يک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مشکلات اقتصادی یکی از اصلی ترین عوامل تنها زیستن در کشور ماست؛ به گونه ای که از یک طرف سطح توقع افراد بالا رفته و از طرف دیگر درآمد های افراد کفاف یک زندگی مشترک را نمی دهد از همین رو فرد زندگی تک نفره را برای خود بر می گزیند.
کد خبر: ۸۹۸۸۳۹۱
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛حسین باهر، کارشناس مسائل اجتماعی با هشدار به مسئولان کشور پیرامون افزایش تنهایی در کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه زندگی کردن به صورت فردی میان جوانان و سالمندان بالا رفته است باید منتظر مواجه با حجم زیادی از افراد تنها در آینده ای نزدیک باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون آمار ازدواج ها به شدت پایین آمده است عنوان کرد: هرچند ازدواج ها رقمشان بسیار کم شده است اما همان ها هم ناپایدار بوده و برخی از آمار ها حاکی از آن است که از هر 10 ازدواج 6 ازدواج به طلاق منجر می‌شود که اگر همین روال ادامه پیدا کند و مسئولان فکری به حال آن نکنند باید آینده بریتانیا را برای ایران تصور کنیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه افزود: آنچه که در جامعه امروز مشاهده می شود چیزی فراتر از یک تنهایی معمولی است و افرادی هم که با هم زندگی می کنند عملاً ارتباط درستی با یکدیگر نداشته و در عمل تنها هستند؛ طلاق عاطفی یا همان همزیستی غیر مسالمت آمیز باعث شده است که افراد زیادی اگرچه با هم زندگی می کنند اما عملاً افرادی تنها باشند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه زنگ خطر تمدن غرب در کشور ما در حال به صدا در آمدن است بیان داشت: زندگی "تنها" در جامعه غرب با برخی شرایط آن جامعه سازگار است و روابط زن و مرد خارج از چارچوب ازدواج هم تعریف شده است اما در ایران که سبک زندگی شرعی و عرفی به این شکل نیست، زندگی "تنها" بسیار متفاوت و خطرناک تر خواهد بود. داشتن وزیر تنهایی با سبک زندگی غرب همخوانی دارد اما در ایران عملاً با وجود این همه افراد تنها نمی توان به جز پیشگیری کار جدیدی انجام داد.

باهر با بیان اینکه تنهایی در سه برهه برای جامعه امروز ایران متصور است بیان داشت: برخی از افراد اصلاً ازدواج نمی‌کنند و تنها هستند؛ برخی دیگر ازدواج کرده و طلاق می گیرند و مابقی عمر خود را تنها زندگی می کنند؛ برخی دیگر نیز در زمان پیری و بعد از آنکه فرزندانشان آنها را ترک کرده اند تنها می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های کشور در راستای کاهش سبک زندگی تنها نبوده عنوان کرد: بازگشت به زندگی سنتی و زیست سنتی که خانواده را مبنای اجتماع قرار داده و همه برنامه ریزی ها به سمت استحکام بنای خانواده بود می تواند راهکار نجات کشور از پیشروی به سمت زندگی فردی باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: در قدیم حق سالاری بود و همه اعضای خانواده بدون هیچ گونه زور یا فشاری با یکدیگر زندگی می کردند در یک خانواده زن و مرد زندگی مسالمت آمیزی داشته و همین زندگی باعث بالندگی فرزندان می شد.

باهر ضمن اشاره به استفاده بیش از حد ایرانی ها از فضای مجازی تصریح کرد: امروز دیگر هیچکدام از افراد جامعه سعی نمی کنند در جمع باشند و در عمل هرکس در اتاق خود و مشغول گوشی خود است؛ این رفتارها به ویژه در دوران پیری مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و عملاً نسل بعدی ما هم مریضی به سراغ می‌آید و هم پیری.

وی در ادامه افزود: پیری فقط تنهایی نیست و غالبا با بیماری هایی همراه است؛ امروز حتی خانه های سالمندان هم به خوبی نمی توانند به افراد بیمار رسیدگی کنند و از همین رو داشتن یک همراه در دوران پیری بسیار ضروری تر از داشتن همراه در دوران جوانی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: باید جمعی از مسئولان در کنار همدیگر با تشکیل یک اتاق فکر تصمیمات مهمی را پیرامون موضوع تنهایی در جامعه بگیرند؛ باید بررسی شود که اگر تنهایی به وسعتی که گفته شد در جامعه اتفاق افتاده است، از یک طرف جلوی پیشرفت آن گرفته شود و از طرف دیگر امکانات برای ازدواج جوانان فراهم شود تا همین افراد تنها هم ب سمت زندگی متأهلی پیش بروند.

باهر در ادامه گفت: مسئولان در نهادهای مختلف اعم از وزارت کشور، فرهنگستان شاخه اجتماعی، وزارت بهداشت و ... متولی اصلی جلوگیری از پیشرفت تنهایی در جامعه هستند؛ جلوگیری از تبدیل جامعه ایرانی به یک جامعه غربی کاری شدنی است اما باید کار دست متولیان اصلی و کاردان قرار بگیرد.

وی در ادامه با انتقاد از صنعتی شدن جوامع عنوان کرد: صنعتی شدن اولین عاملی است که جوامع را به سمت تنهایی می کشاند؛ پیشرفت های هایتک و همچنین وسایل ارتباط از راه دور و فضای مجازی عامل اصلی کشیده شدن جوامع به سمت تنهایی است.

این کارشناس مسائل اجتماعی در پایان تصریح کرد: در دوران جدید مشکلات اقتصادی یکی از اصلی ترین عوامل تنها زیستن در کشور ماست؛ به گونه ای که از یک طرف سطح توقع افراد بالا رفته و از طرف دیگر درآمد های افراد کفاف یک زندگی مشترک را نمی دهد از همین رو فرد زندگی تک نفره را برای خود بر می گزیند.

منبع :dana.ir

ارسال نظرات