میرزایی گفت: دست های پشت پرده با هویت شخص دیگری کارت های بازرگانی یکبار مصرف را در خدمت گرفته و با اقدام به واردات کالاهای غیر مجاز به شخصیت صاحب کارت هم مبلغی پرداخت می کنند.
کد خبر: ۸۹۷۹۵۲۶
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، میرزایی کارشناس گمرک درباره نقاط قوت و ضعف گمرک کشور اظهار کرد:قائم مقام سازمان تجارت جهانی (wto ) گمرک ایران را به علت دست آوردهای اخیر آن ، برگزیده دانسته است ،اکنون گمرکات کشوربه تجهیزات پیشرفته ای مجهز شده اند که مهمترین آنها  بخش های کنترلی و سگ های جستجوگر هستند.

کارشناس گمرک افزود: گمرکات کشور برای افزایش کارایی و پیشرفت های روز افزون تلاش های بسیاری را به اجرا درآورده است.بطوریکه  تجهیز برخی از گمرکات به دستگاه کنترلی ایکس ری های کامیونی از جمله آنهاست که البته این موضوع در سال های اخیر نسبت به گذشته از رشد سه برابری برخوردار شده است.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی سازمان جهانی گمرک طی سال 2017 ، گمرک ایران  رتبه نخست دنیا را در کشف انواع کالاهای قاچاق کسب کرده است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

میرزایی افزود: در گذشته پس از ورود کالا به گمرکات ، ترخیص کالا حدود 40 روز، به طول می انجامید اما اکنون با پیشرفت این بخش از کشور و وجود دست آورد های نوین آن ، زمان خواب کانتینر ها در بنادر به 20 روز کاهش یافته است.

کارشناس گمرک اضافه کرد: هر چند که کاهش خواب کانتینرها به 20 روز دست آورد نوید بخشی برای گمرک ایران است، اما هنوز تا رسیدن به استاندارد های جهانی به تلاش های  بیشتری نیازمندیم زیرا این عامل به طور مستقیم و جدی بر تراز تجاری کشور اثری انکار نا پذیر دارد.

وی بیان کرد:میزان زمانی که اکنون صرف خواب کانتینرها و کندی مبادلات می شود به عوامل متعددی در بخش های دیگر اقتصاد و همچنین رفع نقاط ضعف گمرک بستگی دارد.بنابراین پیش از حل و رفع آنها قادر به پیشرفت نخواهیم بود.

میرزایی در تشریح دیگر نقاط ضعف گمرک کشور گفت: متاسفانه طولانی بودن پروسه های اداری امری طبیعی است و تبدیل به یک فرهنگ اشتباهی در بخش های مختلف اقتصاد کشور از جمله گمرک شده است، به طور مثال ثبت سفارش کالا از جمله اقدامات زائدی است که مسئولان برای تداوم آن  تنها به بیان دلایل  توجیهی اکتفا می کنند.

کارشناس گمرک ابراز کرد: ثبت سفارش کالا در گمرکات کشور اقدامی بیهوده است که تنها باعث زمان بر شدن مبادله های اقتصادی می شود. این عمل گمرک را نمی توان در هیچ گوشه ایی از جهان مشاهده کرد .چرا که این موضوع  تنها  یک عمل تاخیر زا و به اصطلاح " من در آوردی" است.

وی در توضیح یکی دیگر از چالش های گمرکات ایران بیان کرد:کارت بازرگانی تحت نظر وزارت صنعت ،معدن و تجارت و اتاق بازرگانی برای تجار مطرح  به منظور ایجاد تفکیکی میان بازرگانان ، قاچاقچیان و دیگر سوء استفاده کنندگان صادر می شود، با این وجود عده ای با رونق دادن به کارت های بازرگانی یکبار مصرف ،از رانت هایی بهره مند می شوند.

میرزایی ادامه داد: کارت های بازرگانی یکبار مصرف، در قبال پرداخت مبلغی ناچیز اعطا می شود. ماهیت همین موضوع به خودی خود گرفتاری های اقتصادی و گمرکی ایجاد می کند، به طوری که گسترش و ازدیاد این نوع کارت بازرگانی در فضای اقتصادی باعث واردات بی رویه می شود و این در حالی است که مسئولان به کرات شعار هایی علیه واردات بی رویه و حمایت از تولید داخل سر می دهند.

کارشناس گمرک مطرح کرد: معضل کارت های بازرگانی یکبار مصرف، تنها به واردات بی رویه ختم نمی شود بلکه در دیگر بخش های اقتصادی هم مشکل آفرینی می کند، به طور مثال فردی که با حرفه تجارت بین الملل و بازرگانی آشنا نیست و سرمایه اندکی دارد اقدام به واردات محصولاتی می کند که در نهایت در مرز و یا حتی پیش از ورود به مرز با مشکلاتی هم چون بدهی و ناتوانی پرداخت هزینه ها روبرو است.

وی اضافه کرد: گاهی به روش های دیگری هم  از کارت های بازرگانی یکبار مصرف سو استفاده  می شود، به طور مثال؛ دست های پشت پرده با نام و هویت شخص دیگری این نوع از کارت های بازرگانی  را در خدمت می گیرند و با تبانی و به اصطلاح " زد و بند" اقدام به واردات کالا های غیر مجاز کرده و در نهایت به ازای این اتفاق به شخصیت صاحب کارت هم مبلغی پرداخت می کنند.

میرزایی درباره دست های پشت پرده موجود در کارت های بازرگانی یکبار مصرف تصریح کرد: چندی پیش به یکی از مقامات ،تهمت چنین کاری با اهداف سیاسی زده شد، اگرچه صحت آن اثبات نشد اما در مجموع اینگونه قضایا در دل حقایق گمرک و اقتصاد کشور در کنار نقاط مثبت پنهان شده است.

کارشناس گمرک اظهار کرد: معضل کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و صوری به گوش مقامات بالا هم رسیده است.بطوریکه قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم این موضوع را مهمترین عامل  شکسته شدن کمر اقتصاد کشور در این برهه زمانی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه چند صد نفر از افراد بی گناه و فریب خورده به دلیل کارت‌های بازرگانی صوری بازیچه طمع و سو استفاده عده ای شده اند، گفت: افزایش شفافیت اثر موثری در حل این معضلات اقتصادی دارد و امید می رود که با اجرای کامل طرح دولت الکترونیک نظارت به نحو بهتری شکل بگیرد تا دیگر شاهد وجود خلا هایی که منجر به ظهور رانت های اقتصادی می شود، نباشیم.

لازم ذکر است، ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور در آبان ماه امسال به رسانه های جمعی و معتبر کشور گفته بود که حل مشکل کارت های بازرگانی یکبارمصرف می تواند مبارزه با قاچاق را آسان کند و هر گونه اقدامی که مربوط به حوزه اختیارات سازمان بازرسی کل کشور باشد در زمینه حذف این کارت ها انجام خواهد شد.

ارسال نظرات