با آغاز فصل زمستان، بی توجهی آموزش و پرورش به وضعیت سیستم گرمایشی مدرسه روستای محروم ظهیرآباد دغدغه جدی معلمان و والدین دانش‌‏آموزان اهالی این روستا شده است.
کد خبر: ۸۹۸۰۸۸۰
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اگر چه در مه ولات از برف و باران و خبری نیست، ولی راه و رسم طبیعت سوز و سردی خود را دارد و در حالی که در مدارس سطح شهر‌های فیض آباد و شادمهر به دنبال تبدیل سیستم گرمایشی از بخاری به شوفاژ هستند آموزش و پرورش مه ولات از اتاق‌های گرم اداره برای دانش آموزان روستای ظهیر آباد بخش شادمهر مشق بی مهری دیکته می‌کند و در ۲۴ کیلومتری شهر فیض آباد و در ۵ کیلومتری مرکز بخش شادمهر شهرستان مه ولات روستای ظهیرآباد مدرسه‌ای با ۴۰ دانش آموز دختر و پسر در کلاس‌های بدون امکانات گرمایشی و آموزشی مشق مشکلات می‌نویسند.

با آغاز فصل زمستان، بی توجهی آموزش و پرورش به وضعیت سیستم گرمایشی مدرسه روستای محروم ظهیرآباد دغدغه جدی معلمین و والدین دانش‏ آموزان اهالی این روستا شده است.

با این حال شرایط نامناسب مدرسه این روستا معضلی است که بی ‏توجهی مسولان آموزش و پرورش مه ولات به آن می‏تواند سلامت و ایمنی قشر آینده ‏ساز کشور را به خطر بیندازد و با توجه به سرد شدن هوا باید بیش از پیش به این مسئله توجه کرد.

نکند خدای نکرده شاهد حادثه‌ای دیگر مانند آتش‌سوزی مدرسه روستای «سفیلان» در استان چهارمحال‌وبختیاری که در آن به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی ۱۳ دانش‌آموز دختر و پسر کلاس جان باختند، یا مدرسه «شین‌آباد» در پیرانشهر که ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند وهمچنین آتش‌سوزی مدرسه درودزن در فارس بود که عواطف مردم را جریحه‌دار کرد.

اکنون در مه ولات هم بیش از ۴۰ دانش آموز و ۳ معلم مدرسه دبستان مدرسه شهید منصوری روستای ظهیرآباد مه ولات نیزمشکلاتی از جمله کمبود فضای آموزشی، نبود وسایل گرمایشی در فصل زمستان و… بی نصیب مانده اند و گرمای کلاس نابسامان درس را با والوری تامین می‌کننند که هر لحظه آبستن حوادث ناگوار و آتش سوزی را می‌دهد و آنچه که اگر شعله آشکاری ندارد، ولی دل هر وجدان آگاهی را می‌سوزاند

پدر یکی از دانش آموزان پایه اول ابتدایی دبستان شهید منصوری می‌گوید: شاید باورش سخت باشد، ولی دراین ایام که ھوای زمستان بسیار سرد است، در کلاس فرزندمن فقط یک چراغ نفتی وجود دارد جای تعجب است این حد ازبی مسئولیتی از مدیر آموزش و پرورش مه ولات و درحالی که خود در اتاق گرم نشسته است و چطور به خود اجازه می‌دھد ۴۰ طفل معصوم از سرما بلرزند؟

این روستایی یادآور شد: دانش آموزان ھر روز با لباس ھای خیلی گرم به مدرسه می‌روند. آیا گوش شنوایی ھست.

مدیر مدرسه شهید منصوری روستای ظهیرآباد در گفتگو با خبرنگار… افزود:ازسال ۹۲ مسولیت مدرسه شهید منصوری را به عهده گرفتم و عقیده شخصی خودم این بود جایی خدمت کنم بتوانم جدا از تدریسی که برای بچه‌ها دارم کار خیری در کنار تدریس برای دانش آموزان انجام بدهم.

خانم فاطمی افزود:از زمان ورودم به این مدرسه مخروبه بود حتی شیشه‌های درب کلاس‌ها شکسته بود و محوطه مدرسه پر از شن، سنگ و ماسه بود که اغلب بیشتر دانش آموزان در زنگ تفریح با مشکلات روبه رو می‌شدند.

وی افزود:به واسطه کمک خیرین کف مدرسه را توسط شهرداری شادمهر کف مدرسه بتن ریزی شد و همچنین با کمک آقای قاسمی رئیس بیمه ایران مدرسه را بیمه و یک دستگاه آبگرمکن اهدا کرد.

فاطمی یادآور شد: بعد از کمک‌های مردمی هرچند اندک توانستم در فضای مدرسه تغییراتی ایجاد کنیم و الان تنها مشکل ما معلمان و دانش آموزان سرمای مدرسه است.

این مدیر اظهار دادشت:با توجه به قدیمی بودن مدرسه ظهیر آباد بر اثر تخریب مدرسه هیچ وسیله گرمایشی در مدرسه نداریم و با چراغ نفتی کلاس‌ها را تا اندازه‌ای می‌توانیم گرم کنیم و خطرناک بودن نفت یک روز اگر دیرتر متوجه می‌شدم مدرسه آتش گرفته بود.

این مدیر ادامه داد:با دو سه نفر از خیرین بخش شادمهر در خصوص ساخت یک مکان آموزشی برای این روستا صحبت کردم که خیرین در ابتدا من امیدوار کردند و حتی قول کمک از دیگر خیرین هم دادند

وی اظهار کرد:با همکاری مردم روستا زمینی توسط یکی از اهالی این روستا به نام آقای بیگ زاده به مدرسه اهدا شد و همچنین با مهندس شیردلیان در مورد ساخت و نظارت به صورت رایگان صحبت کردم مهندس شیردلیان باتوجه به محروم بودن روستا تمام کار‌های روستا قرارشد به صورت رایگان انجام بدهد.

وی گفت:هزینه خرید سوله ساختمان مدرسه جدید به ۴۲ میلون تومان اعتبار نیاز داشتم که با چند خیر صحبت کردم و خیرین از تربت حیدریه بودند گفتند فقط برای تربت حیدریه کمک می‌کنیم و روستای ظهیرآباد جزء مه ولات است و ساخت مدرسه جدید متوقف شد.

مدیر مدرسه شهید منصوری خاطرنشان کرد:مهم‌ترین مشکل در حال حاضر سرمای مدرسه است، چون مدرسه باید تخریب شود و مسولان می‌گویند مدرسه قدیمی و فرسوده است باید شوفاژنصب شود وا لان از کمترین امکانات گرمایشی برخوردار هستیم و نفت خطرناک است

معلم پایه دوم و سوم دبستان شهید منصوری با اشاره به مشکلات زیادی در این مدرسه وجود دارد، گفت:یکی از اساسی‌ترین نیاز یک مدرسه حداقل باید داشته باشد داشتن محیط مناسب است که مدرسه روستای ظهیرآباد از محیط مناسب آموزشی برخوردار نمی‌باشد.

گلبافت افزود:مشکلی که به شدت معلمان و دانش آموزان را آزار می‌دهد نبود امکانات و لوازم مناسب گرمایش این مدرسه بوده و صبح رسما زمانی مدرسه شروع می‌شود و سر کلاس هستیم به دلیل سردی بیش از حد کلاس درس همه بچه‌ها با پالتو و کلاه هستند و اساسا توان حرکت کردن از معلم و دانش آموز گرفته شده است.

وی تصریح کرد:ما معلمان می‌خواهیم آموزش بدهیم به بچه‌ها و دانش آموزان سردی هوا مانعی می‌شود برای ارائه کردن آموزش و مرتب بچه‌ها سردی هوا را به ما متذکر می‌شوند.

این معلم یادآور شد:وقتی بچه‌ها در کلاس درس کلاه دارند صدای معلم خوب را متوجه نمی‌شوند یا محدودیت حرکتی که برای دانش آموزان به وجود آمده امکان استفاده درست و مناسب و نوشتن با مداد برای آن‌ها مشکل کرده است.

علی گلبافت خاطرنشان کرد:نبود وسایل گرمایشی در این مدرسه باعث شده تا طرف صبح که یک تایم بسیار عالی برای آموزش می‌باشد را از دست بدهیم.

وی به نبود دفتری در خور و شان مدیر و معلمین این مدرسه اشاره کرد و افزود:هر معلمی نیاز به زمانی دارد که بتواند مطالب خودش را آماده و یا اصتراحت کوتاهی داشته یا ریکاوری شود برای بهتر بتواند به کلاس برگردد که متاسفانه این مدرسه این چنین مکانی یا دفتری ندارد و دفتر و کلاس درس به شدت سرد و این مسئله باعث شده بازدهی آموزش ما معلمین در کلاس کاهش پیدا کند.

معلم پایه دوم و سوم این دبستان گفت:علاوه بر این مشکلات سردی هوا باعث شده بچه‌ها مرتب سرما بخورند و این سرماخوردگی پیاپی سبب غیبت دانش آموزان در کلاس گردیده است و نیامدن بچه‌ها به مدرسه باعث افت تحصیلی و پیشرفت آن‌ها شده است

علی گلبافت گفت: این مسائل همه دست به دست هم داده تا آن بازدهی ما از دانش آموزان انتظار داریم به ثمر نرسد.

از مسولین شهرستان انتظار داریم از این مدارس از نزدیک ببینند و مدارس فقط مدارس داخل شهر فیض آباد نمی‌باشد تا اینکه امکانات زیادی داشته باشند و مدرسه روستا‌ها هم نیاز به حداقل امکاناتی دارد و گرم بودن کلاس درس انتظار و توقع زیادی نیست که دانش آموزان از رئیس آموزش و پرورش و مسولان استان دارند.

معلم کلاس چهارم، پنجم و ششم این مدرسه دوباره به سردی هوا اشاره می‌کند و می‌گوید: سرمای زیاد در کلاس‌ها و دفتر مدرسه می‌باشد.

خانم سراج خاطرنشان کرد: کمبود فضای آموزشی، نبود امکاناتی اولیه، محرومیت از تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و صد‌ها مورد دیگر در واقع همان مشکلاتی است که هم اکنون گریبان گیر دانش آموزان و معلمین مدرسه شهید منصوری ظهیرآباد می‌باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها