فاطمه پورفاطمی:

بازتوانی ۱۵ درصد زنان سرپرست خانوار در مازندران

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران گفت: بهزیستی مازندران با حمایت‌ های همه جانبه سالانه بیش از ۱۵ درصد حدود ۸۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار را بازتوان و ازسیکل مستمری بگیری خارج نموده تا زمینه ورود برای زنان سرپرست خانوار جدید پشت نوبت فراهم شود.
کد خبر: ۸۹۸۱۹۴۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سختی زندگی زنان سرپرست خانوار آنقدر زیاد است که دیگر توانی برای آن ها باقی نگذاشته است.

مریم ۴۰ ساله به علت از دست دادن همسر خود در حادثه تصادف برای دو فرزندش هم پدر و هم مادر است.

او دو فرزند ۱۲ و ۸ ساله دارد و باید مخارج تحصیلی آن‌ ها را هم تامین کند.

مریم در یک آشپزخانه کار می‌ کند و می‌گوید: ماهانه ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌ کند و در نیمه ماه شرمنده دو فرزندش می شود.

کبری ۲۹ ساله همسرش را به علت بیماری سرطان از دست داد و با سه فرزندش زندگی می‌ کند و تنها درآمد آن‌ ها از طریق کمیته امداد و یارانه است.

اولویت زنان سرپرست خانوار رفع مشکلات اقتصادی و تامین آینده خود و افراد تحت تکفل آنان است.

زنان سرپرست خانوار به ویژه در روستا‌ها به دلیل مواجهه مستقیم با کار سخت که مجبور به انجام آن هستند، بسیاری از ظرافت‌ های زنانه و دلخوشی‌ های روزانه خود را رها می‌ کنند.

انواع کار‌های داخل خانه و نگهداری دام و کشاورزی، جزئی از زندگی زنان روستایی است که در کنار کار درآمدزایی احتمالی زن سرپرست خانوار قرار می‌ گیرد.

برخورداری از رفاه اجتماعی با رعایت اصل کرامت و منزلت انسانی، حق هر شهروند ایرانی است و این موضوع الزام می سازد که در در اقتصاد کلان کشور طرح بیمه مستمری زنان خود سرپرست و بد سرپرست اجرایی شود.

مریم و فاطمه تنها دو نمونه‌ هایی از بانوان سرپرست خانوار در مازندران هستند که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما همین مشکلات سبب شد تا مسئولان مازندران به فکر چاره باشند.

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

مریم جمشیدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: تسهیلات لازم به زنان سرپرست خانواری که فضای کسب و کار خانگی ندارند، پرداخت می‌ شود.

وی با بیان اینکه به منظور توانمند سازی زنان سرپرست خانوار دوره‌ های آموزشی برگزار می‌‌شود و به افراد متقاضی آموزش‌ های فنی و حرفه‌ ای داده می‌ شود.

جمشیدی گفت: ارتقای سطح مهارت در اجتماعی، سلامت و رفاه آن ها، ایستگاه‌ های سلامت ویژه این بانوان، قرار گرفتن این بانوان در نمایشگاه‌ های مختلف و ایجاد فضایی رایگان برای فضای کسبب و کار این بانوان از دیگر اقدامات برای این بانوان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه ۸ میلیارد تومان تسهیلات در سه سال اخیر پرداخت شد، افزود: بیش از ۷۰۰ زن سرپرست خانوار از این تسهیلات بهره‌ مند شدند.

وی گفت: اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با طرح مسائل و مشکلات حوزه زنان و خانواده به دستگاه‌ های اجرایی سعی می‌ کند گام‌ های موثری برای حل مشکلات بر دارد.

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

 

فاطمه پورفاطمی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران در گفتگویی گفت: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شامل زنان با همسران فوتی ویا معلول و معتاد، مطلقه و هرگز ازدواج نکرده می‌شود که بیشتر این زنان نیز در سنین میانسالی قرار دارند، ۴۳ درصد در دهک پایین، ۲۶ درصد باسواد، ۶۰ درصد دچار مشکلات جسمی و روانی هستند و ۴۷.۵ درصد از آن‌ها به صورت انفرادی زندگی می‌ کنند.

وی افزود: ۴۲ درصد از زنان تحت پوشش حمایتی بهزیستی و کمیته امداد مطلقه هستند و حدود ۴ درصد از زنان سرپرست خانوار مازندران نیز که تحت پوشش چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند هرگز ازدواج نکردند.

پورفاطمی، توانمندسازی زنان، جلوگیری از افزایش این قشر، برخورداری از بیمه‌ های اجتماعی، کاهش آسیب و بهبود و ارائه خدمات حمایتی را از جمله اقدامات انجام شده توسط ارگان‌های حامی در حوزه زنان سرپرست خانوار برشمرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران گفت: بهزیستی مازندران با حمایت‌ های همه جانبه سالانه بیش از ۱۵ درصد حدود ۸۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار را بازتوان و ازسیکل مستمری بگیری خارج نموده تا زمینه ورود برای زنان سرپرست خانوار جدید پشت  نوبت فراهم شود.  

پور فاطمی افزود: بیش از ۱۳ هزار زنان سرپرست خانوار در  مازندران  زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۶ هزار و ۱۸  زن سرپرست خانوار تحت پوشش  خدمات مستمر سازمان بوده و کمک هزینه زندگى دریافت میکنند  و قریب به ۷ هزارو ۲۸۷  زن سرپرست خانواراز خدمات حمایتی غیر مستمر برخوردار هستند.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید از سال ۹۶ بنا بر دستورالعمل جدید، مستمری مددجویان بهزیستی افزایش ۵/۳ برابری داشت که برای خانوار‌های یک نفره مبلغ ۱۴۸ هزار تومان و برای خانواره‌های ۵ نفر به بالا مبلغ ۴۶۵ هزار تومان مستمری به حسابشان واریز می‌شود.  

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران با بیان اینکه تمامی زنان سرپرست خانوار حتی آنان که در پشت نوبت مستمرى قرار دارند، از بیمه سلامت ایرانیان برخوردار هستند، افزود: تعداد ۲ هزار و ۸۶ نفر از این زن سرپرست خانوار از بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌باشند که تا پنج سال دیگر بازنشسته خواهند شد و از مستمری بازنشستگی برخوردار خواهند شد.  

پور فاطمی گفت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند با آموزش حرفه آموزی از طریق سازمان فنی و حرفه ایی زمینه را برای  اشتغالزایی  آنان فراهم کند که تا با پرداخت تسهیلات ۴ درصدی خود اشتغالی از ۵ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان  به زنان سرپرست خانوار آن‌ ها را از نظر اقتصادی توانمند سازد و از چرخه مستمری خارج کند.  

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

زنان سر پرست خانوار قشر آسیب پذیر جامعه هستند، چرا که از نظر وضعیت اقتصادی ٤٣ درصد زنان سرپرست خانوار در دو دهک پایین درآمدى جامعه قرار دارند.

با حمایت همه جانبه از زنان سرپرست خانوار می‌ توان علاوه بر کاهش مشکلات معیشتی آن ها، کارآفرینی و اشتغال را هم در جامعه گسترش داد.

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

سختی زندگی بر دوش نحیف زنان سرپرست خانوار سنگینی می کند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار