خاکدان گفت: هنرمندان انقلابی ما کسانی بودند که بدون وجود آنها نمی توانستیم تصوری از وقایع انقلاب داشته باشیم.
کد خبر: ۸۹۸۰۹۲۴
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع تبارشناسی هنر انقلاب در ارتباط تلفنی با واحد خاکدان هنرمند و پیشکسوت نقاشی روانه آنتن شد.

خاکدان در ابتدای برنامه گفت: برخورد هنرمندان در پدیده انقلاب هم مانند دیگر اتفاقات متفاوت بود. عده ای آثارشان حالت شعاری دارد. بعضی ها خیلی عمیق تر به رویداد ها نگاه کرده و شرایط را ثبت کردند و برخی ها هم نظاره گر بوده و فضای آن دوران را در کارهایشان نشان می دادند.

وی افزود: هنرمندان انقلابی ما کسانی بودند که بدون وجود آنها حداقل از نظر بصری نمی توانستیم هیچ نوع تصوری از وقایع انقلاب داشته باشیم. خیلی از هنرمندان علاوه بر همگام بودن با مردم حرکت های حسی و اجتماعی داشتند و در ‌تحرک خیلی از اقشار مردم موثر بودند.

هنرمند و پیشکسوت نقاشی تصریح کرد: هنرمندان انقلابی در آن زمان جوان بودند و حتی اگر مستقیما موضع گیری سیاسی نداشتند به هر حال شرایط بر روی آثارشان تاثیر زیادی داشت.

خاکدان بیان داشت: اگر ما بخواهیم هنر نوگرا داشته باشیم طبیعتا رفتار های هنرمندانه ما باید مطابق با طرز کارمان باشد ولی متاسفانه این کمتر در کار ما دیده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشخصه های مهم هنرمند مدرنیسم قاطعیت در جهت گیری کارهایش است گفت: ما این موضوع را کمتر در تاریخ هنرمان داشته ایم یعنی حتی پیشکسوتان قبل از انقلاب هم که به نوعی می توان کارهایشان را مدرن در نظر گرفت نهایتا موضع گیری های سنتی در هنرشان داشتند.

هنرمند و پیشکسوت نقاشی کشورمان در پایان اظهار داشت: به هر حال ما مسلمان و ایرانی و وابسته به یک سری رفتارها هستیم و اثر هنری خلق شده ما هم بی تاثیر از این رفتار نیست و هنرمندان ما همواره به سنن و آداب و رفتارهای اجتماعی احترام می گذارند.

 

ارسال نظرات