خبرهای داغ:
در کتاب "انقلاب اسلامی در جهرم" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است که مردم شهرستان جهرم نیز در روز ۱۲ بهمن ۵۷ به صف استقبال‌کنندگان از امام خمینی پیوستند.
کد خبر: ۸۹۸۲۹۱۶
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

وقتی خبر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور قوت گرفت، دولت بختیار برای جلوگیری از ورود امام(ره) به کلیه شرکت‌‏های هواپیمایی بین‌المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند. 

در کتاب "انقلاب اسلامی در جهرم" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است « در اعتراض به بسته شدن فرودگا‌ه‌ها و ممانعت از ورود امام به کشور، تعدادی از روحانیون سرشناس از جمله حضرات آیات: سید محمد حسینی بهشتی، سید محمود طالقانی، مرتضی مطهری، محمدجواد باهنر، محمد صدوقی، سیدعلی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، عطاءالله اشرفی اصفهانی و غیره در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند.این اقدام روحانیون برجسته مورد حمایت بسیاری از مردم و مهم‌تر از همه مراجع تقلید قرار گرفت. 

مجمع روحانیون جهرم نیز به سرپرستی آیت‌الله حق‌شناس به این نتیجه رسیدند تا گروهی از مردم جهرم دوباره به تهران فرستاده شوند و به صف متحصنین مردم در دانشگاه تهران بپیوندند. به همین خاطر به دستور آیت‌الله حق‌شناس قرار بر این شد پنج نفر به نمایندگی از اقشار مختلف مردم جهرم به تهران اعزام شوند و به متحصنین بپیوندند.

در منزل آیت‌الله حق‌شناس تصمیم گرفته شد تا آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حبیب اللهی به عنوان نماینده  روحانیت، حاج غلامعلی مهربان به عنوان نماینده فرهنگیان، ابراهیم جمالی به عنوان نماینده  کارمندان دولت، حاج تقوایی و حاج جابری به عنوان نمایندگان اصناف به تهران اعزام شوند. به آنها کارت ورود به فرودگاه از طرف آیت‌الله حق‌شناس و آیت‌الله سید حسین آیت‌اللهی داده شد تا اگر احیاناً در هنگام مدت اقامت او در تهران، امام تشریف آوردند بتوانند در فرودگاه به استقبال ایشان بروند.

این پنج نفر در ساعت 2 بعدازظهر روز 11 بهمن 1357 با ماشین پیکان شخصی آقای حاج غلامعلی مهربان از جهرم به سمت تهران حرکت کردند. اما در مسیر راه، به خاطر مشکلاتی که برای اتومبیل آنها پیش آمد، آقایان حاج تقوایی و حاج جابری که نمایندگان اصناف بودند مجبور شدند به جهرم مراجعت کنند، ولی سه نفر دیگر پس از سپری کردن مشکلات بسیار در حوالی ساعت 9:30 یا 10 صبح روز 12 بهمن به تهران رسیدند.

این در حالی بود که تحصن و تظاهرات دولت بختیار را مجبور کرد فرودگاه‌ها را باز کند. ورود نمایندگان مردم جهرم به تهران، مصادف با ورود امام خمینی به کشور پس از 15 سال بود. در این روز امام خمینی به تهران تشریف آوردند و در حوالی ساعت 9:30 صبح هواپیمای حامل امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و متحصنین در دانشگاه تهران به تحصن خود پایان دادند.

امام از فرودگاه مستقیماً به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی معروف خویش را در آنجا ایراد کردند. نمایندگان مردم جهرم هم که با تأخیر به تهران رسیدند و نتوانستند به استقبال امام در فرودگاه مهرآباد بروند، ولی موفق شدند در مقابل خیل عظیم جمعیت استقبال‌کننده از امام که چیزی حدود 6 میلیون نفر تخمین زده می‌شد، خود را به بهشت‌زهرا برسانند.

غلامعلی مهربان در این‌باره می‌گوید: «در بهشت زهرا روحانیون شرکت کننده در مراسم استقبال از امام همه صف کشیده بودند. آقای حبیب اللهی هم که نماینده روحانیون جهرم بود به میان آنها رفت و به دسته صف آنها اضافه شد. وی من را هم با خودش به دسته  روحانیون برد.»

در روز بعد حضرت امام خمینی در مدرسه  رفاه با اعضای کمیته  استقبال دیدار کردند که نمایندگان مردم جهرم هم در این جلسه حضور داشتند. امام در سخنرانی خود که در مدرسه رفاه ایراد کردند، بر لزوم حفظ وحدت تأکید کردند. علاوه بر نمایندگان مردم جهرم که از سوی آیت‌الله حق‌شناس انتخاب شده بودند، دیگر مردم جهرم هم از سایر اقشار و با هر وسیله‌ای که برای آنها ممکن بود، خود را به بهشت زهرا رسانده بودند.

 سعیدمسعودی از جمله کسانی بودند که در مراسم استقبال از امام حضور داشتند. او در این باره می‌گوید: «بالاخره امام روز 12 بهمن به تهران وارد و آن جمعیت عظیم از ایشان استقبال نمود از جمله مشکلاتی که برای آنها در این سفر به وجود آمد، مواجه شدن با کمبود بنزین بود. آقای حاج مهربان نقل می کند: به گفته یکی از کارگران پمپ بنزین مورچه‌خورت، از طرف سازمان امنیت به کلیه  پمپ بنزین‌های سراسر کشور بخشنامه محرمانه شده بود که به هیچ‌یک از ماشین‌هایی که به طرف تهران در حرکت هستند بنزین ندهند.

و اینجانب به اتفاق آقای سید محمد فرید آستانه و آقای رضا قاید شریفی در بهشت زهرا تقریباً در نزدیکی جایگاه امام بودیم. یک روز هم جهت دیدن امام به مدرسه رفاه رفتیم و سپس به جهرم بازگشتیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها