خبرهای داغ:
مولف کتاب هنر انقلاب گفت: جامعه ایران، امروز بیش از هر زمان دیگری به تعهد و همراهی هنر انقلاب با مردم، برای حل مسایل و مقابله با تهدیدات نیاز دارد.
کد خبر: ۸۹۸۴۹۵۳
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین؛ مرتضی گودرزی دیباج در نشست «تحلیل و بررسی آثار نقاشان انقلاب اسلامی» که در تالار حافظ برگزار شد، تعهد و مردمی بودن را مهم ترین ویژگی هنر انقلاب دانست و افزود: امروز مشکلات جامعه ما به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جنگ و مسایل سال های اول انقلاب اسلامی است، نیاز ما به هنر انقلاب ویژه تر است، باید هنرمند ما در برابر نابود شدن پایه های تمدن و باورهای جامعه خود توسط دشمن احساس خطر کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه سوره ادامه داد:اگر در جنگ فقط دغدغه مقابله با دشمن را داشتیم، امروز دیگر دشمن با تمام ابزارهای خود در خانه های ما قرار گرفته و با هدف قراردادن خانواده و جایگاه زن، گویی که یک پیامبر دروغین را می خواهد معرفی کند، در حالی که اگر هنرمند انقلابی در میدان مبارزه به دشمن و جامعه می فهماند که یک حقیقت بیشتر وجود ندارد.
این پژوهشگر و محقق هنر به تبارشناسی از این هنر پرداخته گفت: هنر انقلاب در سال های اختناق و دیکتاتوری حاکم بر جامعه در سال های پیش از انقلاب، پیام خود را در قالب نمادها، استعاره و رازوارگی منتقل می کرد که از آن به دوره هنر سیاه در سال های دهه 40 و سپس هنر اعتراض در فضای نسبتا باز سال های آخر دهه40 یاد می کنیم.
وی گفت: بعد از آن در زمان نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی این هنر بدون تکلف و به سادگی در همراهی با مردم تنها به دنبال انتقال و سرعت تکثیر پیام انقلاب فارغ از ظرافت های هنری بود.
گودرزی دیباج خاطرنشان کرد:در واقع این هنر که در خدمت پیام بودن از ویژگی های آن است با کارکرد فرهنگی و اجتماعی خود، متقاعد شدن مخاطب را درون خود داشت.
وی با بیان اینکه این جریان به محض شروع جنگ فروکش کرد گفت:هنر انقلاب به تدریج که انقلاب تثبیت می شود کمی در ساختارهای خود تعمق کرده و اصلاحاتی انجام می دهد. نکته ظریف هنر انقلاب در این بود که پیام برای آن مهم تر از خود هنر بود و ما اساسا در هنر انقلاب چیزی به نام هنر برای هنر نداریم، بلکه همه چیز در خدمت مردم است.
در پایان این نشست نمونه هایی از آثار نقاشی دوره انقلاب اسلامی برای حاضران به نمایش گذاشته شد.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها