بعد از اين که ميرزاي شيرازي ميزان تأثيرگذاري فتواي خود در تحريم تنباکو را از زبان شهيد آيت الله مدرس مي‌شنوند شروع به گريه مي‌کنند؛ از ايشان مي پرسند چرا گريه مي کنيد؛ پاسخ مي دهند، و دليل گريه و ناراحتي خود را مي گويد.
کد خبر: ۸۹۷۹۹۵۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
 
 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از مشرق، يکي از اساتيد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با مرکز خبر حوزه با اشاره به فرارسيدن سالروز فتواي تاريخي تحريم تنباکو توسط ميرزاي شيرازي، اظهار داشت: يکي از عوامل مهم سقوط رژيم طاغوت در ايران، قدرت هاي مردمي برگرفته از نفوذ کلام مراجع تقليد و علماي دين بود.

حجت الاسلام و المسلمين سيدابراهيم ميراحمدي خاطرنشان ساخت: مراجع تقليد و علماي دين در طول تاريخ شيعه، به خاطر پايگاه مردمي و نفوذ کلام و انديشه و تفکرشان در ميان مردم، همواره قدرتي انکار ناپذير بوده اند.

عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور قم تصريح کرد: يکي از مراجع بزرگ شيعه که قدرت خود را در طول تاريخ نشان داده است، ميرزاي شيرازي بود که با فتواي تاريخي تحريم تنباکو، قدرت انکار ناپذير مراجع تقليد و علماي دين و نفوذ کلام و انديشه دين در ميان مردم مسلمان را اثبات کرد.

* نفوذ فتواي ميرزاي شيرازي تا کاخ ناصرالدين شاه

وي افزود: مرحوم ميرزاي شيرازي وقتي فتواي تاريخي تحريم تنباکو را از شهر سامرا که محل زندگي شان بود، صادر کردند، نفوذ اين فتوا به اندازه اي بود که تمام شيعيان به آن عمل کردند و حتي در حرم سرا و کاخ ناصرالدين شاه قليان ها شکسته شد.

حجت الاسلام و المسلمين ميراحمدي، گفت: ناصرالدين شاه هر چه تلاش کرد نتوانست مانع از نفوذ فتواي مرجع تقليد بزرگ زمان ميرزاي شيرازي شود؛ او وقتي از زنان حرم سراي خود با عصبانيت مي پرسد که چرا قليان ها را مي شکنيد؟، پاسخ مي شنود که همان مرجع تقليدي که با فتواي خود ما را به تو حلال کرد، با فتواي خود استفاده از تنباکو را حرام اعلام کرده است.

وي در ادامه سخنان خود، تصريح کرد: نکته اي در صدور فتواي تاريخي تحريم تنباکو توسط ميرزاي شيرازي و تأثير انکارناپذير آن در جامعه آن روز جهان تشيع وجود دارد که بايد براي آن به ذکر داستاني از شهيد آيت الله مدرس که توسط دختر ايشان و در مصاحبه اي مطرح شده، بپردازم.

امام جمعه شهرستان بندپي، در بيان داستان مذکور گفت: زماني که مرحوم آيت الله سيدحسن مدرس، طلبه جواني بودند، به سامرا رفته تا با مرحوم ميرزاي شيرازي ملاقات کنند؛ بعد از اين که ميرزاي شيرازي از نام و نشان شهيد مدرس مي پرسد و مي‌فهمد که اهل اصفهان ايران است، از اوضاع و احوال ايران از او مي پرسد که شهيد آيت الله مدرس در پاسخ مرحوم ميرزاي شيرازي، مي گويد: فتواي شما در ايران غوغا به پا کرده و همه مردم حتي در قصر ناصرالدين شاه قليان ها را شکستند؛ بعد از اين که ميرزاي شيرازي اين سخنان را از شهيد آيت الله مدرس مي شنود شروع به گريه مي کند؛ شهيد آيت الله مدرس از ايشان مي پرسند که چرا گريه مي کنيد من فقط واقعيت هاي ايران را عرض کردم؟؛ ميرزاي شيرازي نيز در پاسخ به شهيد آيت الله مدرس مي فرمايند من از اهميت دادن مردم به سخن عالمان ديني ناراحت نيستم، بلکه گريه و ناراحتي من به اين دليل است که دشمنان اسلام که تا کنون نمي دانستند قدرت اسلام در کجاست، از امروز فهميدند؛ و از اين رو از همين امروز براي شکستن قدرت اسلام کار مي کنند.

* قدرت اسلام در نفوذ تفکرات علماي دين است

حجت الاسلام و المسلمين ميراحمدي در پايان گفت: واقعا قدرت اسلام در نفوذ تفکرات مراجع تقليد و علماي دين است و از اين رو بايد همواره نسبت به اين جايگاه احترام و اهميت ويژه اي قائل باشيم.

ارسال نظرات