یکی از اولین دستورات اقتصادی امام پس از پیروزی انقلاب تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف کمک به ساخت مسکن محرومان بود.
کد خبر: ۸۹۸۲۶۸۳
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،   21 فروردین ماه سال 58، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) "حساب 100 امام" و "بنیاد مسکن انقلاب اسلامی" برای تأمین مسکن محرومان ، توسعه و عمران روستاها و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تشکیل شد.

متن فرمان تاریخی امام خمینی (ره)

«ملت عزیز، برادارن و خواهران دلیر و مبارز – ایدهم الله تعالی – اینک به مرحله حساسی از دوران انقلاب اسلامی خود رسیده ایم، دوران سازندگی ، دورانی که باید از ثمرات ان مردم محروم و ستمدیده ایران بهره مند شوند . دورانی که باید شکوه نظام عدل اسلامی را لمس کنید.

دورانی که باید همه دست به دست هم بدهیم تا ریشه فقر و استضعاف را بر کنید.

شما مردم شریف ایران در جریان مبارزه با اسعمار و استثمار پیروزی بزرگی بدست آورید و توانستید با اتکاء به خدای متعال و وحدت کلمه و مشارکت قشرها بر طاغوت زمان غلبه کنید و پشت اَبَر قدرت‌ها را بلرزانید، اکنون نیز با خودیاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شود و با تایید الهی یه نجات مردم مستضعف کمر همت ببندید.

در رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بوده است. بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار بانک‌ها و سودجویان و غارتگران بسر می بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند.

قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم به کلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایای بیغوله ها و اطاقک‌های تنگ و تاریک و خرابه ها بسر می برند و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان بایستی برای اجاره آن بپردازند و این میراث شوم برای ملت ما باقی مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست به گریبان است.

نظام اسلامی چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد و این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد، مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند، هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشید و بر همه مردم است که در این موارد همکاری کنند.

اینجانب حسابی به شماره یکصد (100) در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می کنم که برای کمک به خانه سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند و در هر شهر از بین افراد صالح و مورد اعتماد گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه جویی و دقت کامل خانه های ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند و در این طرح به هیچ وجه پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود.

من امید وارم همه کسانی که زمین های وسیعی در اختیار دارند به این امر مهم اسلامی و انسانی کمک کند و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کار افتد و دولت نیز تصمیمات لازم را در تامین آب و برق و آسفالت و وسایل ایاب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و دیگر نیازمندی های عمومی فراهم سازد.

بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود و نیز دولت باید در طرح‌های اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل در سطح عموم طرحهایی تهیه کند و اکنون این یک تجربه تازه از بسیج نیروی انتظامی ایمان جامعه در راه تعاون اسلامی و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهی باید از آن نیز سرافراز در آید من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از این فرمان امام خمینی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شد. طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس  بنیاد مسکن وظایفی از جمله مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با  مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده سازی آنها، کمک به تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع،  تهیه طرح‌های‌هادی و اصلاح معابر در روستاها، تهیه و ارائه طرحهای لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با  سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و مطالعه و برنامه ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی دو برنامه پنج ساله توسعه کشور دارد.

رسیدگی به محرومان و مستضعفان، توسعه عدالت اجتماعی، بسترسازی برای سازندگی کشور از جمله نکات اساسی است که گستره این ماموریت از جانب حضرت امام خمینی (ره)  بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شد.

مهمترین وظایف بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی، معاونت بازسازی و مسکن روستایی، معاونت مسکن شهری و  شرکت‌های تابعه است که در بخش عمران روستایی فعالیت‌هایی از جمله  تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک روستایی، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاه‌های روستایی، تملک و واگذاری زمین‌های روستایی، خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی، طرح تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستاهای نمونه انجام شده است.

طرح هادی روستایی به منظور هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها و... توسط بنیاد مسکن در دست اجراست، همچنین با هدف ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت مسکونی روستاها اسناد مالکیت املاک روستایی از سوی نهاد صادر می‌شود. در بخش مالکیت اماکن شهری نیز با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک سند مالکیت برای واحدهای مسکونی و املاک شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت صادر می‌شود.

بهسازی بافت با ارزش روستایی، ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی، تملک و واگذاری زمین های روستایی،  خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی، طرح بهسازی روستاهای نمونه، بهسازی روستاهای هدف گردشگری از دیگر اقدامات در دست اجرای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی 38 سال اخیر بوده است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بخشی از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی 4 دهه اخیررا بازگو کرده و ضمن بر شمردن موانع توسعه این مولود مبارک انقلاب، راه های ارتقای فعالیت بنیاد مسکن در جهت رفع مشکل مسکن محرومان را بررسی نماید.

ارسال نظرات