رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با رد ادعای وجود مافیای گردش مالی ۳۳ هزار میلیارد تومانی کتاب‌های درسی، گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
کد خبر: ۸۹۸۴۴۷۶
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات معاون وزیر کار درباره وجود مافیا در انتشار کتاب‌های درسی گفت: این مقام مسئول در وزارت کار در برنامه پایش در خصوص وضعیت اقتصادی صحبت کرده است و گریزی نیز به آموزش و پرورش زده و گفته است کتاب‌های درسی همه‌ساله عوض می‌شود و پشت آن مافیای گردش مالی ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

وی ادامه داد: بنده با وی تماس گرفتم و اعلام کردم کتاب‌های درسی همه ساله تغییر نمی‌کند بلکه این تغییر به صورت پلکانی بوده و بر اساس سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش موظف هستیم هر سال دو پایه را تغییر دهیم که از پایه اول ابتدایی شروع شده و درنهایت سال آینده به کتاب‌های پایه دوازدهم می‌رسد و اینکه هرساله کتاب‌های درسی تغییر می‌کند، غلط است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: منطق کتاب‌های درسی این است که هر ۵ سال یک‌بار بازنگری شود و یکی از دلایل ایجاد تحول در آموزش و پرورش این بود که بوی کهنگی از نظام آموزشی بلند شده بود، برای نمونه ۳۰ سال کتاب ریاضی عوض نشده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: منطق برنامه درسی این است که ۵ سال یک‌بار کتب درسی عوض شود، ضمن اینکه اینکه گفته شد مافیای آموزش و پرورش پشت کتاب‌های درسی است، درست نبوده و این تهمت است البته بعداً وی گفته بود منظورم مدیران ارشد نبوده بلکه مدیران مدرسه منظورم بوده است.

وی گفت: نتیجه این شد که بیان شده چنین مافیایی در کتاب درسی شکل گرفته که این‌طور نیست البته موافق هستم که در حوزه کتاب‌های کمک‌درسی، گردش مالی زیادی داریم که این گردش به جهت پررونق بودن بازار کنکور است و ما خود شاکی این موضوع هستیم؛ چراکه اهداف سند تحول را تخریب می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: رویکرد ما در کتاب‌های درسی شکوفایی فطرت با ارتقای خلاقیت است، درحالی‌که تست‌زنی خلاقیت دانش‌آموزان را از بین می‌برد و ما خود نیز شاکی این موضوع هستیم، اما به دلیل اینکه کنکور پررونق است گروهی نمی‌خواهند این فضا را از دست بدهند و به خانواده‌ها به شکل خاصی این موضوع را القاء می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال گذشته فرمودند دست‌هایی در صدد است که آموزش و پرورش رسمی را از چشم انداخته و بی‌اعتبار کند.

وی اضافه کرد: معنای این حرف این است که می‌خواهند بگویند آموزش و پرورش نمی‌تواند کار کند، کتاب و معلم ضعیف است یا برخی بگویند که آموزش و پرورش ایدئولوژیک است یا می‌خواهد مانیفست جمهوری اسلامی را به دانش‌آموز یاد دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان داشت: باید بگوییم دین ما، ایدئولوژی ماست و ما هویت اسلامی و انقلابی داریم و شهیدداده هستیم. حال آیا باید این موضوعات در کتاب‌های درسی بیاید یا نیاید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان متذکر شد: چطور می‌شود عده‌ای از آن‌طرف یک چهچهه‌ای می‌زنند و می‌گویند برای نمونه در کتاب کشور فنلاند این چیزها را نوشته‌اند اما ما وقتی می‌خواهیم شهید حججی را در کتاب درسی مطرح کنیم، می‌گویند می‌خواهند خشونت را ترویج کنند. آیا مطرح کردن شهیدان حججی و همت، خشونت‌طلبی است یا این دمیدن مقاومت و استقامت میان ملت است.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای از کتاب درسی و معلم یا برگزاری اردوها ایراد می‌گیرند و این بدل‌سازی‌ها اتفاق می‌افتد تا آموزش و پرورش رسمی از بین برود. یعنی ملیت و حکومت لطمه بخورد، اما باید بدانیم همگرایی ملی در مدرسه اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ابراز داشت: کسی که منافع ملی را نمی‌فهمد و دنبال شعار منطقه‌ای برای رأی جمع کردن سال بعد است، به آنها می‌گوییم این تخریب است، تخریبی که از بیرون هدایت می‌شود و برخی بدون توجه به این موضوع وارد این میدان بازی می‌شوند و از معلم، کتاب، محیط مدرسه و اردو ایراد می‌گیرند و در کل بیان می‌شود آموزش و پرورش ناکارآمد است و در ادامه این را در سطح ملی در نظر بگیریم، به همه نقاط ایراد می‌گیرند و نهایتاً وقتی یأس و ناامیدی پمپاژ کردیم، چه کسی می‌خواهد این موضوع را اصلاح کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد دارم نقاط ضعف را سرپوش گذاشتن حماقت است. نقاط ضعف را رندانه تشدید کردن خیانت و نقاط ضعف را مصلحانه و مشفقانه اصلاح کردند، رسالت است، اما برخی این موضوع را یادشان می‌رود.

وی افزود: در کشور نقص‌هایی وجود دارد و این رسالت ماست که آن را حل کنیم و اگر آنها را بزرگ کنیم خیانت بوده و اگر آن را نادیده بگیریم، حماقت است.

انتهای پیام/  

 

ارسال نظرات