خبرهای داغ:
دبیر شورای حفاظت از منابع آب اهر در نشست مشترک اعضای شورای تامین و این شورا از شناسایی و تخریب بیش از 650 چاه غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۸۰۶۹۰
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل عطازاده از شناسایی و تخریب بیش از 650 چاه غیرمجاز خبرداد و اظهار کرد: در راستای وظایف ذاتی این مدیریت که وظایفی حاکمیتی و بازدارنده است، با وجود مراعات تمام محدودیت‌ها و مشکلات کشاورزان، در راستای ادای وظایف قانونی طی سال‌های اخیر و از سال 91 تا حال حاضر، این تعداد چاه غیرمجاز در شهرستان پس از طی فرآیندهای قانونی و یا با جلب نظر صاحب چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

 وی گفت: این اقدام به طور جدی باعث جلوگیری از خشک شدن دبی پایه سایر چاه‌های دارای پروانه در سطح شهرستان شده است و در همین راستا تعداد 298 مورد معرفی متخلفان به مراجع قضایی ویک‌هزار و164 مورد صدور و پیگیری اخطاریه رفع تخلف و حدود 300 مورد توقیف موتورپمپ‌های غیرمجاز و 40 مورد شناسایی تخلیه آلاینده‌ها و نخاله‌ها همچنین صدور اخطاریه به آنها با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها عملیاتی شده است.

عطازاده افزود: با این اقدامات حدود 9 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در آب و بالغ بر 35 هکتاراراضی آزاد شده از بستر و حریم رودخانه‌های شهرستان محقق و یا در شرف آزادسازی است.

وی گفت: با توجه به محدودیت شدید در بخش آب و جهت جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان دارای حق و حقوق قانونی، به این ارقام راضی نیستیم و از کشاورزان و باغداران انتظار داریم جهت رعایت حال نسل‌های آینده و جلوگیری از بحران آب، به طور جدی در این زمینه با بخش آب همراه شده و از حفر چاه غیرمجاز و یا برداشت‌های غیرمجاز از آب به طور جدی خودداری کنند چرا که ادامه این روند ما را با بحران بزرگ و غیرقابل برگشتی مواجه خواهد کرد.

این مقام مسئول از همه کشاورزان خواست به جهت توجه جدی به توصیه‌های فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، از کشت محصولات با نیاز آبی بالا به خصوص لوبیا و توسعه باغات به طور جدی خودداری کنند که قطعا سال در پیش رو با محدودیت‌های بسیار شدید در بخش آب روبه‌رو هستیم.

عطازاده اعلام کرد: آنچه امروز و در شرایط جاری کمبود آب لازم و حیاتی است، تغییر نگرش به نحوه مصرف و جهش در راستای ارتقای بهره‌وری آب و بالابردن راندمان آب است که تمام بخش‌های مصرف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی متناسب با سهم تخصیص و درجه اهمیت باید در این راه همراهی کنند.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب اهر تاکید کرد: ارتقای مدیریت بهینه مصرف آب یک عزم همگانی می‌خواهد که امیدواریم با بسیج عمومی این خواسته به یک فرهنگ تبدیل شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها