سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مورد حذف آزمون گفت: منافع مالي افراد در حوزه‌هاي مختلف سبب مخالفت حذف آزمون از مدارس ابتدايي و ورودي مدارس خاص مي شود.
کد خبر: ۸۹۸۴۹۳۱
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
 

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، سيد محمد بطحايي در مصاحبه با عصر ايران درباره تصميم شوراي عالي آموزش و پروش مبني بر حذف آزمون در مدارس ابتدايي گفت: آزمون‌ها صدمات جدی به دانش آموزان وارد می‌کند و فعالیت‌های تربیتی مدارس را به شدت تحت شعاع خود قرار می‌دهد و فرصت كودكي را از دانش آموزان  مي‌گيرد.

بطحايي گفت: آزمون ها و كتاب هاي كمك آموزشي همه انرژی دانش آموزان و مدرسه را به سمت آموزش حافظه محور مي‌برد و مانع از آموزش ساير دانش‌ها از جمله مهارت هاي زندگی و خلاقيت مي شود. كودكان و دانش آموزان به دلیل نگرانی از این آزمون‌ها مهارت‌های زندگی، هم نشینی با خانواده، رفتن به طبیعت و لذت بردن از آن را کنار گذاشته‌اند. وقتی تمام فکر و ذکر كودكان معطوف به امتحان می‌شود دیگر نمی‌توانند مهارت‌هایی که برای زندگی آینده آنها مهم است را فرا بگیرند.

بطحایی گفت: با مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش آزمون پایه هفتم مدارس نمونه دولتی، خاص و استعدادهای درخشان لغو شده است. به عبارت دیگر بچه‌های ابتدایی مجبور نخواهند بود، از کلاس دوم دبستان برای قبول شدن در آزمون استعدادهاي درخشان خود را آماده شرکت در این آزمون کنند.

بطحايي درباره وظايف مدارس درباره اجراي اين مصوبه گفت: اجازه ترویج و تشویق استفاده از کتاب‌های کمک درسی و جزوات آموزشی از سوی مدارس و معلمان وجود ندارد و ممنوع است. مدارس اجازه ندارند به بهانه ضعیف بودن دانش آموز در یک درس او را مجبور به استفاده از کتاب‌های کمک درسی و حضور در کلاس‌های فوق برنامه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  می‌خواهیم فضای مدرسه را برای بچه‌ها باز کنیم. دانش آموزان با آزادی بیشتری دوران تحصیل خود را سپری کنند. می‌خواهیم آنها کودکی را آن گونه که ما تجربه کرده ایم، تجربه کنند. اگر دانش آموزان از بچگی خود لذت ببرند و بتوانند مهارت‌های زندگی را در دوران کودکی و در جمع همسالان فراهم کنند می‌توانند در آینده افراد موفقی باشند.

بطحايي در مورد مخالفت‌های احتمالی با این طرح به ویژه از سوی ناشران کتاب‌ها کمک آموزشی گفت: افرادی هستند که منافع مالی بسیاری در این زمینه داشته و دارند و قطعا با این طرح به مخالفت برخواهند خاست و تلاش می‌کنند این طرح را لغو کنند.

وی گفت: از همه فرهیختگان و صاحب‌نظران در علوم تربیتی، از همه همکاران در مدارس درخواست می‌کنم که کمک کنند تا مدارس را تبدیل به محیط بانشاطی کنیم. بچه‌ها باید از حضور در مدرسه لذت ببرند. مسیری را که آغاز کرده‌ایم با کمک فرهیختگان و فرهنگیان ادامه می‌دهیم و مسائل و مشکلات دیگر را نیز در آینده‌ای بسیار نزدیک برطرف می‌کنیم.

بطحايي درباره طرح حذف كنكور گفت:  حذف آزمون‌هاي ورودي فعلا در پایه هفتم است و کلاس‌های کنکور سرجای خود هستند و حذف نشدند. امیدوارم با کمک سازمان سنجش به یک طرح مشترک در مورد کنکور برسیم و تکلیف آن را روشن کنیم.

ارسال نظرات