ورزشگاه منطقه رجایی مشهد تبدیل به پاتوق معتادان شده است

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد گفت: در منطقه شهید رجایی مشهد ورزشگاهی ساختند که استفاده نمی‌شود و تبدیل به مرکز مصرف مواد مخدر شده در حالی که اگر به این امر توجه شود و از معتاد شدن حتی یک جوان جلوگیری شود بسیار ارزشمند است.
کد خبر: ۸۹۸۱۶۰۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ مهدی خدابخشی ظهر امروز در نشستی خبری که در سالن کنفرانس موسسه فرهنگی شهرآرای مشهد برگزار شد، اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر امر یکجانبه و یک‌سویه نیست و برای تحقق آن نهاد‌های مختلفی با هم همکاری دارند که یکی از نهاد‌ها مجموعه قضایی هر منطقه، شهر یا استان ۱‌ی است.

وی افزود: در مدت ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، تعداد ۲۴ هزار و ۶۱۰ پرونده مرتبط با مواد مخدر و قاچاق کالا وارده به دادسرا و ۲۵ هزار و ۱۸۳ پرونده خروجی بوده که در مدت مشابه امسال ۲۱ هزار ۸۶۶ پرونده وارده و ۲۲ هزار و ۱۰۴ فقره خروجی درباره همه حوزه‌های مرتبط با مواد مخدر نظیر معتادان متجاهر، قاچاق کالا و ارز، مشروبات داشتیم.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد درباره آمار مقابله با باند‌ها و خرده فروش‌ها تصریح کرد: در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۸ کیلو توسط پلیس مواد مخدر و ۲۲۱۲ کیلو توسط فرماندهی انتظامی مشهد و امسال ۱۱ هزار ۹۷۳ کیلو توسط پلیس مواد مخدر و ۳۷۷۱ کیلو توسط فرماندهی انتظامی مشهد کشفیات مواد مخدر در این شهر داشتیم.

خدابخشی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون، ۹۲۷ نفر تعداد دستگیری متهمین توسط پلیس مواد مخدر و ۱۲۹۴ نفر توسط فرماندهی انتظامی مشهد مقدس بوده است.
 
وی با بیان اینکه پلیس مبارزه با مواد مخدر پلیس یک نهاد تخصصی و فرماندهی انتظامی به صورت کلی پاسگاه‌ها و کلانتری‌های شهر را زیر پوشش دارد گفت: از ابتدای امسال ۱۸ باند مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و ۴ باند توسط فرماندهی انتظامی مشهد منهدم شده‌ که از این باند‌ها ۵۶ متهم و ۱۰۴ دستگاه خودرو توسط پلیس مواد مخدر و ۱۷ متهم و ۹ خودرو توسط فرماندهی انتظامی مشهد دستگیر و توقیف شده اند.

خدابخشی با اشاره به اینکه مجموع کشفیات پلیس مواد مخدر استان و فرماندهی انتظامی مشهد نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش داشته ادامه داد: بیشترین کشفیات مربوط به انهدام باندی در خردادماه امسال با کشف ۹۱۰ کیلو تریاک و دیگری ۷۷۸ کیلو مورفین و ۴۸۸ کیلو تریاک در مردادماه امسال بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال با همکاری پلیس مواد مخدر خراسان رضوی و فرماندهی انتظامی مشهد ۳۸۳ مرکز فروش و عرضه مواد مخدر در مشهد و در مجموع ۴۵۱ مرکز در استان پلمپ شده که از ابتدای دو سال گذشته تاکنون ۱۱۰۴ مرکز را شامل می‌شود.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۲۱۶۸ بوته شاهدانه و ۶۱۵۷ بوته خشخاش در سطح استان خراسان رضوی کشف شده افزود: پلیس راه‌آهن استان از ابتدای امسال ۲۰ کیلوگرم انواع مخدر را کشف و در این رابطه ۵۳۱ نفر متهم دستگیر کرده،  همچنین کشفیات گمرک خراسان رضوی در حوزه مواد مخدر از ابتدای امسال ۳ کیلوگرم شیشه، ۸ کیلو هروئین و ۶ کیلوگرم بذر شاهدانه بوده است.

خدابخشی خاطرنشان کرد: مرکز ترک اعتیاد زنان ما از ابتدای سال ۹۶ تا امروز ۸۱۱ نفر پذیرش داشته که از این تعداد ۴۷۵ تحویل خانواده، ۲۹۷ نفر ترخیص و ۹ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و به‌طور کلی ۷۸۱ نفر جمع کل ترخیصی‌های ما از این مرکز است ضمن اینکه بانوان پذیرش شده امسال ۸ نفر و پارسال ۱۰ نفر باردار بودند که تمامی آن‌ها خدمات درمانی را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه بطور میانگین ۱۵ نفر از معتادین مرکز زنان به خیاطی و ۸ الی ۱۰ نفر نفر در گلخانه کار می‌کنند، افزود: درباره فرزندان معتادین که والدین امکان نگه‌داری آن‌ها را نداشتند سال گذشته ۱۲ نفر و امسال ۵ نفر توسط مرکز بانوان ما به بهزیستی تحویل داده شدند.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد درباره اقدامات انجام شده توسط پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای سال تاکنون گفت: ۱۶ مورد طرح استانی در این راستا انجام‌شده که جمع ارزش ریالی آن در ۱۰ ماهه اول امسال بیش از ۲۰۷ میلیارد ریال با رقم دقیق ۲۰۷.۴۸۹.۷۴۵.۸۷۷ ریال بوده که ۵۷۹ نفر متهمین دستگیر شده و ۱۵۱ دستگاه خودروی توقیف شده در این زمینه از ابتدای امسال داشتیم.

وی با اشاره به افزایش ۲۷۲ درصدی کشفیات قاچاق لوازم بهداشتی و آرایشی افزود: از جمله کشفیات ۱۰ ماهه امسال، ۹۶۴ هزار و ۳۷ فقره لوازم آرایشی و بهداشتی، ۲۱۱۲ دستگاه لوازم خانگی، ۵۲۲ قبضه سلاح، ۳۰۸ هزار و ۱۶۹ ملبوسات، ۴۱۰ هزار و ۷۳۰ متر پارچه،  ۱۰ هزار و ۷۲۰ کیلو آرد، یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۹۹۸ لیتر فرآورده‌های نفتی، ۹۵ هزار و ۲۶۰ بطری مسکرات، ۴۵ دستگاه خودرو، ۳۹۶۸ راس احشام است.

خدابخشی خاطرنشان کرد: ۲۴۲۲ نفر متهمین دستگیر شده از ابتدای سال ۹۶ در این حوزه هستند ضمن اینکه ۳۷ مورد باند قاچاق نیز متلاشی شده است.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با بیان اینکه بیشترین حجم کالای قاچاق شامل کالا‌های آرایشی بهداشتی، پوشاک خارجی، پارچه و قطعات یدکی می‌شود گفت: در زمینه مشروبات الکلی خارجی در ده ماهه ابتدایی سال ۹۵ کشفیات ۲۰ هزار و ۲۲۶ لیتر بوده که در ۱۰ ماهه ۹۶ به ۱۶ هزار و ۸۲۳ لیتر رسیده ۱۶ درصد کاهش داشته است، اما در زمینه مشروبات دست‌ساز کشفیات سال گذشته در ۱۰ ماهه نخست ۶۷ هزار ۷۴۸ لیتر بوده که در مدت مشابه امسال به ۷۸ هزار و ۴۳۷ لیتر رسیده و ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: امسال در زمینه قاچاق تجهیزات دریافت ماهواره تعداد ۳۴ هزار و ۵۳۶ مورد کشفیات داشتیم و متهم دستگیر شده در این حوزه ۱۳۵ نفر بوده است.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد ادامه داد: ارزش ریالی کالا‌های قاچاق سال گذشته سال ۹۵، ۱.۲۵۸.۹۷۵.۹۲۸.۲۰۰ ریال بوده و سال ۹۶، ۱.۳۷۶.۶۹۲.۶۵۶.۰۰۰ ریال که در مقایسه نشان از ۹ درصد افزایش ارزش ریالی کشفیات دارد.

وی با انتقاد از اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از رسالت اصلی خود دور شده گفت: این نهاد متشکل از چندین دستگاه و اداره است و برای ایجاد هماهنگی بیشتر در این امر تاسیس شده و در واقع رسالت شورا تسهیل شرایط افرادی که در امر مبارزه با مواد مخدر خدمت و جان فشانی می‌کنند از طریق برنامه‌ریزی و حمایت بود، اما خروجی کار آن مشهود و ملموس نیست.

خدابخشی افزود: ما انتظار داریم این شورا از پلیس و آن ماموری که ممکن است در این راه جانش را از دست دهد یا مبتلا به بیماری شود حمایت مادی و معنوی انجام دهد اما امروز فلان بازیگر را سفیر فرهنگی مبارزه مواد مخدر تعیین می‌کنند که اصلاً اطلاعی در این زمینه ندارد یا بودجه‌ای تصویب می‌کنند و پروژه تحقیقاتی انجام می‌شود، اما در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

وی ادامه داد: برای مثال در منطقه شهید رجایی مشهد ورزشگاهی ساختند که استفاده نمی‌شود و تبدیل به مرکز مصرف مواد مخدر شده در حالی که اگر به این امر توجه شود و از معتاد شدن حتی یک جوان جلوگیری شود بسیار ارزشمند است.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد درباره مراکز فروش مواد مخدری که پلمپ شده و دوباره پس از مدتی شروع به‌کار می‌کنند گفت: این موارد بسیار کم و انگشت‌شمار است اگر اتفاق بیفتد مجددا با بازه زمانی طولانی‌تر پلمب می‌کنیم تا زمانی که دیگر محل برای فروش و عرضه مواد برایشان به‌صرفه نباشد.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با موادمخدر همدلی، وحدت و همگرایی بسیار خوبی بین دستگاه قضایی، پلیس و سپاه وجود دارد و طرح‌های مشترک بسیاری انجام می‌شود که قابل تقدیر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار