عده ای کور دل، رویای این را در سر می‌گذرانند که 40 سالگی انقلاب اسلامی با پایان و شکست آن همراه است.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۷۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

به گزارش سرویس بسیج اساتید خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام تویسرکانی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، با حضور در سازمان مرکزی بسیچ اساتید کشور در جمع مدیران و کارکنان این سازمان به ایراد سخن پرداخت.

در آغاز نشست، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید ضمن خوشامدگویی گفت: امروز میزان و سرعت تحولات و اشراف معرفتی- ادراکی سپاه و بسیج نسبت به تحولات دیگر حوزه های تخصصی جلوتر و البته انقلابی تر است. البته همچنان نسبت ما با ولی فقیه، نسبت قوه به فعل است؛ یعنی امام جامعه در وضعیت فعلیت قرار دارند و ما در وضعیت بالقوه گی، از این رو ما به سهم خود تلاش می کنیم از حیث سرعت و کیفیت خود را به وضعیت قابل قبولی در تراز انقلاب اسلامی و ملاک های مورد مطالبه ولی امر برسانیم.

وی افزود: سازمان بسیج اساتید در دوران جدیدبا کمک دیگر استادان سراسر کشور، سازمان جدید کاری خود را در نسبت شاخص های گفته شده با مردم استخراج کرده است؛ این که اساساً "بسیج اساتید در هندسه جمهوری اسلامی و تمدن ایرانی- اسلامی به چه کار می آید"، ایفا گرچه نقشی است و "چه مسئله ای را باید محور فعالیت خود قرار دهد"، لاجرم این سازمان بر مبنای یک چارچوب نظری و برای مؤثر بودن به الگوی راه اندازی اندیشکده های راهبردی مسئله محور در دو سطح استانی و ملی، در کنار بالغ بر 700 کانون بسیج اساتید در دانشگاه های سراسر کشور دست یافته و برنامه ریزی تحول خواهانه و اثربخش خود را در این راستا ساماندهی کرده است.

حجت الاسلام تویسرکانی نیز ضمن اشاره به ایام الله دهه فجر و 39 سالگی انقلاب اسلامی، به ضرورت جریان شناسی تاریخی قیام امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: عده ای کور دل، رویای این را در سر می‌گذرانند که 40 سالگی انقلاب اسلامی با پایان و شکست آن همراه است. در حالی که انقلاب اسلامی در آغاز شکوفایی خود قرار دارد، حجم نفرت پراکنی رسانه های ضدانقلاب و لیدرهای این جریان، حاکی از خیال خام دشمنان داخلی و خارج کشور نسبت به خاتمه نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است. از این رو امروز وظیفه همه ما در سطوح فردی و ساختاری، اینست که به تبیین ریشه های انقلاب اسلامی، آثار و دستاوردهای آن بپردازیم تا عمق مسائل برای توده های مردم خوب تشریح شود.

وی ادامه داد: هر چالشی، ریشه و بنیانی دارد؛ ریشه چالش امام با سلطنت پهلوی نیز نه به مسایل مادی که در صدر آن به مسئله استقلال و رهایی از ظلم و استبداد بازمی‌گردد. گواهش این است که وقتی در تاریخ به جستجوی اولین مواجهه علنی و جدی امام با حکومت پهلوی مراجعه می‌کنیم، امام از مسئله "استقلال خواهی" مبارزه را شروع می کند؛ آنگاه که در سخنرانی ششم آبان ماه 1343 در مدرسه فیضیه که مقارن با روز ولادت حضرت فاطمه(س) بود با تکیه بر آیه استرجاع می فرمایند: " انالله و اناالیه راجعون. من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم، قلب من در فشار است؛ این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده ام خوابم کم شده ناراحت هستم، ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کرده اند، و چراغانی کردند، عزا کردند و دست‌جمعی رقصیدند. ما را فروختند، استقلال ما را فروختند. قانونی در مجلس بردند؛ در آن قانون اولا" ما را ملحق کردند به پیمان وین و ثانیا الحاق کردند به پیمان وین! که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده هایشان، با کارمندهای فنی شان، با کارمندان اداری شان، با خدمه شان، با هر کس که بستگی به آنها دارد، اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین افزود: امام خمینی (ره) در ادامه تبیین قیام استقلال طلبانه خود گفتند: اگر یک خادم امریکایی، اگر یک آشپز امریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیر پا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاه های ایران حق ندارند محاکمه کنند! باز پرسی کنند! باید برود امریکا! آنجا در امریکا ارباب ها تکلیف را معین کنند! ". لذا ریشه بنیادین چالش امام با پهلوی، مسئله استقلال و رهایی از استعمار خارجی و  استبداد داخلی بود.

وی با تبیین قانون استعماری کاپیتولاسیون به عنوان مبنای اختلاف امام با سلطنت پهلوی عنوان کرد: کاپیتولاسیون سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع و شهروندان بیگانه به نماینده حقوقی دولت بیگانه است؛ این حق اول بار در سده ۱۹ میلادی برای حمایت از کارگزاران دولت‌های استعماری تصویب شده است. در ادواری از تاریخ ایران، تا قاجاریه و بعد در اوایل پهلوی اول، این قانون برای شهروندان کشورهای انگلیس، فرانسه و روسیه در ایران اعمال می شد؛ اما محمدرضا پهلوی در ازای دریافت یک وام 200 میلیون دلاری از آمریکا حاضر شد پنهانی، این قانون را به مجلس سنا و شورای ملی برده و در مهرماه 1343 دوباره آن را تصویب کند. اینجاست که امام(ره) طی اقدامی تاریخی به افشاگری و وطن فروشی پهلوی پرداخته و فریاد حراج کشور و مملکت بدست این عمال را به گوش توده مردم می رساند.

وی با تأکید بر بنیان قرآنی این حرکت اعتراضی امام(ره) نسبت به تصویب قانون کاپیتولاسیون، اظهار داشت: حرکت امام(ره) براساس یک مبنای قرآنی شکل گرفت؛ اینکه خداوند در آیه 141 سوره مائده می فرمایند: " لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً". یعنی مومنان نباید اجازه دهند که کفار برایشان مسلط شوند؛ و قانون کایپیتولاسیون عینا در راستای استیلای همه جانبه کفار بر مردم مسلمان ایران بود.

وی در ادامه افزود: این یک واقعیت مهم است و باید برای مردم تبیین شود که حرکت امام(ره) نه صرفاً بخاطر رفع تبعیض ها و حلّ مسائل معیشتی و یا رسیدن به رفاه، امکانات و امثال اینها بلکه چالش اصلی امام بر سر «بردگی و آزادگی» بود. اینکه ملت ایران ذلیل نباشد. این نقطه محوری قیام امام(ره) است که باید خوب دیده شود و بازگو گردد.

حجت الاسلام تویسرکانی پس از این و در بخش دوم صحبت ها، با اشاره به آشوب‌­های اخیر و سازماندهی پشت پرده دشمنان و منافقین در شهرهای مختلف کشور، به موضوع پاسداری از انقلاب اسلامی و توجه به توطئه های دشمنان و منافقین اشاره کرده و افزود: ما باید هوشیار باشیم و زمینه هایی که سبب خیال بافی دشمن برای تجاوز به این کشور می شود را از میان برداریم. باید ریشه ها و دستاوردهای انقلاب را به خوبی برای نسل جوان تبیین کنیم. باید به نسل جدید بگوییم که اگر روزی مردمان کوفه به خاطر سیاست های فریبکارانه و عملیات روانی با دستان خود امیر المومنین علی(ع) را به مسلخ بردند و آماده پذیرایی از معاویه ای شدند، همین غفلت بیشترین مرارت ها و ستم ها را بر مردم کوفه و بلاد اسلامی وارد کرد امروز نیز در صورت عدم توجه به جهاد تبیین و نهضت روشنگری و از دست دادن انقلاب اسلامی، باید منتظر معاویه های زمانه بود. کسانیکه از مردم انقلابی ایران عقده و نفرت دارند و مترصد فرصتی هستند تا انتقام خود را از ملت شهیدپرور ایران بگیرند لذا باید مراقبت کرد و نباید با سیاه نمایی های افراطی، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفت. اصلاح طلبان و اصولگرایان و سران برخی جناح ها نباید برای رقابت با یکدیگر خدمات و کارآمدی جمهوری اسلامی را مورد تردید قرار دهند و چنین وانمود کنند که بخش کوچکی از فساد و بدعملی ها در بعضی جاها در کشور غلبه دارد؛ واقعیت این است که فساد وجود دارد امّا مدیران پاک، قضات پاک و متخصصین پاک بی شمارند و غلبه با این افراد است.

وی با اشاره به حوزه فعالیت سازمان بسیج اساتید در این زمینه عنوان کرد: به عنوان مثال، ایران در رتبه علمی جهانی جایگاه 16، در پیشرفت فناوری جایگاه 79 و در رتبه بندی پیشرفت اقتصادی جایگاه 100 را در میان تمام کشورهای جهان داراست.این نشان می دهد که کشور با این عقبه علمی می تواند علم و فناوری را در اقتصاد ملّی ایران به کار گیرد و سبب رشد اقتصادی کشور شود و رتبة اقتصادی ایران نیز تعالی پیدا کند اینها حاکی از 4 دهه تلاش پس از انقلاب اسلامی است. امروز 180 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه، 4 میلیون و سیصدهزار دانشجو و 2700 مرکز آموزش عالی در کشور داریم. این درحالیست که تا اوایل انقلاب، در درمانگاه های کشور ما پزشکان هندی و بنگلادشی مشغول بودند اما امروز کشور ما در زمره کشورهای مهاجرپذیر در حوزه پزشکی ا ست که برای درمان و تحصیل به ایران می آیند. این مظاهر پیشرفت که حاصل تلاش جهادی در انقلاب اسلامی و نتیجه تزریق روحیة خودباوری توسط امام(ره) است را باید قدر دانست و تبیین و بازگو کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر نقطه اصلی جبهه مبارزه با جریان کفر و استبداد در«جنگ نرم» گفت: قطعا در تقسیم بندی سطوح قدرت به سخت، نیمه سخت و نرم، قدرت نرم در اولویت و مسئله اصلی است. بالحمدلله بسیج اساتید در این زمینه می تواند مؤثر واقع باشد و نقش بسزایی ایفا کند این "قدرت نرم" بود که توانست انقلاب جوانان انقلابی ایران را با دستان خالی در جلوی ارتش پنجم دنیا و ارتش اول خاورمیانه یعنی رژیم شاه، پیروز کند. قدرت نرم در این تعبیر یعنی تغییر نگرش مردم ایران نسبت به حکومت پهلوی و اعتقاد به وعده الهی و به رهبری الهی. امروز هم همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده اند، عرصه حساس و مهم مبارزه همین جبهه جنگ نرم است. اینکه میخواهند با بحران آفرینی در سطوح کارآمدی و مشروعیت نظام، نسل جوان را نسبت به انقلاب و ارزش های آن بدبین کنند. درست نقطه ای که مردم کوفه در زمان امیرالمومنین(ع) از آن ضربه خوردند؛ یعنی ذهنیتی که معاویه با ابزار نیرنگ و فریب توانست برای مردم زمانه ایجاد کند. امروز با تماشاچی بودن کار جلو نمی رود. باید با مردم صادق بود و با انصاف و واقع بینی، نقاط ضعف و قوت در کشور را توأمان دیدو شجاعانه مورد تبیین قرار داد و از اصل انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن دفاع کرد.

وی در پایان با اشاره به نگاه تحوّلی جدید در سازمان بسیج اساتید خاطرنشان کرد: این رسم صداقت و جوانمردی است که همه ما در موقعیت و مسوولیتی که داریم به کمک نظام و انقلاب بشتابیم. این کشور حاصل خون بیش از 220 هزار شهید و 500 هزار جانباز است؛ آن را براحتی از دست ندهیم. باید به کمک مدیران و مسوولان سازمان بسیج اساتید بشتابیم که کمک در هرشکل و نوع آن، نهایتاً مشارکت در پیشبرد مسیر انقلاب اسلامی است.

ارسال نظرات