نگاهی به اقدامات بسیج اصناف برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛
اصناف و اتحادیه‌های تولیدی یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های اقتصادی هستند که هم خاستگاه اعتراضات و درخواست‌ها و هم محل رجوع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور می‌باشند.
کد خبر: ۸۹۸۷۸۹۷
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶

به گزارش بسیج اصناف بازاریان و تجار خبرگزاری بسیج، اصناف و اتحادیه‌های تولیدی یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های اقتصادی هستند که هم خاستگاه اعتراضات و درخواست‌ها و هم محل رجوع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور می‌باشند. وجود این تشکل‌های متنوع و گوناگون، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی محسوب می‌شود که مهم‌ترین اقدام برای فراهم کردن زمینه به‌کارگیری و به جریان انداختن این ظرفیت‌ها، متشکل و مرتبط کردن آنها به همدیگر است. به عبارتی، برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این گروه‌ها باید حلقه واسطی ایجاد کرد که کارگروهی متشکل از نمایندگان اصناف و اتحادیه‌ها بوده و تصمیمات آن مورد پذیرش اصناف و اتحادیه‌ها باشد. یکی از این کارگروه‌های هماهنگ‌ساز و تصمیم‌گیر که طی دو سال پیش شکل گرفته و دارای ظرفیت‌های اجرایی است، ستاد اقتصاد مقاومتی اصناف و بازار است. 

با نام‌گذاری سال 1395 به سال اقتصاد مقاومتی، سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور از ابتدای سال 95 اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان «ستاد اقتصاد مقاومتی» کرد تا با بهره‌گیری از توان و قابلیت‌های اصناف، بازاریان و دیگر انجمن‌های اقتصادی مرتبط با این سازمان، در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و رفع اشکالات پیش روی اصناف و تولیدکنندگان کشور فعالیت کند.

بخش‌های مختلف ستاد اقتصاد مقاومتی 

اولین جلسه این ستاد در هفدهم فروردین 1395 و با حضور بسیجیانی از فعالان بازار، وزارتخانه‌های مرتبط با امور اقتصادی و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و اتحادیه‌های صنفی برگزار شد که به تشکیل ستاد مرکزی متشکل از 9 نفر و ستاد اجرایی که زیرمجموعه ستاد مرکزی قرار می‌گیرد، منجر شد. برای ستاد اجرایی نیز زیرمجموعه‌هایی که شامل چندین کارگروه تخصصی می‌شدند، در نظر گرفته شد. کارگروه‌های طلا و جواهر، نساجی و پوشاک، لوازم خانگی، چوب و صنایع سلولزی، فرهنگ و رسانه، زنان و اقتصاد مقاومتی و... که هر یک با اتصال به بدنه اصناف و اتحادیه‌های صنفی، نظرات، مشکلات و پیشنهادهای انجمن‌های مختلف صنفی و تولیدکنندگان کشور را دریافت و تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادها و ایده‌های خود را برای اجرا و احیای اقتصادی در موضوعات مربوط تهیه کرده و در اختیار ستاد اجرایی قرار می‌دهند. ستاد اجرایی موظف است با تطبیق این پیشنهادها و راهکارها با توان و ظرفیت‌های موجود، موضوعات را دسته‌بندی کرده و در اختیار ستاد مرکزی قرار دهد تا در خصوص نحوه اجرای سیاست‌ها برای برطرف شدن مشکلات و اجرای ایده‌ها در سطح کشور تصمیم گرفته شود.

نماینده اتاق اصناف کشور، نماینده دانشگاهیان و اصحاب رسانه، فرمانده بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی و عده‌ای از فعالان و تجار بخش خصوصی از اعضای اصلی ستاد مرکزی هستند. جلسات ستاد به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و گاهی به دلیل فشردگی موضوعات، چندین جلسه در هر هفته برگزار می‌شود.

نحوه اجرای مصوبات ستاد مرکزی

بخشی از مصوبات ستاد برای اجرا به بسیج اصناف کشور و از آنجا به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی ارسال می‌شود تا در استان‌ها و شهرستان‌ها اجرایی شود. اجرایی‌سازی این بخش از مصوبات، از طریق این دو نهاد مردمی پیگیری می‌شود. بخش دیگری از مصوبات ستاد، به منظور پیگیری و مطالبه برخی امور، با بدنه دولت و وزارتخانه‌های کشور ارتباط پیدا می‌کند که این مصوبات به مراجع مشخص در دولت به منظور اجرا ارسال می‌شود و پیگیری برای رفع موانع و مشکلات از آن مراجع انجام می‌شود. 

غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور و یکی از اعضای ثابت ستاد اقتصاد مقاومتی، درباره این ستاد می‌گوید: «شعار این ستاد حمایت، هدایت و نظارت است و دخالتی در مسائل اقتصادی و ورود در حوزه‌های اقتصادی ندارد. این ستاد، هدفش حمایت از تولید داخلی و هدایت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای بهبود وضعیت کسب‌وکار در کشور است و برای تحقق مصوباتش نیز ابزارهای نظارتی دارد.»

حسن‌پور می‌گوید: «به منظور دریافت نظرات کارشناسی واحدهای تولیدی در رفع مشکلات و موانع پیش‌رو، از سال 97 کارگروه‌های تخصصی بسیج در اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های بازرگانی نیز راه‌اندازی خواهد شد. وظیفه این کارگروه‌ها، شناسایی و احصای مشکلات اصناف، علت کاهش فعالیت برخی اصناف، تعطیلی برخی کارگاه‌ها، نیمه فعال بودن برخی شرکت‌های تولیدی و تلاش برای دستیابی به راهکارهای گره‌گشا و قابل اجرا برای حل آنها خواهد بود.»

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره وظایف این کارگروه‌ها اضافه می‌کند: «بسیاری از مشکلات کلان صنف‌های مختلف کشور را رصد کرده‌ایم و از آنها اطلاع داریم. اکنون ستاد مرکزی در حال شناسایی ایده‌ها و راهکارهای مرتفع کردن آنهاست و کارگروه‌های تخصصی با همین هدف شکل خواهند گرفت.»

 با تحقق این هدف‌گذاری، ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی در زیرمجموعه خود به هزاران ستاد کوچک‌تر که در اتحادیه‌های صنفی فعال خواهند بود، متصل می‌شود و از این طریق، موضوعات و پیشنهادهای کارشناسی‌تر و پخته‌تری به ستاد مرکزی ارسال خواهد شد.

جذب افراد خلّاق تولیدکننده و صاحب فکر و نظر در کارگروه‌های تخصصی شهرستان‌ها و اتصال آن کارگروه‌ها به کارگروه‌های مرکزی خود در تهران موجب تجمیع هزاران ایده و فکر برای حل مشکلات اقتصادی کشور شده و قطعاً بازخورد آن در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه ایده‌های نهایی در ستاد مرکزی مؤثر خواهد بود.

سازمان بسیج اصناف و بازار بیش از 600 هزار بسیجی و فعال اقتصادی در سطح کشور دارد. افزون بر این ظرفیت، چندین مجموعه بسیج موجود در نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی کشور نیز از طریق ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی به سازمان اصناف مرتبط شده‌اند و می‌توانند با اقدامات هم‌افزا کارهای اقتصادی بزرگی را رقم بزنند و بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی کشور را برطرف کنند. مرکز بسیج وزارت علوم، اقتصاد و دارایی، مراکز بسیج اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های کشور، اتاق‌های بازرگانی، مرکز بسیج بانک مرکزی، مرکز بسیج سازمان مناطق آزاد کشور، مرکز بسیج اتاق تعاون، مرکز بسیج معاونت بازرگانی وزارت صنعت و تجارت و... این حلقه‌های به هم پیوسته و هماهنگ در ستاد اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده‌اند و تاکنون با مشارکت هم کارهای بزرگی را به انجام رسانده‌اند که بیان هر یک از آنها گزارش ویژه‌ای می‌طلبد.

امروز با انسجام تشکیلاتی به وجود آمده در این گروه‌ها و اضافه شدن بخش‌های اقتصادی دیگر به آن، می‌توان امید داشت که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی با به جریان افتادن ظرفیت هم‌افزا در کشور برطرف شود.

برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید. 

ارسال نظرات