مسؤول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان سمنان گفت: شجره طیبه صالحین به کادرسازی دوباره برای انقلاب می‌اندیشد امروز باید جریان‌سازی فرهنگی در کشور تقویت شود.
کد خبر: ۸۹۸۰۰۳۵
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از گرمسار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی میری در جمع سرگروه‌های حلقه‌های صالحین در حسینیه امام خمینی (ره) سپاه گرمسار، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که حلقه‌های صالحین کارگاه تربیت انسان است، اظهار داشت: تربیت انسان مؤمن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین درواقع، به‌ منزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج)، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب‌ شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی و دینی است.

وی بیان کرد: شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، درصدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

مسؤول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان سمنان بیان داشت: پیشینه تاریخی اجرای شجره طیبه صالحین یا همان تشکیل حلقه‌های تربیتی معرفتی، بیش از همه به صدر اسلام در مسجدالنبی، مسجد قبا و سایر مساجد مکه و مدینه برمی‌گردد؛ روش تربیتی و معرفت‌افزایی در جریان صالحین نیز به تمام و کمال، به مشی عملی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سیره اولیای خدا و بزرگان دین برمی‌گردد.

میری گفت: نظام‌واره شکلی صالحین، نشستن حلقه‌ای افراد را در جلسات به چند دلیل مورد تأکید قرار داده است؛ اول آنکه در نظام حلقه‌ای برای هیچ‌کس، صدر و ذیل و بالا و پایین قائل نمی‌شویم و تمامی اعضای گروه را در مقام تعلیم و تربیت و نیز در مرتبه پرورش و تزکیه، تقریباً هم‌رتبه یکدیگر فرض می‌کنیم که به‌این‌ترتیب، همه اعضای گروه به یک اندازه برای آموختن و تعالی و رشد و کمال و معرفت در خود احساس نیاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه دراین‌باره، در آموزه‌های دینی می‌خوانیم که در صدر اسلام نیز، گاهی وقتی فردی به دنبال رسول خدا (ص) در مسجد می‌آمد، قبل از اینکه اصحاب، ایشان را معرفی کنند، خودش از ترتیب نشستن افراد نمی‌توانست حضرت را بشناسد، که این امر، حاکی از نشستن حلقه‌ افراد در آن جلسات است.

مسؤول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان سمنان اضافه کرد: دوم آنکه در نظام نشستن حلقه‌ای و دایره‌وار، همه اعضای گروه در مباحث شرکت داده می‌شوند و ترس و واهمه احتمالی افراد خجالتی و کم‌رو برای سخن‌گفتن و ابراز عقیده، در فضای صمیمی و به‌دوراز هرگونه تکلف حلقه تربیتی، از بین خواهد رفت و بر این اساس تمامی حاضران فرصت حضور در حلقه را به‌منظور رشد و ارتقای دانش و بصیرت خود مغتنم می‌شمارند.

میری بیان داشت: سوم آنکه در نظام حلقه‌ای، برای سرگروه که نقش مبلغ یا همان پیام‌رسان دینی را ایفا می‌کند، امکان بهره‌برداری از اثرگذارترین شیوه تبلیغ و آموزش، یعنی همان تبلیغ چهره به چهره، سینه به سینه یا به تعبیر روایات اسلامی بالمشافهه فراهم می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی نیاز به کادرسازی دارد و دولت اسلامی نیاز به مدیر دارد و این مدیران باید از حلقه‌های صالحین باشند و ساخت این مدیران فقط در حلقه‌های صالحین شکل می‌گیرد.

ارسال نظرات