خبرهای داغ:
همزمان با دهه فجر چهلمین تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب روستایی کشور در روستای لیقوان شهرستان تبریز بهره برداری شد.
کد خبر: ۸۹۸۷۲۹۵
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این تصفیه خانه با ظرفیت یکهزار و 500 متر مکعب در روز و 13 کیلومتر شبکه انتقال با اعتبار هزینه شده 580 میلیارد ریال اجرا شده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در آئین بهره برداری از تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب روستای لیقوان با اشاره به اینکه پیش از این 39 روستای کشور از تاسیسات و شبکه جمع آوری فاضلاب بهره مند شده اند، گفت: امروز با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب در چهلمین روستا، ضریب بهره مندی جمعیت کشور از این امکانات بهداشتی به 0.3 درصد می رسد.
کامران اسماعیلی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی برنامه ششم توسعه، ضریب بهره مندی از این زیرساخت باید به 3 درصد برسد، گفت: تصفیه خانه فاضلاب در 111 روستا از جمله 6 روستای آذربایجان شرقی با استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه مجتمع فاضلاب و شبکه انتقال روستای لیقوان از محل منابع ملی تامین اعتبار شده است، گفت: این مجتمع از نظر ظرفیت در حد تصفیه خانه های شهری است.
استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به پیش از انقلاب اسلامی شهرها هم بی بهره از تصفیه خانه فاضلاب بودند، اظهارکرد: اولویت دولت در راستای آرمان های انقلاب، خدمت رسانی به مناطق کم برخوردار است.
مجید خدابخش با بیان اینکه پس از انقلاب فاصله شهر و روستا از نظر خدمات عمومی کاهش یافته و روستائیان از امکانات مختلف بهره مند شده اند، تلاش مسئولان برقراری عدالت اجتماعی است و روستائیان تولیدکننده در اولویت خدمت قرار دارند.
استاندار آذربایجان شرقی اظهارکرد: بقای روستائیان و کاهش مهاجرت به شهرها مستلزم توسعه خدمات و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.
وی با اشاره به نقش شبکه فاضلاب در حفظ محیط زیست و ارتقای بهداشت، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و کمبود منابع آبی، این تصفیه خانه ها می توانند نقش مهمی در تامین آب بخش صنعتی و کشاورزی داشته باشند.
وی به جایگاه لیقوان از نظر تولید پنیر اشاره کرد و گفت: موقعیت گردشگری این منطقه هم قابل توجه و حائز اهمیت است.
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت هم در این آئین با اشاره به وظایف دولت بر اساس قانون اساسی، گفت: برای بروز ظرفیت های گردشگری روستاهایی همچون لیقوان باید زیرساخت های مناسب فراهم شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه همزمان با دهه فجر امسال 69 طرح این شرکت با پوشش 11 هزار خانوار از جمعیت روستایی استان بهره برداری شد، گفت: برای این طرح ها 240 میلیارد ریال از منابع استانی و صندوق توسعه ملی هزینه شد.
علی صمدنژاد با اشاره به اینکه روستای لیقوان به عنوان سومین روستای استان از تصفیه خانه و شبکه فاضلاب بهره مند می شود، گفت: تاسیسات 7 روستا هم در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه 6 طرح تصفیه خانه فاضلاب در روستاهای استان از محل منابع بانک توسعه اسلامی اجرا می شود، گفت: سعی براین است در مدت 18 ماه این طرح ها بهره برداری شوند.
وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب روستای بیرق هم از محل منابع استانی در حال اجراست، اظهار کرد: روستاهای واقع در کنار مهرانه رود به واسطه کاهش دغدغه های زیست محیطی و سهم 35 درصدی این رودخانه در تامین آب شرب تبریز در اولویت اجرای تصفیه خانه و شبکه انتقال هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها