، این جامعه ظلم نمی‌پذیرد و ظلم نمی‌کند و اساساً جامعه‌ای از زشتی‌ها گریزان شد به سمت خوبی‌ها حرکت می‌کند.

وی گفت: اگر در تولیدات فرهنگی مانند فیلم ظلم‌ستیزی و حمایت از محرومان به تصویر کشیده شود می‌توان گفت شاخصه‌های سلامت فرهنگی در این تولیدات به‌خوبی گنجانده شده است.

استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه برخی برای خدمات خود از جمله تولید کتاب، سخنرانی، ارائه خدمات پزشکی و... نرخ‌هایی قرار می‌دهند که طبقات محروم جامعه از آن بی‌نصیب می‌شود، تصریح کرد: در چنین مواقعی ایتای زکات به‌درستی انجام نگرفته است و نیاز است در با رابطه در مناطق محروم فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

امر به معروف  شیوه رواج خوبی در جامعه است

بسیج در پایان با اشاره به اینکه عده‌ای به هر دلیلی به مسؤولیت‌های اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، افزود: امر به معروف و نهی از منکر دو قاعده مهم برای تذکر به افرادی است که به وظایف خود عمل نمی‌کنند و نمی‌خواهند برای حقوق سایر افراد جامعه احترام قائل شوند و باید گفت امر به معروف شیوه رواج خوبی در جامعه است.

ارسال نظرات