معاون اول رئیس جمهور در اردکان :

سیاست های فرهنگی؛ زیربنای توسعه و اقتصاد کشور است / بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد شود

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش تعیین کننده فرهنگ در فعل و انفعالات اقتصادی گفت: سیاست های فرهنگی، زیربنای توسعه و اقتصاد کشور است.
کد خبر: ۸۹۸۳۳۷۳
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از دو طرح صنعتی و نیروگاهی در شهرستان اردکان ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیروزی این انقلاب را می توان به عنوان یکی از اتفاقات مهم و استثنایی در دنیا دانست که با اتکا به دین الهی اسلام به وقوع پیوست که از نظر مردمی بودن و رهبری منحصر بفرد است.
وی افزود: انقلاب در این 39 سال توانست راه بسیار پیچیده و پر مخاطره ای را با سرافرازی پشت سر بگذارد و از مشکلات و فشارها عبور کند که امیدواریم روز به روز شاهد توفیقات بیشتر ملت سرفراز ایران باشیم.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مهمترین هدف هایی که ماباید به دنبال آن باشیم و در واقع از دهه 40 شروع شد این بود که ایران بایستی صنعتی بشود و برای این منظور نیازمند یک مجموعه سیاست هایی است که بخشی از این سیاست ها، سیاست های محیطی حاکم بر بخش صنعت است و بخش دیگر سیاست های درون بخشی است که باید اتخاذ شود.
وی افزود: سیاست های محیطی که می تواند بخش صنعت را به پیش ببرد بسیار تعیین کننده است. بخشی از عملکرد بنگاه های صنعتی ما تحت تأثیر سیاست های محیطی است. سیاست خارجی به اجبار عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای بر کل عملکرد اقتصاد کشور و خصوصاً عملکرد بنگاه های صنعتی است. سیاست خارجی در اختیار بخش خصوصی نیست منحصراً در اختیار دولت هاست.
جهانگیری گفت: تلاش ما در این دولت این بود که سیاست خارجی پیش برنده حرکت بنگاه های اقتصادی باشد و این بنگاه ها بتوانند از فضای تعامل با دنیا بهره مند باشند و بتوانند منابع بگیرند. ما در سال 92 یک دلار خط فاینانس نداشتیم. تا این لحظه بیش از 30 میلیارد دلار خط فاینانس امضا شده و توافق نامه مبادله شده داریم و از این میزان 12 میلیارد دلار نهایی شده است.
وی با اشاره به صادرات فولاد با کیفیت ایران گفت: در 9 ماهه سال جاری 6 میلیون تن محصولات فولادی صادر شده است که بخش عمده ای از آن به کشورهای اروپایی و صنعتی بوده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که تعیین کننده است موضوع سیاست های فرهنگی است. سیاست های فرهنگی بر همه فعل و انفعالات اقتصادی کشور و بخصوص بر عملکرد بنگاه های صنعتی کشور نقش تعیین کننده ای دارد. من تعجب می کنم از افرادی که مدعی می شوند دولت شغل ایجاد نکرد وقتی تریبونی در اختیارشان قرار می گیرد به اینکه کسی سرمایه گذاری نکند شلیک می کنند تا کسی به دنبال کار و سرمایه گذاری در کشور نباشد. سرمایه گذار باید احساس کند که هم اعتبار شخصی و هم سرمایه اش امنیت دارد. سیاست های فرهنگی زیربنای حرکت توسعه و اقتصاد کشور است.
وی گفت: سیاست های اقتصاد کلان تعیین کننده است که در اختیار دولت است. مهمترین شاخص در سیاست های اقتصاد کلان این است که آینده برای مدیر بنگاه قابل پیش بینی باشد. در کشوری که ثبات تورم نباشد کسی سرمایه گذاری نمی کند. اقتصاد کشور نباید متلاطم باشد.
جهانگیری با اشاره به وجود معادن بسیار زیاد در کشور گفت: اگر در کنار معدن بتوان توسعه را ایجاد کرد منطقه متحول خواهد شد. سیاست های صنعتی و درون بخشی هم مهم است. متأسفانه بسیاری از مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکل مدیریتی است و باید بخش عظیمی از شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شود تا این بخش میدان دار اقتصاد شود.
وی از مدیران فنی به عنوان سرمایه های مهم کشور نام برد و اظهار داشت: نگذاریم آنها دلسرد بشوند که شرکت های خارجی فوراً آنها را جذب خواهند کرد
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های استان یزد و وجود زیربناهای توسعه گفت: این استان در بسیاری از جهات برای مردم الگو است. یکی از صنایع پیشران کشور قطعاً صنایع معدنی است لذا مناطقی که سنگ آهن دارند شانس دارند که صنعت پیشران در آنجا شکل بگیرد و به دنبال آن ده ها واحد صنعتی نیز شکل خواهد گرفت. صنعت فولاد در استان یزد می تواند توسعه یابد.
وی گفت: موضوع آب مهمترین مسأله جدی برای توسعه صنایع در استان یزد است. آب محدود کننده توسعه ایران است و برای استان هایی مانند یزد محدود کننده مضاعف است. صنعت استان یزد و بخصوص صنایع فولادی راهی جز استفاده از پساب ندارند که باید مسئولین وزارتخانه به واحدهای صنعتی اعلام کنند که هیچ کس اجازه نمی دهد که آب شرب مردم قطع بشود تا در اختیار صنعت قرار بگیرد.
جهانگیری با اشاره به عدد بسیار بالای حجم پساب ایران گفت: ما فقط 30 تا 40 درصد توانستیم بازگشت آب داشته باشیم. صنعت باید با پساب بچرخد. خلیج فارس و دریای عمان دو فرصت بزرگی است که در اختیار ملت ایران قرار گرفته است که باید از آن استفاده کرد.
وی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی شرکت ها نیز مهم است که به موضوع جهانی تبدیل شده است هیچ شرکتی نمی تواند نسبت به مسائل اجتماعی اطراف خودش بی تفاوت باشد. مردم مناطق مختلف دغدغه هایی مانند محیط زیست و آلایندگی صنایع دارند. حساسیت نسبت به محیط زیست نشانه بالندگی ملت و دولت است و ما بر پافشاری در موضوع محیط زیست تأکید داریم ولی باید تدابیری اتخاذ شود که کار کشور معطل نماند.
معاون اول رئیس جمهور در پایان سخنان خود خطاب به مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملوی اردکان گفت: قدرت مردم قدرت بالایی است. باید قدر همراهی مردم را بدانیم و حرف آنها را گوش کنیم و عمل کنیم. اگر مردم دیدند که مسئولان به حرف آنها گوش نمی کنند می توانند همه کارهای ما را متوقف کنند. آقای نوریان، این درخواست های 2 میلیارد و 5 میلیارد تومانی که در این منطقه وجود دارد در مقابل اعداد شما خیلی عددی نیست. به اردکان برسید تا خداوند و مردم اینجا از شما راضی باشند.
ارسال نظرات