معاون رئیس‌جمهور در جمع فعالان حوزه گردشگری ابرکوه:

ایجاد ۱۶ هزار شغل در حوزه بوم گردی‌ها تعهد سازمان میراث فرهنگی/ ثبت جهانی سرو ابرکوه اولویت سازمان میراث فرهنگی

معاون رئیس‌جمهور در جمع فعالان حوزه گردشگری ابرکوه گفت: تاکنون از تمام سهمیه کشور در ثبت جهانی میراث فرهنگی، استفاده کرده‌ایم و برای ثبت جهانی سرو ابرکوه را نیز در اولویت قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۸۹۸۴۱۳۲
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سرو ابرکوه، فاز نخست پروژه اقامتی و پذیرایی مجموعه تاریخی خانه آقازاده ابرکوه، با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور، پرهام جانفشان سرپرست صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، فاطمه دانش مدیرکل میراث استان یزد، محمدرضا صباغیان نماینده مردم ابرکوه در مجلس و مسئولان شهرستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
مونسان در این مراسم با اشاره به داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور که راه کسب موفقیت برای ایران است، اظهار کرد: صنعتی گردشگری که رتبه سوم اقتصاد جهان را دارد، پیش‌بینی می‌شود با توجه به هوشمند سازی که در حال رخ دادن است، موجب تغییرات اساسی در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی شود.
معاون رئیس‌جمهور گفت: درحالی‌که کارشناسان معتقدند گردشگری با شتاب مسیر توسعه خود را طی می‌کند، کشور ما اگرچه در این زمینه نیز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیری دارد، ولی هنوز نتوانسته است به‌جایگاه واقعی خود در این بخش برسد و لازمه این مهم توجه و حمایت همه دولتمردان را می‌طلبد.
وی با تأکید بر اینکه در جهان به ازای هر ۱۱ شغل یک شغل حوزه گردشگری وجود دارد، بیان کرد: ما نیز می‌توانیم در کشور با حداقل سرمایه ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان یک شغل در این بخش ایجاد کنیم درحالی‌که این مبلغ در سایر حوزه‌ها ۸ یا ۱۰ برابر است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: ایجاد کسب‌وکار‌های جدید با توجه به کمبود آب در کشور برای توسعه و آبادانی بخش‌های دیگر، درآمدزایی مناسب، اشتغالزایی پایدار، ایجاد مشاغل روستایی، برقراری عدالت اجتماعی که هدف نظام جمهوری اسلامی است، رفع مشکل بیکاری با سرعت‌بالا، را از مزیت‌های توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.
مونسان ضمن اشاره به تکیه اندک بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بودجه دولتی و فرابخشی بودن این حوزه تصریح کرد: این صنعت بر پایه سرمایه‌گذاری غیردولتی روبه‌پیشرفت است و با توجه به اینکه عمده بودجه دولت صرف حقوق و دستمزد می‌شود، باید همه بخش‌های تلاش کنیم تا سال ۱۴۰۴ که برنامه چشم‌انداز کشور است، شاهد حضور ۲۰ میلیونی گردشگران خارجی باشیم.
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تعهد ایجاد ۱۶ هزار شغل در بحث بوم گردی‌ها، یکنواخت کردن توزیع گردشگران خارجی و ایران‌گردی در مناطق مختلف، ترویج فرهنگ ایران‌گردی برای افرادی که سالانه سفر‌های زیادی به خارج از مرز‌های کشور دارند؛ از اهداف مهم سازمان میراث فرهنگی است.
وی به استان یزد که هدف گردشگری کشور است و داشته‌های تاریخی آن مورد اقبال گردشگران خارجی است، اشاره کرد و گفت: بحث توسعه گردشگری ابرکوه که شهری متمدن، کهن و متبرک به قدوم امام رضا (ع) است، باید در اولویت قرار گیرد.
مونسان ضمن دعوت از همه مردم کشور برای دیدن ابرکوه در آستانه عید نوروز، ادامه داد: استفاده از فضا‌ها و ساختمان‌های تاریخی در قالب بوم گردی و اقامتگاه، جهت خدمت به حوزه گردشگری و جبران کمبود‌های بخش هتلینگ و اقامتی در مناطق مختلف، اقدام مؤثری است که زمینه‌های توسعه این صنعت را فراهم می‌کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اذعان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از پروژه خانه آقازاده ابرکوه، محیطی امن، زیبا و با آرامش برای گردشگران محیا کرده است و امیدواریم ابرکوه به ابرقدرت گردشگری کشور تبدیل شود.
وی عنوان کرد: حمایت از بوم گردی‌ها و احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی به‌طور جد مورد حمایت دولت دوازدهم قرارگرفته است و در بودجه سال ۹۷، توجه خاصی به طرح‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاری غیردولتی شده است.
مونسان به معرفی ظرفیت‌های ابرکوه جهت تکمیل و راه‌اندازی پورتال جامع گردشگری تأکید کرد و گفت: تاکنون از تمام سهمیه کشور در ثبت جهانی میراث فرهنگی، استفاده کرده‌ایم و برای ثبت جهانی سرو ابرکوه را نیز در اولویت قرار می‌دهیم و حداکثر تلاشمان را برای آن انجام می‌دهیم.
محمد کاظمی نسب فرماندار ابرکوه، ضمن معرفی مختصری از ظرفیت‌های شهرستان، اظهار کرد: این شهر به دلیل فاصله زیاد با پایتخت و مرکز استان، به آنچه که در حوزه گردشگری استعداد و ستحقاقش را دارد، دیر رسیده است.
کاظمی نسب افزود: حرکت به سمت چشم‌انداز‌های صنایع‌دستی و حوزه گردشگری، نیازمند همت مسئولان شهرستانی و استانی و عنایت ویژه مسئولان کشوری است، که امیدواریم این سفر نقطه عطفی با شتاب فراوان برای رسیدن به این هدف شود.
وی گفت: تخصیص اعتبار ویژه جهت تملک و مرمت خانه‌های قدیمی، اختصاص بودجه به قلعه‌های قدیمی، تقویت کمی و کیفی نیروی انسانی مجموعه میراث فرهنگی شهرستان، احداث نمایندگی میراث در بخش تاریخی بهمن، حمایت ویژه شهرداری جهت حفاظت از بافت تاریخی، خواسته‌های مردم ابرکوه از سازمان میراث فرهنگی است.
فرماندار ابرکوه، انجام اقدامات لازم جهت ثبت جهانی سرو ابرکوه و بافت تاریخی، منقش شدن اسکناس و یا پیراهن یکی از تیم‌های ملی ورزشی به سرو ابرکوه، را از دیگر درخواست‌های مردم عنوان کرد.
ارسال نظرات