مدیرکل گمرکات کردستان عنوان کرد:

۸۳۲ میلیون دلار صادرات کالا از طریق گمرکات کردستان و رشد ۲۳ درصدی آن

مدیرکل گمرکات استان کردستان به آمار ۱۰ ماهه فعالیت گمرکات استان اشاره و عنوان کرد: طی مدت مذکور ۸۳۲ میلیون دلار صادرات از طریق گمرکات استان داشته‌ایم که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۱۹
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  بختیار رحمانی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: گمرک طی چند سال اخیر و به ویژه در سال گذشته و امسال، ارتقای سامانه جامع گمرکی را در دستور کار خود قرار داد که در گمرک سنندج، باشماق و بانه اقدام به راه اندازی این سامانه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی تشریفات گمرکی به واسطه این سامانه، اینترنتی شده است، افزود: تجار و بازرگانان می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه روز از طریق اینترنت کالای خود را به گمرک اظهار کنند که باعث کاهش اتلاف وقت و هزینه‌ها شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان یکی دیگر از دستاورد‌های این سامانه را حذف فیزیکی اسناد برشمرد و گفت: این سامانه در جلوگیری از جعل اسناد کمک شایانی به گمرک کرده است.

وی ادامه داد: همچنین طی چند ماه گذشته بحث ورود موقت خودروی سواری اتباع عراقی را پیگیری کرده‌ایم که با این مسئله موافقت شده و از بهمن ماه آغاز شده است.

رحمانی پور در ادامه به بحث ساماندهی معابر و بازارچه‌های موقت مرزی براساس دستورالعمل هیات وزیران اشاره و تصریح کرد: استان کردستان پنج بازارچه موقت مرزی داشت که با ادغام دو بازارچه در شهر بانه و ادغام دو بازارچه دیگر در شهر مریوان، تعداد بازارچه‌های مرزی استان کردستان به سه بازارچه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه حجم بالای ترانزیت و تجارت کالا در مرز باشماق، پیگیری اختصاص یک دستگاه ایکس ری جدید را هم در دستور کار قرار دادیم که با آن موافقت شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به آمار ۱۰ ماهه فعالیت گمرکات استان اشاره و عنوان کرد: طی مدت مذکور ۸۳۲ میلیون دلار صادرات از طریق گمرکات استان داشته‌ایم که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی وزن کالا‌های صادراتی ۱۰ ماهه امسال را بالغ بر یک میلیون تُن عنوان کرد که از لحاظ وزنی ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

رحمانی‌پور اعلام کرد: روزانه به طور میانگین ۲.۵ میلیون دلار کالا به وزن ۳ هزار تُن صادرات از طریق مرز‌های استان صورت می‌گیرد که عمده این کالا‌های صادراتی شامل میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، مصنوعات پلاستیکی و تراکتور است.

۵۸ میلیون دلار واردات در سال جاری

وی میزان واردات از طریق مرز‌های استان را ۵۲ هزار تُن به ارزش ۵۸ میلیون دلار بیان کرد که ۱۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان، عمده کالا‌های وارداتی را ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی استان برشمرد که معاف از دریافت عوارض هستند.

وی با اشاره به اینکه مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که ترانزیت مبدا و مقصد در آن صورت می‌گیرد، تصریح کرد: امسال ۴ میلیون دلار ترانزیت در این مرز داشته ایم که ۳.۵ میلیون دلار آن ترانزیت مقصد بوده است.

رحمانی پور گفت: مرز سیرانبند بانه هم از سال ۹۰ از طرف کشور ایران به عنوان یک مرز رسمی شناخته شده و پتانسیل‌های لازم را دارد، اما متاسفانه دولت مرزی عراق این مرز را هنوز به رسمیت نشناخته است.

تردد ۵۰۰ هزار نفر مسافر از طریق مرز‌های کردستان

وی در ادامه، میزان تردد مسافران طی ۱۰ ماهه امسال از طریق مرز‌های استان را بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد که در بخش مسافر ورودی ۱۰ درصد و مسافر خروجی ۱۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۸۰ فقره پرونده قاچاق در گمرکات استان تشکیل شده که ارزش آن‌ها بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال بوده است.

وی در پایان میزان درآمد گمرکات استان را در سال جاری ۲۷۰ میلیارد ریال دانست که ۱۵۰ درصد افزاش داشته است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار