در گفتگو با 5 نماینده مجلس روند و میزان جدیت استیضاح آخوندی بررسی شد

دفاع از آخوندی برای اصلاح‌طلبان پرهزینه شده است

روز گذشته بود که خبر استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس مطرح شد استیضاحی که این بار جدی به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۸۹۸۵۵۴۶
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روزنامه عصر ایرانیان، عملکرد آخوندی در حوزه راه و مسکن به نحوی بوده است که نمایندگان اصلاح‌طلب و عموماً طرفدار دولت اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وی هستند. عدم مدیریت درراه‌های اعمم از هوایی (فرودگاه) ریلی و جاده‌ای در بارش برف اخیر عدم اتمام مسکن مهر و معطل نگه‌داشتن متقاضیان و مالکین این پروژه عظیم کشور، عدم توسعه ریلی و جاده‌ای و.... از دلایل نمایندگان مجلس برای این موضوع هستند.

 

نمایندگان مجلس این بار در استیضاح آخوندی جدی هستند
محمدعلی پور مختار گفت: نمایندگان از وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف ناراضی هستند و به همین دلیل پیگیر استیضاح عباس آخوندی هستند تا بتوانند او را از کار برکنار کنند. محمدعلی پور مختار نماینده مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با خبرنگار نود اقتصادی پیرامون اخبار منتشرشده درباره استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان از وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف ناراضی هستند و به همین دلیل پیگیر استیضاح عباس آخوندی هستند تا بتوانند او را از کار برکنار کنند.
در استیضاح‌های قبلی لابی‌گری‌های شدیدی از سوی آخوندی صورت گرفته بود
پور مختار ادامه داد بر همین اساس تعدادی از نمایندگان در حال آماده کردن متن استیضاح هستند تا به امضا نمایندگان برسد. وی درباره محورهای استیضاح عباس آخوندی نیز توضیح داد: نمایندگان در موارد مختلفی همچون راهداری‌ها ، حوزه شهری و بلاتکلیفی وضعیت مسکن مهر از وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند و بارندگی و برف اخیر نیز مزید بر علت شد تا نارضایتی نمایندگان افزایش بیشتری یابد. وی در ادامه با تائید لابی‌های صورت گرفته در استیضاح‌های پیشین عباس آخوندی نیز به نود اقتصادی گفت: متأسفانه در استیضاح‌های قبلی لابی‌گری‌های شدیدی از سوی آخوندی صورت گرفته بود، اما این بار نظر خیلی از نمایندگان برای این استیضاح جدی است و به نظر می‌رسد این استیضاح به نتیجه خواهد رسید.
بیش از 35 امضا جمع‌آوری‌شده است
در همین خصوص ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس در گفتگو با «عصر ایرانیان» از کلید خوردن طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس خبر داد و گفت: بنده که طرح را امضا کردم بیش از 35 نفر قبل از من ان طرح را امضا کرده بودند. وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد امضاها به 70 الی 80 امضا برسد، افزود: هر نماینده‌ای که لابی کند نسبت به عملکردش باید پاسخگوی ملت ایران و موکلینش باشد.
آخوندی نمایندگان را به سخره گرفته است
وظیفه نمایندگان مجلس این است که از وزرا پاسخ بخواهند و ما از وزیر راه پاسخ خواستیم و در بسیاری از موارد ما از عملکرد و صحبت‌های وی قانع نشدیم حتی بعضاً آخوندی نمایندگان مجلس را به سخره گرفتند و مسخره کردند. جواب دندان‌شکنی این بار به آقای آخوندی خواهیم داد و بنده به‌عنوان نماینده مردم اگر وزیر راه استیضاح شد که شد اگر نشد بنده با سؤالات متعدد سراغ آقای آخوندی خواهم رفت. وی درباره محور‌های استیضاح وزیر راه تأکید کرد: عدم مدیریت در پایانه‌های کشور، برداشت 330 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و همچنین عدم اراده در توسعه راه‌های کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور و مسئله مسکن مهر ازجمله محور‌های استیضاح آخوندی است.
نمایندگان در استیضاح آخوندی مصمم هستند
در همین زمینه حجت‌الاسلام مهدی افتخاری نماینده مردم فومن و شفت و عضو کمیسیون عمران مجلس به‌عنوان یکی از بانیان این استیضاح در گفتگو با «عصر ایرانیان» گفت: استیضاح آقای آخوندی در چند مرحله شروع‌شده و دارای چند موضوع متفاوت و مختلف است نمایندگان مجلس هم هماهنگ و پیگیر و همه اکثراً مصمم بر استیضاح هستند. وی بابیان اینکه تا اکنون – لحظه تنظیم این گزارش- بالای 35 امضا جمع‌آوری‌شده است، افزود: این لیست ظرف یک ساعت به این تعداد امضا رسیده است و همه نمایندگان هنوز در جریان این امر نیستند و قطعاً تعداد امضاها بیشتر خواهد شد. وی بابیان اینکه با اعلام آمادگی تعداد دیگری از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه این روند پیگیر خواهد شد، تأکید کرد: به‌زودی و بعد از جمع‌آوری امضاها این استیضاح تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهد شد.
دفاع از آخوندی برای اصلاح‌طلبان پرهزینه شده است
در همین زمینه نصر اله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس در گفتگو با «عصر ایرانیان» گفت: رخدادهای متعددی که در حوزه راه و مسکن اتفاق افتاده است و این موضوع باعث شده دفاع کردن از این مسیر برای آقایان اصلاح‌طلب در خوزه انتخابیه‌شان پرهزینه شده است. پژمان فر بابیان اینکه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند این مسیر را ادامه دهند، افزود: ضعف‌هایی که در حوزه وزارت راه وجود داشت در موقعیت‌های قبلی سعی کردند استیضاح آخوندی را سیاسی جلوه دهند موضوع را به این شکل پیگیری کردند ولی اتفاقات متعددی که در خصوص خطوط ریلی هوایی و جاده‌ها اتفاق افتاد باعث شد جریان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس امروز به دنبال استیضاح وزیر راه هستند. سوا لاتی که در حوزه سیاسی وزیر راه مطرح بود که هنوز هم مطرح است، امروزه این‌قدر ضعف‌های مدیریتی آخوندی در چالش‌ها خودنمایی می‌کند که با نگهداری وی به‌عنوان یک وزیر و گزینه برای اصلاحات ضرر زیادی خواهند کرد.
استیضاح وزیر جدی است
نماینده مردم مشهد با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد این استیضاح وزیر راه جدی است، تصریح کرد: آخوندی در هر کشوری خیلی زودتر استیضاح و برکنار شده بود. وی تشریح کرد: استیضاح آخوندی در جریان حادثه تلخ قطار تبریز مشهد در سمنان یک نقطه مبهم در این دولت وجود دارد و کارنامه آخوندی و روحانی را با لکه‌های سیاهی مواجه کرده است.مرور زمان و عملکرد ایشان به مردم ما تلخی‌های زیادی را تحمیل کرده است و مردم امروزه قضاوتی می‌کننده که فراتر از قضاوت درباره یک وزارت خانه است.
خود دولت روحانی زیر سؤال است
پژمان فر افزود: امروز دولت روحانی زیر سؤال است و خیلی‌ها در فضای مجلس وقتی در حال بررسی موضوع هستیم ناکارآمدی رئیس‌جمهور را به شکلی مطرح می‌کنند که به نفع کشور است که بحث استیضاح از روحانی را پیگیری کنند. این دیالوگی است که در بین خیلی از نمایندگان مجلس اعمم از اصلاح‌طلب اصولگرا و مستقلین مطرح می‌شود. در همین خصوص سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در گفتگو با «عصر ایرانیان» گفت: از روند استیضاح آخوندی بی‌اطلاع هستم و کسی برای امضا به من مراجعه نکرده است. در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در گفتگو با «عصر ایرانیان» گفت: شاید استیضاح انجام نشود چراکه مجلس درگیر بودجه و فضای مجلس و فکر نمایندگان درگیر بحث تصویب بودجه است. براساس این گزارش طبق اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت‌وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل‌طرح در مجلس است که با امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیئت‌وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد.

ارسال نظرات