زلزله 4.1 ریشتری هجدک کرمان بدون خسارت/توزیع 45 کانکس بین ساکنان دائمی منطقه/سردی هوا مانع تسریع در کار بازسازی

از نخستین زلزله 6.1 ریشتری 10 آذر ماه در هجدک کرمان که موجب ایجاد خسارت‌هایی در منطقه شد بیش از دو ماه می‌گذرد اما همچنان لرزه‌های خفیف و شدیدی که در منطقه رخ می‌دهد ذهن و آرامش مردم منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این امر می‌طلبد کار بازسازی ساختمان‌های مسکونی در منطقه سرعت بیشتری گیرد.
کد خبر: ۸۹۸۴۸۳۷
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، از نخستین زلزله 6.1 ریشتری 10 آذر ماه در هجدک کرمان که موجب ایجاد خسارت‌هایی در منطقه شد بیش از دو ماه می‌گذرد اما همچنان لرزه‌های خفیف و شدیدی که در منطقه رخ می‌دهد ذهن و آرامش مردم منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این امر می‌طلبد کار بازسازی ساختمان‌های مسکونی در منطقه سرعت بیشتری گیرد.

عصر امروز نیز زلزله‌ای به بزرگی 4.1 ریشتر هجدک کرمان را در عمق 9 کیلومتری زمین لرزاند که در همین زمینه خبرگزاری فارس طی ارتباطی با بخشدار کوهساران شهرستان راور وضعیت منطقه را بررسی کرد.

محسن مظفری اظهار داشت: با توجه به اینکه زلزله‌های بالای 5 و 6 ریشتر در منطقه بوده و این روند به تعداد بیش از 2 هزار زمین‌لرزه با شدت خفیف و شدید طی بیش از دو ماه گذشته نیز ادامه داشته مردم منطقه تقریبا تحت تاثیر بار روانی این زمین‌لرزه‌ها قرار دارند و با توجه به اینکه هجدک کانون زمین‌لرزه است و قبل از زلزله بازسازی برخی خانه‌ها انجام و سقف شیروانی دارند لرزه‌های 2.5 ریشتر به بالا کاملا احساس می‌شود.

بخشدار کوهساران با اشاره اینکه مشکل خاصی در منطقه نداریم و زمین‌لرزه امروز نیز خسارتی نداشته است، عنوان کرد: تعداد از مردم منطقه هنوز شب‌ها را در چادر می‌گذرانند و خانه‌هایی که مقاوم‌سازی شده اطمنان خاطر داریم که مشکلی پیش نمی‌آید اما تعداد 45 کانکس در منطقه توزیع شده و افرادی که ساکن دائم منطقه هستند و خانه‌هایشان آواربرداری شده در کانکس‌ها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه  تعدادی که در چادر زندگی می‌کنند از کانون زلزله فاصله دارند، عنوان کرد: همچنین تعدادی خانه‌های با ساخت بالا در منطقه هستند از جمله شهرک‌های زغال‌سنگ که مشکلات خودشان را دارند اما با توجه به دو ماهی که از زلزله اصلی می‌گذرد آرامش نسبی ایجاد شده است.

مظفری با بیان اینکه روند بازسازی سرعت بیشتری می‌گیرد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در بازدیدی که از منطقه داشت در بین زلزله زدگان روستای گورک حضور یافت که در این روستا 95 درصد کار آواربرداری انجام شده و در روستاهای گزک و روستاهای دیگر هم به ترتیب کار آواربرداری انجام می‌شود و باید خانه‌های خشتی و گلی تخریب و بازسازی شود.

بخشدار کوهبساران با بیان اینکه پرونده‌ها تشکیل شده و 50 خانه که خیلی حاد بود کار بازسازی آن آغاز شده، 10 خانه نیز اسکلت آن ریخته شده اما سردی هوا مانع در تسریع است، ادامه داد: تیمی از بنیاد مسکن کرمان در منطقه مستقر است و در روستاهای بخش کوهساران حدود 500 خانه ذیحق بازسازی تشخیص داده شده که تشکیل پرونده انجام و باید ساخته شود.

وی عنوان کرد: نیروهای هلال‌احمر در پایگاه دائمی گردنه خراسانی مستقر هستند و تا کانون زلزله فاصله حدود 12 کیلومتر دارند و بعد از وقوع زلزله در منطقه حاضر شده و بررسی و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهند.

مظفری با انتقاد از برخی جوسازی‌ها در فضای مجازی در ارتباط با زلزله هجدک و کوهبنان گفت: بهتر است رسانه‌ها با حضور در منطقه و بررسی دقیق، واقعیت‌ها را از اقدامات انجام شده و همچنین کاستی‌ها منعکس کنند و مانع سوءاستفاده برخی در این زمینه شوند.

 

ارسال نظرات