معلمانی که در طرح خرید خدمات آموزشی هستند، ماه هاست بدون هیچ حقوقی سر کلاس درس حضور می یابند تا دانش آموزی به دلیل نبود معلم از تحصیل بازنماند اما خود بدون حقوق مانده اند.
کد خبر: ۸۹۸۰۸۹۰
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان، گروه جامعه: طرح خرید خدمات آموزشی چند سالی است که در مناطق محروم کشور اجرا می‌شود. مجری اجرای این طرح موسسات غیردولتی هستند. در این طرح، موسس با دریافت سرانه آموزشی دانش‌آموزان را که اکثرا در مناطق محروم تحصیل می‌کنند، تحت آموزش‌های رسمی دوره‌های تحصیلی قرار می‌دهد‌. آموزش‌وپرورش هزینه‌های مربوط به هر دانش‌آموز را به موسس بخش خصوصی پرداخت می‌کند و تمام هزینه‌های آموزش از جمله پرداخت حقوق معلمان بر عهده بخش خصوصی است.

 این طرح توانسته تا حدودی مشکل کمبود معلم دانش آموزان مناطق محروم را حل کند اما همانند دیگر طرح های آموزش و پرورش با کمبود بودجه رو به رو شده است.

معلمانی که در طرح خرید خدمات آموزشی هستند، ماه هاست بدون هیچ حقوقی سر کلاس درس حضور می یابند تا دانش آموزی به دلیل نبود معلم از تحصیل بازنماند.

۴ ماه است  هیچ حقوقی نگرفته ام

یکی از نیروهای خرید خدمات آموزشی استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر می گوید: ۴ ماهی است که حقوقی دریافت نکرده ام.

وی ادامه می دهد: در طرح خرید خدمات آموزشی، از نیروهای بومی تحصیل کرده استفاده می شود این موضوع موجب ارتقای کیفیت مدارس محروم می شود اما تاخیر در حقوق ها انگیزه را از معلمان می گیرد‌.

این معلم روستایی بیان می کند: زندگی در مناطق محروم سخت است حالا حقوق هم دریافت نکنیم چگونه می توان چرخ زندگی را بچرخانیم. با وجود اینکه ماههاست حقوق دریافت نکرده ام اما با عشق سر کلاس درس حاضر می شوم.

در ماه های اخیر نیز تعداد زیادی از نیروهای خرید خدمات آموزشی در شهرستان های مختلف نسبت به تاخیرهای چند ماهه در دریافت حقوق خود اعتراض کردند آنان خواستار بیمه شدن و واریز حقوق به موقع بودند.

حقوق معلمان در خزانه است

رییس سازمان مدارس غیردولتی به خبرنگار مهر درباره معوقات می گوید: ماه ها است که وزیر آموزش و پرورش و بنده پیگیر احقاق حق نیروهای خرید خدمات آموزشی هستیم. مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفته اند که حقوق تامین اعتبار شده است اما در خزانه  مانده است.

وی ادامه می دهد: تعداد ۲۱۰ هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی هستند. در روزهای اولیه اجرای طرح خرید خدمات، ضوابطی را مشخص کرده ایم. خیلی از موسسین کارکرا با آن مبنا دنبال می کنند.

زینی وند اضافه می کند: فرد تا موسس نباشد مجری اجرای طرح خدمات قرار نمی گیرد. یکی از شاخص ها نیز جذب نیروی متعهد است که رعایت می‌شود. در این موضوع مشکلی نداریم از لحاظ نیروی انسانی و کیفیت آموزشی این مدارس مورد تایید است‌.

وی با صراحت مشکل اجرای طرح خدمات آموزشی را 
 معوقات پرداخت نیروی انسانی می داند و می گوید: حقوق ها به تاخیر می افتد. انصافا با وزیر آموزش و پرورش خیلی پیگیر هستیم‌ هفته گذشته گفتند پرداخت می شود. اعتبار حقوق در خزانه مانده است.

نیروهای خرید خدمات آموزشی بیمه می شوند

رییس سازمان مدارس غیردولتی بیان می کند: اگر هزینه ها پرداخت نشود، موسسینی باید بیایند که امکان پرداخت حقوق داشته باشند. سامانه خاص مدارس خرید خدمات ایجاد کرده ایم. در این سامانه نحوه ی پوشش بیمه ای مدارس خرید خدمات در نظر گرفته شده است. حتما باید معلمین براساس آن سامانه تحت پوشش بیمه قرار گیرند. فرمول مشخص شده  بر اساس حق الزحمه است. همچنین موسسین که به عنوان مجری اجرا قرار می گیرند باید شرایط و ضوابط را  داشته باشند.

حل مشکل حقوق معلمان با تصویب بودجه ۳۰۰ میلیاردی 

وی بیان می کند: امسال در بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف برای خرید خدمات آموزشی اختصاص یافته است. اگر این ردیف تصویب شود در پرداخت حقوق مشکلی نخواهیم داشت‌.

همچنین، ماه گذشته علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پیگیری وضع پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی خبر داده بود و گفته بود؛ کارهای اداری در خزانه انجام شده تا معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی طی روزهای آینده پرداخت شود. اعتبار در نظر گرفته شده برای پرداخت این معوقات 70 میلیارد تومان است که با توجه به طی شدن روند اداری به زودی به حساب معلمان واریز خواهد شد.

ماه ها است مسئولان آموزش و پرورش از پیگیری و وعده پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات آموزشی خبر می دهند. اعتبار باید از سوی  سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد. گویا مسئولان این سازمان  به مسئله پرداخت به موقع حقوق معوقات فرهنگیان اهمیت نمی دهد‌. 

تاخیر در پرداخت حقوق ها، موجب بی انگیزگی معلمان و ایجاد تنش در زندگی آنان می شود. نباید واریز حقوق جزو آخرین اولویت های مسئولان مربوطه قرار گیرد.

مهر/

ارسال نظرات