سردار فضلی با اشاره به خدمات رسانی سپاه و بسیج به زلزله زدگان استان کرمانشاه گفت: اسکان مردم 300 روستای زلزله زده کرمانشاه توسط سپاه و بسیج صورت گرفت.
کد خبر: ۸۹۸۰۸۶۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به عملکرد انقلابی و جهادی بسیجیان سلحشور در آواربرداری، امدادرسانی، ساخت اسکان های موقت و اقدامات متعدد عمرانی، پزشکی، و فرهنگی و ... در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، دقایقی پیش، نشست خبری سردار علی فضلی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده به منظور ارائه عملکرد سازمان بسیج مستضفعین در این اتفاق تلخ در محل سازمان بسیج مستضفعین با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.


در این نشست خبری، سردار فضلی با عرض تسلیت مجدد به بازماندگان زلزله کرمانشاه گفت: ابتدا کانون اصلی حادثه زلزله در استان کرمانشاه خیلی مشخص نبود و به سرعت براساس تفحصی که عزیزان انجام دادند، معلوم شد که کانون اصلی زلزله در شهر سر پل ذهاب و در شهرهای مجاور مثل قصر شیرین، گیلانغرب، اسلام آباد و... است که در این حادثه، مردم در این شهرها دچار خسارت شدند.


وی ادامه داد: بعد از وقوع زلزله،مدیریت بحران کشور که با سرعت تشکیل جلسه دادند وعزیزانی از سپاه و بسیج، هلال احمر، وزارت کشور، استانداری، ارتش جمهور اسلامی ایران، نیروی انتظامی و همه سازمان ها و اداراتی که مسئولیت خدمات رسانی را به ویژه وزارت بهداشت و درمان به عهده داشتند، همه بسیج شدند.

با فرمان امام خامنه ای همه ظرفیت ها پای کار آمدند


سردار فضلی تاکید کرد: بعد از وقوع زلزله، فرمان امام خامنه ای فرمانده کل قوا برای کمک و امداد رسانی به مردم استان کرمانشاه صادر شد و همه ظرفیت ها پای کار آمدند و در مرحله امداد و نجات که همان 36 ساعت اول، معنا و مفهوم جدی تری را دارد، همه حضور داشتند و همانطور که در دوران دفاع مقدس، به منازل مردم کرمانشاه آسیب وارد شد، در زمان زلزله هم وارد شد.


فضلی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده تاکید کرد: تمام ظرفیت ها برای کمک رسانی به مردم به کار گرفته شد و نیروی زمینی سپاه، نیروی هوا فضای سپاه که فرماندهان عزیز هر دو نیرو هم در محل مستقر شدند، قرارگاه سازندگی حضرت خاتم الانبیا(ص) و سپاه استان کرمانشاه و... با تمام توان خود، به زلزله زدگان کمک کردند و گروه های امدادی بیمارستان های صحرایی که برای مراسم اربعین حسینی در حال آماده باش بودند، در این وضعیت به کمک مردم شتافتند و عزیمت پیدا کردند.


وی افزود: در شرایط بحرانی استان کرمانشاه، یک تصمیم کلانی گرفته شد و بین شهرو روستا، تفکیکی را قائل شدند وقرار شد که شهر سر پل ذهاب را با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران و تمام دستگاه هایی که به آنها کمک می کنند، در شهر سر پل ذهاب و در دشت ذهاب مستقر شوند و روستاها را به سپاه و بسیج واگذار کنند.

ابتدا 240 روستا را واگذار کردند


سردار فضلی ادامه داد: بعد از مرحله امداد و نجات که همه در این امر ثواب، شریک هستند؛ موضوع اسکان اضطراری براساس تفکیک شهر و روستاها مشخص شد و به ما ابتدا 240 روستا را واگذار کردند که امر ساخت اسکان اضطراری برای مردم را انجام دهیم که به 300 روستا رسید و توفیق خدمت رسانی به هموطنان عزیز شیعه و اهل سنت داشتیم و خدمات می رساندیم که این توفیق با گسترش سپاه های 32 گانه استانی، عینیت بیشتری پیدا کرد.

رمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه عنوان کرد: همه رده‌های سپاه استانی با محوریت بسیج سازندگی  وگروه‌های جهادی به کمک سپاه نبی اکرم خدمت رسانی شروع شد؛ کار اسکان اضطراری مانند چادر وسایل گرمایشی خورد و خوراک و خدمات بهداشتی روحی و روانی جز این موارد قرار گرفت.

وی اعلام کرد: در روز شهادت امام رضا در 28 آبان ماه قرار شد قرارگاه خدمات رسانی به نام شهید جعفری شهید شاخص 1396 و اولین فرمانده سپاه کرمانشاه است که محل شهادت این شهید در منطقه‌ای میان سرپل دهاب  قصرشیرین است برای اسکان موقت تشکیل شد.

سردار فضلی تصریح کرد: قرار شد هر مکانی که دولت و بنیاد مسکن تعیین کردند ما برای خانوارهایی که آنها تعیین می‌کنند کانکس نصب کنیم.

بنا شد قرارگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا 8000 کانکس را آماده کنند

جانشین سازمان بسیج گفت: در روز 29 آبان که حضور مقام معظم رهبری در میان مردم زلزله زده داشتیم بعد از دیدار ایشان با مردم در دیدار با مسئولین و دست‌اندکاران خدمات رسانی و  تاکیدات و  زمانبندی که برای اسکان موقت از عزیزان اخد شد که بنا شد قرارگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا 8000 کانکس را آماده کنند و هر محدوده‌ای را بنیاد مسکن و مسئولین شهری اعلام کنند برای ساخت 8000 کانکس را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه سپاه های استانی و مسئولین استانی کمک استان‌های خود را با منطقه زلزله زده می آورند تصریح کرد: در موضوع اسکان موقت و کانکس کار از هفته اول آغاز شده است. مسولیت در کمک به زلزله زدگان با دستگاه های ذیربط از جمله بنیاد مسکن است و سپاه و بسیج به کمک آنها رفته اند.


ظرف 38 روز این کانکس ها نصب شد


فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه ادامه داد: از وعده 45 روز که قرار بود به کمک قرارگاه خاتم برای ساخت و نصب هشت هزار و سیصد کانکس بود، ظرف 38 روز این کانکس ها نصب شد، بیش از دویست دانشجوی دانشگاه امام حسین به کمک قرارگاه خاتم و سپاه های استانی مشغولند و 5046 کانکس مردمی خریداری شده نصب و تحویل زلزله زده ها شده است.

وی افزود: بیش از هزار و هفتصد سرویس بهداشتی در روستاها نصب شده است و بیش از هفتصد واحد حمام سیار نصب شده است.

سردار فضلی تاکید کرد: ماموریت ما زودتر از موعدی که خدمت مقام معظم رهبری مطرح شده بود انجام شد؛ اعلام آمادگی کردیم برای کمک به اسکان دائم زلزله زده و منتظر جوابیم و تا الان درخواستی از ما صورت نگرفته است.

«در حال حاضر تنها سازمان بهزیستی برای کمک به ساخت اسکان دائم مددجویانشان درخواست داده که صحبت شده و انتظار داریم بنیاد مسکن زودتر کارها را راه بیندازد، امیدواریم دولت و بنیاد مسکن و استانداری تمایل نشان بدهند و از این ظرفیت مردمی بسیج استفاده کنند».

سردار فضلی  گفت: ما در موازات این کار از حدود 5 آذر کار و خروجی آغاز شده است من دست مردم را می بوسم که این اظهار همدردی و لطف مردم برای انتقال نیاز های زلزله زدگان به ویژه کانکس را کردند.

32 سپاه استانی سرعت امداد رسانی را با اولویت مناطق سرد سیر شروع کردند

فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه عنوان کرد: 32 سپاه استانی به فرمان سردار جعفری و سردار غیب پرور با سرعت امداد رسانی را با اولویت مناطق سرد سیر شروع کردند.

سردار فضلی اظهار داشت:همه‌ کانکس‌هایی که به زلزله زدگان کرمانشاه دارای شناسنامه و مشخص است که این کانکس اهدایی از کدام شهر و منطقه به زلزله‌زدگان است.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: بعد از زلزله کرمان بخشی از نیروها برای کمک رسانی به زلزله زدگان کرمان اعزام شدند.

سردار فضلی اعلام کرد: در حوزه خدمات رسانی تلاش‌های زیادی شد البته نمی‌گویم صد در صد انجام شد اما اگر به موردی رسیدیم نیازهای آن را صد در صد بر طرف کردیم.

وی عنوان کرد: آن چیزی که دولت از ما توقع داشت جغرافیایی به جمعیت 56542 در قالب 15904 خانوار بود و هر چیزی ما می‌گوییم در این قالب و جعرافیا است.

سردار فضلی با بیان اینکه 5046 کانکس مردمی خریداری شده بود و منطقه اعزام شده بود، گفت: استان آذربایجان شرقی 688 خانوار شامل 2511 جمعیت را تحت پوشش دارد و دیگر استان‌ها هم به همین نحو مردم زلزله را تحت پوشش قرار دادند.

جانشین سازمان بسیج گفت: یکی از نقاط قوت ما این است که توانستیم تمام استان‌ها را سازماندهی کنیم و از تمام ظرفیت‌های استفاده کنیم.

سردار فضلی تصریح کرد: ما به قرارگاه حضرت خاتم  برای ساخت 8300 کانکس در این جغرافیا  کمک کردیم و بیش از 200 نفر از دانشجویان دانشگاه امام حسین در ساخت سکو و نصب به کمک آمدند.

وی گفت: ماموریت ما که در دیدار با مقام معظم رهبری 45 روز وعده داده شده بود را زودتر به اتمام رساندیم و ما بعد از اتمام آن اعلام آمادگی کردیم که کمک به اسکان دائم مردم عزیزم کمک کنیم و منتظریم.

نمیدانم چرا از ظرفیت 4000 مهندس عمران جهادی استفاده نشد

سردار فضلی اظهار داشت: 4000 مهندس عمران جهادی بسیجی ما اعلام آمادگی کردند که برای اعلام میزان خسارت کمک کنیم اما متاسفانه نمی‌دانم به چه دلیلی از این ظرفیت استفاده نشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز نهم بهمن ماه هم برای آخرین بار به دولت برای کمک به اسکان دایم زلزله زدگان اعلام آمادگی می‌کنیم.

ارسال نظرات