مسئول بسیج عشایر مشهد گفت: برای حمایت از عشایر جهت حفظ و ماندگاری عشایر و جلوگیری از منقرض شدن زندگی آنان با مشارکت سازمان محیط زیست اقداماتی انجام گرفته شده است.
کد خبر: ۸۹۸۲۴۴۸
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

علی اکبر گرمه ای مسئول بسیج عشایر مشهد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره مشکلاتی که زندگی عشایر را به سوی انقراض کشیده است اظهار داشت: عشایر در جامعه ایرانی کوچکترین خانواده ایرانی محسوب می‌شوند که ۱ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که ۸۰ درصد جمعیت ایران شهری، ۱۹ درصد جمعیت روستایی و ۱ تا ۱.۵ درصد هم جامعه عشایر هستند و این جمعیت کم همگی تولید کننده در عرصه کشاورزی و دامپروری به حساب می‌آید.

وی افزود: مهمترین مواد تولیدی برای کشور، تهیه گوشت قرمز و مواد پروتئینی به شمار می‌رود که دولت‌های پیشین و همچنین دولت دوازدهم برای تامین نیاز کشور معمولا این اقلام را وارد می‌کند. متاسفانه اگر کمی به عشایر کمک شود، آن‌ها می‌توانند با مشارکت دولت گوشت قرمز و مواد پروتئینی کشور را تامین کرده و ایران را به خود کفایی برسانند. با بی توجهی که صورت گرفته زندگی عشایری در بحران قرار گرفته و این زندگی رو به انقراض است.

مسئول بسیج عشایری مشهد در خصوص محصولات تولیدی عشایر گفت: محصولات تولید شده به دست عشایر، شناسنامه و آیین و فرهنگ جامعه ایران به حساب می‌آید لذا باید به محصولاتی مانند صنایع دستی، محصولات چرمی، دوخت لباس‌های ایرانی و موارد دیگر، همگی مورد توجه عموم جامعه قرار بگیرد تا این میراث ملی فراموش نشود.

گرمه ای تاکید کرد: همچنین برای حمایت از عشایر جهت حفظ و ماندگاری عشایر و جلوگیر از منقرض شدن فرهنگ آنان با مشارکت سازمان محیط زیست اقداماتی انجام گرفته شده است.
ارسال نظرات