نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس در خصوص مشکلات طرح ساماندهی کولبران، گفت: قبل از دستور بررسی و اجرای این طرح، باید زیرساخت‌های لازم در مرز‌های رسمی فراهم می‌شد و در صورت عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها، این طرح با مشکل مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۷۹۹۳۲
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محسن بیگلری  در خصوص طرح ساماندهی کولبران، اظهار کرد: بر اساس این طرح، کولبران با دریافت کارتی می‌توانند بار‌های خود را از طریق ماشین و ترانزیت و در مرز‌های رسمی جابه جا کنند.

وی افزود: از این طریق کولبران ماهانه درآمدی خواهند داشت و رقمی که دولت در نظر گرفته به آن‌ها پرداخت خواهد شد و مرز‌های رسمی باشماق، سیرانبند و در آینده هم بازارچه سیف سقز نیز به مرکزی برای تجارت کولبران تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس عنوان کرد: مسئله مهم در خصوص این طرح فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل در این مرزهاست که در حال حاضر امکان کار و کسب ارتزاق چند هزار نفر در روز را ندارند.

وی اعلام این طرح را تصمیمی عجولانه از سوی وزیر کشور دانست و گفت: این طرح کاملا خام است و در صورتیکه بستر لازم برای کار کولبران به شیوه‌ای آسوده فراهم نشود، فایده‌ای نخواهد شد.

بیگلری تاکید کرد: وزیر کشور قبل از اعلام این مسئله باید به استانداران دستور می‌داد زیرساخت‌ها را فراهم کنند و پس از بازدید میدانی و تایید آمادگی مرزها، دستور به اجرایی کردن آن می‌داد.

وی این طرح را دارای مزایا و معایبی دانست و بیان کرد: تعلق گرفتن بیمه تامین اجتماعی، امنیت جانی کولبران، نجات از برف و سرما و کشته شدن و سایر خطراتی که در کمین آن‌ها بود، با اجرایی شدن این طرح حل خواهد شد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس نگرانی بازاریان از گرانی قیمت اجناس به دلیل عبور از گمرک را از جمله معایب این طرح دانست و افزود: اجرایی شدن این طرح نباید به بازاریان شهرستان‌های مرزی آسیبی برساند چراکه نبود بازار، عدم نیاز اجناس و در نهایت عدم رضایت کولبران را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار خانواده در کردستان با شغل کولبری درگیر هستند، خاطرنشان کرد: وزیر کشور باید ضمانت اجرایی برای این طرح در نظر بگیرد و طرح نه به صورت موقت بلکه دائمی باشد.

بیگلری ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را در وضعیت کولبران تاثیرگذار دانست و یادآور شد: نمی‌توان انتظار داشت ایجاد این مناطق همه مشکلات مناطق مرزی را رفع کند، اما به طور قطع موجب رونق کار کولبران خواهد شد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات