سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع شد.
کد خبر: ۸۹۸۵۸۴۹
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  طبق بخشنامه ابلاغی توسط معاون اول محترم رئیس جمهور، انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه ممنوع است.

براساس این ابلاغیه: کلیه وارد کنندگان موظفند کالاهای وارداتی از کشورهای مذکور را صرفاً‌ از طریق سیستم بانکی (گشایش اعتبار اسنادی، برات اسنادی و یا حواله) با رعایت مقررات مربوط وارد نمایند.

 بخشنامه فوق به صورت زیر توسط سازمان توسعه تجارت بررسی می‌گردد:

در صورتی که "کشور ذینفع" و یا "کشور تولیدکننده" برابر با چین، هند، کره جنوبی و یا ترکیه بوده و "نوع عملیات ارزی" برابر با غیربانکی باشد، پرونده در مرحله استعلام ضوابط توسط سازمان توسعه تجارت مورد تایید قرار نمی‌گیرد و امکان ادامه فرآیند برای آن پرونده وجود نخواهد داشت.

به گزارش فارس، منظور از عملیات ارزی غیربانکی در واقع انتقال ارز از طریق صرافی‌ها است که در شرایط تشدید محدودیت‌های بانکی پیشابرجام و پسابرجام مهم‌ترین محل انتقال ارز و رفع مشکلات ارزی کشور بوده‌اند. از بین بردن شبکه صرافی‌ها در شرایطی که آمریکا به برجام پایبندی نشان نمی‌دهد ریسک انتقال پول ایران را به شدت بالا برده و برای طرف مقابل فرصت فشار بیشتر را فراهم خواهد کرد.

چهار کشور مورد اشاره در این ابلاغیه از جمله مهم‌ترین طرف‌های تجاری ایران و همچنین بزرگ‌ترین بازارهای نفت خام صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات