خبرگزاری بسیج: مرتضی دشتی، فعالیت ها و تلاش های خود از نوجوانی اش اینگونه شرح می دهد و می گوید: متولد سال 63 هستم؛ اولین فعالیت اقتصادی را که شروع کردم رانندگی روی مینی بوس بود. سال 79 شانزده ساله بودم که دایی ام رانندگی با مینی بوس را به من آموزش داد.
کد خبر: ۸۹۸۶۷۰۳
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حدود دو سال همراه دایی ام با مینی بوس کار کردم. سال 82 به سربازی رفتم بعد از پایان خدمت تصمیم به تشکیل زندگی گرفتم و به طور جدی به دنبال پیدا کار می گشتم؛ معمولا مسافر کشی آسان ترین راه برای افراد بیکار است چون نه کارفرمایی بالای سر آدم هست، نه سرمایه کلان می خواهد، نه فرم استخدام و در نوبت قرار گرفتن و نه آزمون و گزینش می خواهد. حدود 3-4 میلیون تومان دست و پا کردم و یک دستگاه سواری پیکان خریدم و در آژانس شروع به کار کردم.

مصرف بنزین و استهلاک پیکان بالا بود و با توجه به اینکه پراید بورس مسافر کشی شده بود، بعد از مدتی پیکان را فروختم و یک ماشین پراید خریدم آخر سال 83 راننده گمرک بودم تا اینکه اواخر سال 85 اعلام کردند نیازی به راننده ندارند. مسافرکشی با خودروی شخصی و سر و کله زدن با راننده های خطی و سایر مشکلات موجب شد   یک تاکسی بخرم و در جاده تهران سمنان شروع به کار کردم اما بعد از مدتی متوجه شدم که تاکسی اقساط زیادی به بانک بدهکار است که فروشنده به من نگفته بود؛ تاکسی را از من گرفتند و هر چه پول داشتم رفت تا اینکه با آقای نارنجیان آشنا شدم.

مرتضی دشتی، از آقای نارنجیان با احترام و به نیکی یاد می کند و او را یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت و ترقی خود می داند و می گوید: بعد از سال ها اسیری و دوندگی و رانندگی در خیابان ها به عنوان کارگر صفر، در شرکت این مردِ مرد کارم را شروع کردم.

کارگر ساده انبار بودم، بار کامیون و وانت ها را بارگیری یا خالی می کردم. آقای نارنجیان که می دید من با صداقت و با جدیت کار می کنم، تصمیم گرفته بود به من کمک کند و دستم را بگیرد. او یک دستگاه وانت مزدا برایم خرید و گفت کارها را به مشتریانش تحویل بدهم یا از آنها بار بگیرم تا مشتریانش را هم از این طریق بشناسم.

بعد از دو سال کار با وانت یک روز آقای نارنجیان به من گفت: در دفتر بنشینم و مراقب حساب و کتاب هایش باشم. او پیگیری کارها و حساب و کتابش را به من سپرد و این افتخار بزرگی برای من بود.

نارنجیان 90 نفر پرسنل داشت و در کار خودش نفر دوم کشور بودو او مرد بزرگی بود و من خیلی درس ها از او آموختم. تا سال 93 در دفتر او کار کردم و پیشرفت های خوبی بدست آوردم.

یک روز نارنجیان به من پیشنهاد داد که دستگاه پیسوار بخرم و قالب های شیر آلات بزنم. این پیشنهاد برای من غیر منتظره بود، از اینکه استاد و کارفرما پیشنهاد تولید یک قطعه را به شاگرد خود بدهد، اتفاق بزرگی در زندگی یک انسان است، برای من هم باور این موضوع غیر ممکن بود؛ خجالت می کشیدم که در کنار استاد خودم برای خودم کار کنم؛ احساس می کردم شاید می خواهد مرا محک بزند و امتحانم کند که چقدر ظرفیت دارم. گفتم استاد خودتان این قالب را بزنید و من هم کار خودم را انجام می دهم. اما او انگار افکار بلندی در سر داشت و به من گفت: این قالب راست کار من نیست.   او من را از صفر به 100 رساند.

سال 94 بدون هیچ دارایی و سرمایه ای شروع به کار کردم مشتری های من از تولید کنندگان درجه یک و بنام محصولات ساختمانی، از جمله: آقای مختار کامکار تولید کننده شیرآلات با نام تجاری شایان و نیز و شرکت شیلان و قهرمان از بزرگان صنعت شیرآلات بودند که در بازار حرف اول را می زنند و من با کمک اینها بزرگ شدم.

مدیر شرکت نوین صنعت راگا، رمز موفقیت خود را بعد از توکل به خدا و کمک مردان صنعت کشور، صداقت و درستکاری عنوان کرد و گفت: تلاش کرده ام محصولات درجه یک و با کیفیت تولید کنم و برای همین در بازار رقابتی امروز حتی یک قطعه از تولیدات ما برگشت نخورده است.

تولیدات ما روی قطعات استاندارد شرکت های ساختمانی مونتاژ می شود که همه دارای استاندارد ملی هستند. این قطعات درون آب و تحت فشار دستگاه تورکومتر تا 12 نیوتن تست می شود که خوشبختانه کالاهای ما در فشار 14 نیوتن هم سربلند بیرون آمده است و در آزمایش داخل آب نیز رنگ آن جدا نمی شود.

9 قالب داریم که در این قالب ها شیرلباسشویی، دو مدل دسته پیسوار، دسته کلکتور و دسته پکیج تولید می شود و سه مدل مارک خور دسته ریابی و شیرهای گازی در چهار مدل 4/1، 4/3، 2/4 و یک اینچ تولید می کنیم.

دشتی از تولید یک میلیون و 200 هزار قطعه در ماه خبر می دهد و می گوید: از این تعداد 300 هزار قطعه مربوط به دسته های گازی است که به تازگی کار تولید آن را شروع کرده ایم.

این کارآفرین جوان می افزاید: در ابتدا خودم به تنهایی کارها را انجام می دادم، پس از مدتی که کارها روی قلطک افتاد، رنگ کار، دایکاست کار و شات پلاست کار به صورت پیمانکاری استخدام کردم و بعد از مدتی که وضعیت تثبیت شد تعدادی نیرو به کار گرفتم و در حال حاضر برای هشت نفر در این کارگاه اشتغال پایدار ایجاد شده است که در صورت حمایت مسئولان این تعداد قابلیت افزایش خواهد داشت.

دشتی افزود: در ابتدا کار خود را با 10 میلیون تومان سرمایه که همه آن را قرض گرفته بودم آغاز کردم سال 93 نیز 35 میلیون تومان اضافه شد به مرور گردش کار بالا رفت و سال 95 نیز به 80 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و امسال 280 میلیون تومان سرمایه در گردش داشتیم.

مدیر شرکت نوین صنعت راگا، اضافه کرد: 9 قالب برای تولید محصولات تهیه کرده ایم که هزینه ای بالغ بر 80 میلیون تومان برای این قالب ها صرف شده است.

مرتضی دشتی، با قدردانی از کارفرمای خود آقای نارنجیان، گفت: اگر آقای نارنجیان دست من را نمی گرفت من هنوز یک راننده مسافربر بودم. این مرد بزرگ آنقدر به من میدان داد که در بازار سرشناس شدم. از طرفی سایر همکاران و دوستان در بازار شیرآلات پشت من بودند، پای من ایستادند و کسری های مرا جبران کردند. چک ها را بدون اینکه درصدی از آن کم کنند از من قبول می کردند. در یک مقطع کم آوردم آنها  گفتند تو تولید کن ما چک می دهیم و این رفتار مردانه همکاران درس زندگی به من آموخت که بدانم  حتی در عرصه رقابت نیز باید دست رقیب را گرفت.

این جوان کارآفرین توکل به خدا را رمز موفقیت و پیروزی دانست و گفت: شرکت استارکو یکی از بزرگترین شرکت های بازار شیرآلات است که آقای سرباز و رحمانی  مدیران آن بزرگ تر از نام این شرکت، هستند. آنها در مدت یک هفته ای که من نتوانستم قطعات مورد نیاز آنها را برسانم، خط تولید کارخانه را دو روز خواباندند تا من به آنها کار برسانم. من احساس می کنم یک اراده ای فوق اراده هاست که وقتی بخواهد بنده ای را بالا ببرد تمام دنیا هم جمع شوند نمی توانند مانع آن شوند و اگر تمام دنیا بخواهند کسی را پایین بیاورند اگر خدا نخواهد این کار صورت نخواهد گرفت. من محبت های این عزیزان را هرگز فراموش نمی کنم و سعی می کنم این اخلاق اسلامی و انقلابی را به بقیه هموطنان منتقل کنم.       

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی ثبات بودن بازار ارز گفت: متاسفانه قیمت دلار از 3700 تومان در دو هفته گذشته به 4700 تومان افزایش پیدا کرده و این نابسامانی بازار ارز موجب شده است که مواد اولیه را از بار فروش ها به سختی تهیه کنیم چون پیش از این مواد اولیه را به صورت امانی می گرفتیم و یکی دو هفته بعد پول آن را پرداخت می کردیم اما در بازار امروز باید چک یا پول نقد بدهیم.

این کارآفرین با اشاره به قیمت آلومینیوم، هر کیلو 9000 تومان، تصریح کرد: برای تولید یک میلیون و 200 هزار قطعه انواع دستگیره بالغ بر 15 تن آلومینیوم نیاز داریم که با محاسبه بهره ای که بابت تاریخ چک ها دریافت می کنند حدود 50-140 میلیون تومان باید پرداخت کنیم که این موضوع موجب کاهش سود تولید می شود و برای جبران این اضافه پرداخت ها مجبوریم تعداد کارگران را کاهش دهیم. بنابر این قیمت ارز و خرید مستقیم و بدون واسطه مواد اولیه نقش مهمی در کاهش قیمت تولید و نیز بکارگیری نیروی انسانی بیشتر دارد.

دشتی افزود: متاسفانه بانک ها هم برای پرداخت وام شرایط مناسبی ندارند و بعد از چند هفته دوندگی، یکی از بانک ها با پرداخت مبلغ 15 میلیون تومان وام موافقت کرد که این مبلغ ارزش این همه کاغذ بازی، رفت و آمد و گرفتاری را ندارد چون این میزان وام فقط برای خرید بار برای مصرف یک روز کارگاه ما است.

وی اضافه کرد: بانک ها به سمتی رفته اند که مردم پول ها را از مسیر کار بیرون کشیده اند و پول بدست عده ای خاص افتاده است. عده ای دلال از بانک ها وام گرفته اند و با این پول تولید یک ماه آلومینیوم کارخانه ها را خریداری می کنند سپس مواد اولیه را با واسطه به تولید کننده هایی مثل ما می فروشند.

برای ارتباط با این مدیر جوان و موفق می توانید با شماره 36467896 یا تماس حاصل نمایید. 09191200263

 

گفت و گو: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات